REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

50% firm chce podnieść ceny towarów i usług

Subskrybuj nas na Youtube
50% firm chce podnieść ceny towarów i usług
50% firm chce podnieść ceny towarów i usług

REKLAMA

REKLAMA

Co druga firma deklaruje, że podniesie ceny swoich towarów lub usług, a co trzecia wstrzyma inwestycje – wynika z badania „Skaner MŚP 3Q2022” zrealizowanego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Wzrost kosztów, finansowanie - aktualne wyzwania mikro-, małych i średnich firm

Wzrost kosztów materiałów czy energii oraz "generalna drożyzna" to największe wyzwania, na które wskazują mikro, małe i średnie firmy. W efekcie niemal co piąty przedsiębiorca starał się o dodatkowe środki, z czego ponad 16 proc. dostało decyzję odmowną. Blisko 40 proc. firm z sektora MŚP spodziewa się, że w kolejnych miesiącach dostęp do finansowania, typu leasing, faktoring, pożyczka czy kredyt będzie się pogarszał.

Dodano, że co drugiej firmy trudniej będzie uzyskać każdy z tych rodzajów finansowania. Najmniej optymizmu mieli w tym obszarze przedstawiciele sektora budowlanego. Połowa firm przyznaje, że w obecnych okolicznościach podniesie ceny towarów lub usług, a co trzecia wstrzyma inwestycje – wynika z badania „Skaner MŚP 3Q2022” przeprowadzonego dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

REKLAMA

Zadłużenie firm 2022

Eksperci zwrócili uwagę, że gospodarcze konsekwencje wojny w Ukrainie - w tym zerwanie globalnych łańcuchów dostaw, wzrost cen i kosztów prowadzenia działalności - widoczne są w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowych BIK. Na koniec sierpnia 2022 r. zaległości płatnicze firm wyniosły 39,2 mld zł, czyli o ponad 2 mld zł więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Przeterminowane długi budownictwa przekraczają 5,6 mld zł, przemysłu - blisko 6,8 mld zł, handlu - ponad 8,1 mld zł. Najwyższy udział firm z problemami jest natomiast w transporcie – prawie 9 proc.

Wśród badanych 2 proc. nie dostrzega żadnych problemów, z czego na koniec 2021 r. było to 5,4 proc.

Finanse firm. Obawy o rentowność

REKLAMA

"Największe niepokoje o charakterze finansowym skupione są wokół podatków, prowizji i kosztów, które zjadają coraz większą część marż. Głównie przedsiębiorcy obawiają się utraty rentowności firmy (38,2 proc.) oraz płynności finansowej (29,4 proc.). 10,3 proc. firm boi się, że banki wypowiedzą im umowy kredytowe, a dodatkowo mogą stracić zdolność kredytową" - wskazał prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, komentując dla PAP wyniki badania.

Zwrócił uwagę, że nieliczni w ostatnich miesiącach zdecydowali się wystąpić o kredyt, faktoring, pożyczkę czy leasing, "co widać w danych BIK dotyczących zaciąganych kredytów przez mikroprzedsiębiorców". Wśród tych, których wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie, przeważały średnie firmy – dodał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Blisko 40 proc. firm sektora MŚP spodziewa się natomiast, że w ostatnim kwartale tego roku dostęp do finansowania typu leasing, faktoring, pożyczka czy kredyt się pogorszy. W tej grupie niemal co drugi przedsiębiorca jest przekonany, że trudniej będzie uzyskać każdy rodzaj wsparcia finansowego, a co trzeci, że najtrudniej będzie firmom pozyskać kredyt. Żadnych obaw w kwestii utrudnienia dostępu do finansowania nie wyraża 35,6 proc. badanych i są to głównie firmy średnie (50-249) a także firmy produkcyjne – wskazał główny analityk BIG InfoMonitor prof. Waldemar Rogowski.

Według badania główną bolączką mikro, małych i średnich firm są rosnące ceny materiałów i energii - 55,6 proc. z nich wskazuje inflację jako największe wyzwanie dla prowadzenia działalności. Utrzymuje się też problem ze spadkiem sprzedaży (19,4 proc.) i znalezieniem pracowników (17,4 proc.). Wzrósł też udział firm, które zmagają się z utrzymaniem płynności finansowej (wzrost o 10,8 pkt. proc. wobec IV kw. 2021 r.).

"Blisko co druga firma mierzy się obecnie z wyzwaniami w zakresie terminowości uzyskiwanych płatności od kontrahentów, a wśród tych najczęściej wskazywanych są wydłużone terminy zapłaty, na co skarży się już co 5. przedsiębiorca" - zauważył Grzelczak. Jego zdaniem to duże utrudnienie dla firm z sektora MŚP, które nie tylko uniemożliwia dalszy rozwój - w tym zatrudnianie nowych, wykwalifikowanych pracowników - ale powoduje powstawanie niedoborów w budżecie przeznaczonym na finansowanie bieżących zobowiązań.

Firmy z sektora MŚP w walce z drożyzną, chwytają się różnych rozwiązań: m.in. kupują na zapas, szukają tańszych zamienników, wstrzymują inwestycje. "W drugim kwartale tego roku relacja inwestycji do PKB spadła do poziomu 15 proc., jest to jeden z najniższych wyników w UE" – przypomina Rogowski.

Co druga firma podnosi ceny

Co druga firma przyznaje, że w obecnych okolicznościach podnosi ceny swoich towarów bądź usług - jeszcze w ostatnim kwartale 2021 r. w ten sposób odpowiadało 5 proc. badanych firm. Wyższe ceny dla niemal co trzeciego przedsiębiorcy oznaczają konieczność wstrzymywania inwestycji, a co piąty deklaruje, że magazynuje towar. Mniejsza grupa przedsiębiorców niż przed rokiem, decyduje się przeczekać inflację i nie podejmować żadnych środków zaradczych - 13,6 proc. wobec 52,4 proc. na koniec 2021 r.

"Z naszych badań wynika, że to firmy handlowe w przeważającej większości podnoszą ceny, przemysł natomiast wstrzymuje kolejne inwestycje, a firmy budowlane najczęściej decydują się przeczekać skutki rosnącej inflacji - dodał Grzelczak

Badanie zrealizował Instytut Keralla Research na próba 500 mikro, małych i średnich firm techniką wywiadów telefonicznych w terminie 07-28.07.2022 r. (PAP)

autorka: Magdalena Jarco

maja/ amac/

Skaner MŚP 3Q2022

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA