REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 40 proc. firm nie korzysta z usług prawników

REKLAMA

Ponad 40 proc. firm nie korzysta z usług prawników, większość z nich nie dostrzega potrzeby pomocy prawnej w swej działalności - wynika z badania TNS OBOP, przeprowadzonego na zlecenie Krajowej Rady Radców Prawnych (KRRP).

Z kilkuset firm różnej wielkości pytanych przez ankieterów o to, czy korzystają z usług prawnika, pozytywnej odpowiedzi udzieliło 59 proc., zaś negatywnej 41 proc. - poinformowano podczas konferencji prasowej prezentującej wyniki badania.

REKLAMA

REKLAMA

Wśród przedsiębiorstw niekorzystających z takich usług 67 proc. badanych odpowiedziało, że prowadzona przez nie działalność nie wymaga pomocy prawnej, zaś 25 proc. w kwestiach prawnych woli radzić sobie sama. 14 proc. firm obywających się bez usług prawników uznaje, że usługi takie są zbyt drogie.

"Polacy, zarówno przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, nie są wyedukowani prawniczo i nie czują potrzeby korzystania z prawników; wydaje im się, że z tą materią świetnie poradzą sobie sami" - komentował wyniki badań prezes KRRP Maciej Bobrowicz. Dodał, że takie zjawisko wymaga "radykalnych i szybkich działań", gdyż - jak wskazał - do funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie dobra orientacja w prawie jest niezbędna.

W ocenie Joanny Radzikowskiej z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan" wśród przedsiębiorców istnieje potencjalnie bardzo duże zapotrzebowanie na usługi prawników. "Świadomość samych prawników musi być nakierowana na sytuację przedsiębiorców" - zaznaczyła i opowiedziała się za rozwijaniem kontaktów między samorządami zawodów prawniczych a środowiskami przedsiębiorców.

REKLAMA

OBOP zapytał także przedsiębiorców, z jakich źródeł korzystają, gdy sami rozwiązują problemy prawne. Dla 36 proc. z nich takim źródłem jest internet, 21 proc. wskazało na opracowania pisane, np. podręczniki i komentarze, kolejne 18 proc. na porady znajomych bądź rodziny. Jednak spośród firm niekorzystających z usług prawniczych 70 proc. nie planuje w najbliższej przyszłości nawiązania takiej współpracy, zaś reszta dopuszcza ją tylko w doraźnych przypadkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie Bobrowicza źródła wiedzy podawane przez ankietowanych nie dają jednak wyczerpujących wiadomości odnośnie konkretnych zagadnień prawnych. "W internecie znajdziemy tekst ustawy, ale nie wystarczy przeczytać samego aktu prawnego, trzeba posiadać pewien zasób wiedzy do interpretowania tych przepisów i znać cały system prawny" - zaznaczył prezes KRRP.

Spośród przedsiębiorstw korzystających z pomocy prawnej, jak wynika z badania, największa grupa (47 proc.) stale współpracuje z kancelarią radcowską lub adwokacką, blisko jedna trzecia (30 proc.) korzysta z takiej pomocy tylko w sytuacjach nadzwyczajnych, zaś 22 proc. zatrudnia radcę prawnego na etacie.

O korzystanie ze wsparcia prawników OBOP zapytał także wybrane urzędy centralne i samorządowe. Tylko 3 proc. odpowiedziało, iż w ogóle nie korzysta z pomocy prawnej. Radców prawnych na etatach zatrudnia 72 proc. urzędów centralnych i 45 proc. urzędów samorządowych. Blisko 85 proc. urzędów w ciągu najbliższego roku nie planuje żadnych zmian w kwestiach pomocy prawnej.

"Dane świadczą jasno, że młodzi prawnicy, którzy zakończą aplikacje, nie znajdą pracy w urzędach, ponieważ nie zamierzają one zatrudniać prawników. Ten rynek jest sztywny i płytki" - ocenił Bobrowicz. Dodał, iż w jego ocenie, największych szans na pracę należy szukać na rynku mikroprzedsiębiorców, musi się jednak poprawić poziom świadomości prawnej w społeczeństwie.

Badanie przeprowadzone zostało w maju tego roku na próbie 750 przedsiębiorstw podzielonych na pięć grup w zależności od wielkości - od firm jednoosobowych do zatrudniających ponad 250 pracowników. W badaniu zapytano także 400 instytucji i urzędów - 300 centralnych i 100 samorządowych.

W lutym badania dotyczące korzystania z pomocy prawnej przez osoby prywatne przedstawiła Naczelna Rada Adwokacka. Wynikało z nich, że w ciągu ostatnich pięciu lat z usług prawników różnych specjalności skorzystało jedynie 19 proc. badanych. Pozostałe 81 proc. pytanych nie korzystało z pomocy osób tej profesji. Pytani o powody niezwracania się o pomoc prawną do specjalistów, badani w znacznej większości odpowiadali, że "nie było takiej potrzeby" (91 proc.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA