REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-kontrola rozpoczyna się pisemnym wezwaniem

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnik, który otrzyma z urzędu skarbowego pisemne wezwanie do przekazania danych w formie elektronicznej, otrzymuje jednocześnie informację, że rozpoczęła się u niego e-kontrola.

E-kontrola to z punktu widzenia prawnego wciąż kontrola podatkowa, w ramach której podatnicy i kontrolujący mają obowiązki i uprawnienia praktycznie takie same jak przy kontrolach prowadzonych tradycyjnymi metodami. Krzysztof Moczulski, doradca podatkowy, partner w Deloitte Doradztwo Podatkowe, podkreśla, że okolicznością wskazującą na fakt poddania podatnika e-kontroli jest pisemne wezwanie kontrolujących do przekazania danych w formie elektronicznej.

REKLAMA

- Takie wezwanie musi precyzować rodzaj danych, rodzaj plików oraz termin przekazania danych. Z kolei podatnik ma prawo uzyskać potwierdzenie przekazania danych w formie odpowiedniego protokołu - wylicza Krzysztof Moczulski.

REKLAMA

Dodaje, że po uzyskaniu danych w formie elektronicznej kontrolujący przystępują do analizy tych danych (ewentualnie poprzedzonej prośbą o dodatkowe wyjaśnienia dotyczące przekazanych danych) za pomocą narzędzi IT, zaprojektowanych do celów kontrolnych. W przypadku polskich organów podatkowych i kontrolnych są to programy ACL i IDEA.

- Sama analiza uzyskanych od podatnika danych może odbywać się w siedzibie organu kontrolującego. Choć oczywiście automatyczne przyjmowanie przez kontrolujących takiej praktyki może być dyskusyjne w świetle art. 285b Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym kontrola lub poszczególne czynności kontrolne za zgodą kontrolowanego mogą być przeprowadzane również w siedzibie organu podatkowego, jeżeli może to usprawnić prowadzenie kontroli lub kontrolowany zrezygnował z uczestniczenia w czynnościach kontrolnych - tłumaczy Krzysztof Moczulski.

Jego zdaniem równolegle będzie toczyć się tradycyjna część kontroli. Oznacza to, że urzędnicy będą analizować dokumenty źródłowe i rozmawiać z pracownikami podatnika. Wnioski z analizy elektronicznej danych mogą więc posłużyć do ukierunkowania działań kontrolnych osób analizujących dokumenty na konkretne transakcje. Może się też okazać, że część lub wręcz całość wyników analizy elektronicznej będzie samodzielną podstawą do sformułowania wniosków z kontroli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ostatecznie podatnik otrzyma protokół kontroli, z którego część wniosków będzie wynikać z analizy danych przeprowadzonej elektronicznie. Protokół powinien zawierać m.in. opis ustaleń faktycznych, dokumentację dotyczącą przeprowadzonych dowodów oraz ocenę prawną. Te elementy protokołu będą wskazywać, w jakim zakresie analiza elektroniczna pozwoliła sformułować kontrolującym wnioski pokontrolne - podsumowuje ekspert z Deloitte.

dni przed rozpoczęciem kontroli musi być zawiadomiony podatnik

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA