REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy nie chcą płacić za mammografię i cytologię

Dominika Sikora
Dominika Sikora

REKLAMA

Pracodawcy nie zgadzają się na obciążanie ich obowiązkiem pokrywania kosztów badań cytologicznych i mammograficznych, jakie miałyby wykonywać kobiety podejmujące pracę.

- Dzisiaj kierownictwo resortu zdrowia zajmie się projektem rozporządzenia w sprawie wprowadzenia obowiązkowych badań mammograficznych i cytologicznych dla kobiet - mówi Piotr Olechno, rzecznik prasowy Ministerstwa Zdrowia.

REKLAMA

Dodaje, że zapadnie też ostateczna decyzja co do sposobu finansowania tych badań. Pierwotnie resort zdrowia proponował, aby obowiązek wykonywania badań cytologicznych i mammograficznych przez kobiety rozpoczynające pracę lub już zatrudnione był wpisany do kodeksu pracy, a za ich wykonywanie płacił NFZ ze środków uzyskiwanych z budżetu. Jednak zdaniem Jolanty Fedak, minister pracy i polityki społecznej, nie jest to możliwe, bo nie kodeks, lecz rozporządzenie określa wykaz badań pracowniczych. Na nasze pytanie, kto będzie odpowiedzialny za opłacenie dodatkowych badań, rzecznik MZ nie odpowiedział.

Pracodawcy jednak już teraz sprzeciwiają się, aby to na nich spadł ten obowiązek.

- To jest rządowa propozycja, więc to budżet powinien finansować wykonywanie tych badań przez kobiety - uważa Zbigniew Żurek, wiceprezes Business Center Club (BCC).

REKLAMA

Podobnie uważają inne organizacje pracodawców. Zbigniew Żurek dodaje, że o ile zwiększanie roli profilaktyki wśród kobiet jest bardzo ważne, o tyle rząd zapomina, że obowiązek poddawania się pewnym badaniom przez pracowników jest powiązany z rodzajem wykonywanej pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Pracownicy przechodzą badania wstępne, a także okresowe, aby sprawdzić, czy ich stan zdrowia pozwala im wykonywać określone czynności zawodowe. Dlatego też badania np. cytologiczne już teraz przechodzą wybrane pracownice - mówi Zbigniew Żurek.

Dodatkowo okazuje się, że obowiązek wykonywania badań mammograficznych i cytologicznych nie objąłby wszystkich kobiet. Wykluczone z niego byłyby bowiem kobiety bezrobotne, prowadzące własną działalność gospodarczą, a także pracujące w gospodarstwach wiejskich.

- Szczególnie wśród tych ostatnich odsetek kobiet, które nie wykonują tych badań regularnie jest bardzo wysoki - mówi Piotr Bobkiewicz z mazowieckiego Ośrodka Koordynującego Wykrywanie Raka Szyjki Macicy.

Nałożenie na kobiety obowiązku wykonywania badań cytologicznych i mammograficznych może również w efekcie doprowadzić do wydłużenia czasu oczekiwania na wykonanie tych badań lub uzyskanie wyniku. Już teraz w przypadku cytologii wynik badania jest znany dopiero po trzech tygodniach.

- Dlatego należałoby się zastanowić nad umożliwieniem wykonywania badania cytologicznego przez położne. Obecnie bowiem może to robić jedynie lekarz ginekolog - dodaje Piotr Bobkiewicz.

72 mln zł wyda w tym roku NFZ na sfinansowanie profilaktycznych badań cytologicznych i mammograficznych

Dominika Sikora

dominika.sikora@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA