REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 40 proc. firm nie korzysta z usług prawników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ponad 40 proc. firm nie korzysta z usług prawników, większość z nich nie dostrzega potrzeby pomocy prawnej w swej działalności - wynika z badania TNS OBOP, przeprowadzonego na zlecenie Krajowej Rady Radców Prawnych (KRRP).

Z kilkuset firm różnej wielkości pytanych przez ankieterów o to, czy korzystają z usług prawnika, pozytywnej odpowiedzi udzieliło 59 proc., zaś negatywnej 41 proc. - poinformowano podczas konferencji prasowej prezentującej wyniki badania.

REKLAMA

REKLAMA

Wśród przedsiębiorstw niekorzystających z takich usług 67 proc. badanych odpowiedziało, że prowadzona przez nie działalność nie wymaga pomocy prawnej, zaś 25 proc. w kwestiach prawnych woli radzić sobie sama. 14 proc. firm obywających się bez usług prawników uznaje, że usługi takie są zbyt drogie.

"Polacy, zarówno przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, nie są wyedukowani prawniczo i nie czują potrzeby korzystania z prawników; wydaje im się, że z tą materią świetnie poradzą sobie sami" - komentował wyniki badań prezes KRRP Maciej Bobrowicz. Dodał, że takie zjawisko wymaga "radykalnych i szybkich działań", gdyż - jak wskazał - do funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie dobra orientacja w prawie jest niezbędna.

W ocenie Joanny Radzikowskiej z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan" wśród przedsiębiorców istnieje potencjalnie bardzo duże zapotrzebowanie na usługi prawników. "Świadomość samych prawników musi być nakierowana na sytuację przedsiębiorców" - zaznaczyła i opowiedziała się za rozwijaniem kontaktów między samorządami zawodów prawniczych a środowiskami przedsiębiorców.

REKLAMA

OBOP zapytał także przedsiębiorców, z jakich źródeł korzystają, gdy sami rozwiązują problemy prawne. Dla 36 proc. z nich takim źródłem jest internet, 21 proc. wskazało na opracowania pisane, np. podręczniki i komentarze, kolejne 18 proc. na porady znajomych bądź rodziny. Jednak spośród firm niekorzystających z usług prawniczych 70 proc. nie planuje w najbliższej przyszłości nawiązania takiej współpracy, zaś reszta dopuszcza ją tylko w doraźnych przypadkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie Bobrowicza źródła wiedzy podawane przez ankietowanych nie dają jednak wyczerpujących wiadomości odnośnie konkretnych zagadnień prawnych. "W internecie znajdziemy tekst ustawy, ale nie wystarczy przeczytać samego aktu prawnego, trzeba posiadać pewien zasób wiedzy do interpretowania tych przepisów i znać cały system prawny" - zaznaczył prezes KRRP.

Spośród przedsiębiorstw korzystających z pomocy prawnej, jak wynika z badania, największa grupa (47 proc.) stale współpracuje z kancelarią radcowską lub adwokacką, blisko jedna trzecia (30 proc.) korzysta z takiej pomocy tylko w sytuacjach nadzwyczajnych, zaś 22 proc. zatrudnia radcę prawnego na etacie.

O korzystanie ze wsparcia prawników OBOP zapytał także wybrane urzędy centralne i samorządowe. Tylko 3 proc. odpowiedziało, iż w ogóle nie korzysta z pomocy prawnej. Radców prawnych na etatach zatrudnia 72 proc. urzędów centralnych i 45 proc. urzędów samorządowych. Blisko 85 proc. urzędów w ciągu najbliższego roku nie planuje żadnych zmian w kwestiach pomocy prawnej.

"Dane świadczą jasno, że młodzi prawnicy, którzy zakończą aplikacje, nie znajdą pracy w urzędach, ponieważ nie zamierzają one zatrudniać prawników. Ten rynek jest sztywny i płytki" - ocenił Bobrowicz. Dodał, iż w jego ocenie, największych szans na pracę należy szukać na rynku mikroprzedsiębiorców, musi się jednak poprawić poziom świadomości prawnej w społeczeństwie.

Badanie przeprowadzone zostało w maju tego roku na próbie 750 przedsiębiorstw podzielonych na pięć grup w zależności od wielkości - od firm jednoosobowych do zatrudniających ponad 250 pracowników. W badaniu zapytano także 400 instytucji i urzędów - 300 centralnych i 100 samorządowych.

W lutym badania dotyczące korzystania z pomocy prawnej przez osoby prywatne przedstawiła Naczelna Rada Adwokacka. Wynikało z nich, że w ciągu ostatnich pięciu lat z usług prawników różnych specjalności skorzystało jedynie 19 proc. badanych. Pozostałe 81 proc. pytanych nie korzystało z pomocy osób tej profesji. Pytani o powody niezwracania się o pomoc prawną do specjalistów, badani w znacznej większości odpowiadali, że "nie było takiej potrzeby" (91 proc.).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA