BIG: nastroje przedsiębiorców coraz lepsze
REKLAMA
REKLAMA
Wartość wskaźnika BIG wzrosła na przestrzeni ostatniego kwartału o 6,36 pkt i osiągnęła wartość 13,34 pkt. Nastroje po pierwszym kwartale 2011 roku uległy poprawie w porównaniu z końcem minionego roku. Trend spadkowy został odwrócony i poziom wskaźnika zbliża się do wyników po II i III kwartale 2010 roku.
W ciągu ostatniego kwartału deklarowane bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej wyraźnie wzrosło we wszystkich ankietowanych grupach. Największy wzrost odnotowano w segmencie przedsiębiorców o 11,8 pkt. (z 4,64 do 16,44 pkt.). Wśród dostawców usług finansowych wzrost wyniósł 5,05 pkt. (wzrost z 11,61 pkt. do 16,66 pkt.), a w grupie dostawców usług masowych - o 2,94 pkt. (wzrost z 5,89 pkt. do 8,83 pkt.).
„Po pierwszym kwartale 2011 roku nastroje przedsiębiorców są znacznie lepsze. Z najnowszych danych wynika, że nieterminowe regulowanie należności, które było przyczyną poprzednich spadków, występuje rzadziej” - mówi Mariusz Hildebrand, Prezes Zarządu BIG InfoMonitor. - „Należy podkreślić, że o ile początek 2011 roku, rozpoczęliśmy ze znacznie niższym poczuciem bezpieczeństwa wśród przedsiębiorców, w stosunku do wyniku ze stycznia 2010, to po pierwszym kwartale 2011 roku wartość wskaźnika jest wyższa niż w analogicznym okresie minionego roku. Mamy nadzieje, że będzie to początek pozytywnego trendu”
Spadła odczuwana dotkliwość zjawiska nieterminowego regulowania płatności w branżach respondentów - przede wszystkim za sprawą ocen przedsiębiorców i w nieco mniejszym stopniu dostawców usług finansowych. Dla ponad 40% respondentów z każdej z badanych branż ten problem występuje rzadko.
Nieznacznej poprawie uległy deklaracje przedsiębiorstw wskazujące nieterminowe płatności za poważną przeszkodę w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce, trzy miesiące temu uważało tak 78%, a po I kwartale 2011 roku 76%.
„Bardzo istotnym i pozytywnym zjawiskiem jest opinia ankietowanych o zdolności kontrahentów do regulowania bieżących zobowiązań - jako wysoką określa ją 67% przedsiębiorców” - mówi Marcin Ledworowski, Wiceprezes Zarządu BIG InfoMonitor.
Od ponad trzech lat BIG InfoMonitor regularnie monitoruje zatory płatnicze oraz zaległe i stracone zobowiązania. W wyniku tych działań powstaje Raport BIG, który mierzy poziom bezpieczeństwa działalności gospodarczej, opinie przedsiębiorców w tym zakresie oraz kierunek ich zmian.
Więcej przecztasz na stronie www.infomonitor.pl
REKLAMA
REKLAMA