REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 40 proc. firm nie korzysta z usług prawników

REKLAMA

Ponad 40 proc. firm nie korzysta z usług prawników, większość z nich nie dostrzega potrzeby pomocy prawnej w swej działalności - wynika z badania TNS OBOP, przeprowadzonego na zlecenie Krajowej Rady Radców Prawnych (KRRP).

Z kilkuset firm różnej wielkości pytanych przez ankieterów o to, czy korzystają z usług prawnika, pozytywnej odpowiedzi udzieliło 59 proc., zaś negatywnej 41 proc. - poinformowano podczas konferencji prasowej prezentującej wyniki badania.

REKLAMA

REKLAMA

Wśród przedsiębiorstw niekorzystających z takich usług 67 proc. badanych odpowiedziało, że prowadzona przez nie działalność nie wymaga pomocy prawnej, zaś 25 proc. w kwestiach prawnych woli radzić sobie sama. 14 proc. firm obywających się bez usług prawników uznaje, że usługi takie są zbyt drogie.

"Polacy, zarówno przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, nie są wyedukowani prawniczo i nie czują potrzeby korzystania z prawników; wydaje im się, że z tą materią świetnie poradzą sobie sami" - komentował wyniki badań prezes KRRP Maciej Bobrowicz. Dodał, że takie zjawisko wymaga "radykalnych i szybkich działań", gdyż - jak wskazał - do funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie dobra orientacja w prawie jest niezbędna.

W ocenie Joanny Radzikowskiej z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych "Lewiatan" wśród przedsiębiorców istnieje potencjalnie bardzo duże zapotrzebowanie na usługi prawników. "Świadomość samych prawników musi być nakierowana na sytuację przedsiębiorców" - zaznaczyła i opowiedziała się za rozwijaniem kontaktów między samorządami zawodów prawniczych a środowiskami przedsiębiorców.

REKLAMA

OBOP zapytał także przedsiębiorców, z jakich źródeł korzystają, gdy sami rozwiązują problemy prawne. Dla 36 proc. z nich takim źródłem jest internet, 21 proc. wskazało na opracowania pisane, np. podręczniki i komentarze, kolejne 18 proc. na porady znajomych bądź rodziny. Jednak spośród firm niekorzystających z usług prawniczych 70 proc. nie planuje w najbliższej przyszłości nawiązania takiej współpracy, zaś reszta dopuszcza ją tylko w doraźnych przypadkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie Bobrowicza źródła wiedzy podawane przez ankietowanych nie dają jednak wyczerpujących wiadomości odnośnie konkretnych zagadnień prawnych. "W internecie znajdziemy tekst ustawy, ale nie wystarczy przeczytać samego aktu prawnego, trzeba posiadać pewien zasób wiedzy do interpretowania tych przepisów i znać cały system prawny" - zaznaczył prezes KRRP.

Spośród przedsiębiorstw korzystających z pomocy prawnej, jak wynika z badania, największa grupa (47 proc.) stale współpracuje z kancelarią radcowską lub adwokacką, blisko jedna trzecia (30 proc.) korzysta z takiej pomocy tylko w sytuacjach nadzwyczajnych, zaś 22 proc. zatrudnia radcę prawnego na etacie.

O korzystanie ze wsparcia prawników OBOP zapytał także wybrane urzędy centralne i samorządowe. Tylko 3 proc. odpowiedziało, iż w ogóle nie korzysta z pomocy prawnej. Radców prawnych na etatach zatrudnia 72 proc. urzędów centralnych i 45 proc. urzędów samorządowych. Blisko 85 proc. urzędów w ciągu najbliższego roku nie planuje żadnych zmian w kwestiach pomocy prawnej.

"Dane świadczą jasno, że młodzi prawnicy, którzy zakończą aplikacje, nie znajdą pracy w urzędach, ponieważ nie zamierzają one zatrudniać prawników. Ten rynek jest sztywny i płytki" - ocenił Bobrowicz. Dodał, iż w jego ocenie, największych szans na pracę należy szukać na rynku mikroprzedsiębiorców, musi się jednak poprawić poziom świadomości prawnej w społeczeństwie.

Badanie przeprowadzone zostało w maju tego roku na próbie 750 przedsiębiorstw podzielonych na pięć grup w zależności od wielkości - od firm jednoosobowych do zatrudniających ponad 250 pracowników. W badaniu zapytano także 400 instytucji i urzędów - 300 centralnych i 100 samorządowych.

W lutym badania dotyczące korzystania z pomocy prawnej przez osoby prywatne przedstawiła Naczelna Rada Adwokacka. Wynikało z nich, że w ciągu ostatnich pięciu lat z usług prawników różnych specjalności skorzystało jedynie 19 proc. badanych. Pozostałe 81 proc. pytanych nie korzystało z pomocy osób tej profesji. Pytani o powody niezwracania się o pomoc prawną do specjalistów, badani w znacznej większości odpowiadali, że "nie było takiej potrzeby" (91 proc.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA