REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy nie chcą płacić za mammografię i cytologię

Dominika Sikora
Dominika Sikora

REKLAMA

Pracodawcy nie zgadzają się na obciążanie ich obowiązkiem pokrywania kosztów badań cytologicznych i mammograficznych, jakie miałyby wykonywać kobiety podejmujące pracę.

- Dzisiaj kierownictwo resortu zdrowia zajmie się projektem rozporządzenia w sprawie wprowadzenia obowiązkowych badań mammograficznych i cytologicznych dla kobiet - mówi Piotr Olechno, rzecznik prasowy Ministerstwa Zdrowia.

REKLAMA

REKLAMA

Dodaje, że zapadnie też ostateczna decyzja co do sposobu finansowania tych badań. Pierwotnie resort zdrowia proponował, aby obowiązek wykonywania badań cytologicznych i mammograficznych przez kobiety rozpoczynające pracę lub już zatrudnione był wpisany do kodeksu pracy, a za ich wykonywanie płacił NFZ ze środków uzyskiwanych z budżetu. Jednak zdaniem Jolanty Fedak, minister pracy i polityki społecznej, nie jest to możliwe, bo nie kodeks, lecz rozporządzenie określa wykaz badań pracowniczych. Na nasze pytanie, kto będzie odpowiedzialny za opłacenie dodatkowych badań, rzecznik MZ nie odpowiedział.

Pracodawcy jednak już teraz sprzeciwiają się, aby to na nich spadł ten obowiązek.

- To jest rządowa propozycja, więc to budżet powinien finansować wykonywanie tych badań przez kobiety - uważa Zbigniew Żurek, wiceprezes Business Center Club (BCC).

REKLAMA

Podobnie uważają inne organizacje pracodawców. Zbigniew Żurek dodaje, że o ile zwiększanie roli profilaktyki wśród kobiet jest bardzo ważne, o tyle rząd zapomina, że obowiązek poddawania się pewnym badaniom przez pracowników jest powiązany z rodzajem wykonywanej pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Pracownicy przechodzą badania wstępne, a także okresowe, aby sprawdzić, czy ich stan zdrowia pozwala im wykonywać określone czynności zawodowe. Dlatego też badania np. cytologiczne już teraz przechodzą wybrane pracownice - mówi Zbigniew Żurek.

Dodatkowo okazuje się, że obowiązek wykonywania badań mammograficznych i cytologicznych nie objąłby wszystkich kobiet. Wykluczone z niego byłyby bowiem kobiety bezrobotne, prowadzące własną działalność gospodarczą, a także pracujące w gospodarstwach wiejskich.

- Szczególnie wśród tych ostatnich odsetek kobiet, które nie wykonują tych badań regularnie jest bardzo wysoki - mówi Piotr Bobkiewicz z mazowieckiego Ośrodka Koordynującego Wykrywanie Raka Szyjki Macicy.

Nałożenie na kobiety obowiązku wykonywania badań cytologicznych i mammograficznych może również w efekcie doprowadzić do wydłużenia czasu oczekiwania na wykonanie tych badań lub uzyskanie wyniku. Już teraz w przypadku cytologii wynik badania jest znany dopiero po trzech tygodniach.

- Dlatego należałoby się zastanowić nad umożliwieniem wykonywania badania cytologicznego przez położne. Obecnie bowiem może to robić jedynie lekarz ginekolog - dodaje Piotr Bobkiewicz.

72 mln zł wyda w tym roku NFZ na sfinansowanie profilaktycznych badań cytologicznych i mammograficznych

Dominika Sikora

dominika.sikora@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA