REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzice będą dłużej chronieni przed zwolnieniem z pracy

Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Z wyjątkiem nielicznych sytuacji firmy nie będą mogły zwolnić rodzica, który obniży swój wymiar czasu pracy ze względu na opiekę nad dzieckiem.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Pracodawca nie będzie mógł wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę z podwładnym uprawnionym do urlopu wychowawczego, który złoży wniosek o obniżenie wymiaru czasu pracy. Ich zwolnienie będzie dopuszczalne tylko w razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, a także gdy zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.

REKLAMA

Ochrona taka będzie trwała do dnia powrotu pracownika do zwykłego wymiaru czasu pracy. Tak wynika z projektu nowelizacji kodeksu pracy (tzw. ustawy prorodzinnej). Na rozpoczynającym się w tym tygodniu posiedzeniu Sejmu odbędzie się jego drugie czytanie. Rządowy projekt popiera Prawo i Sprawiedliwość, największy klub opozycyjny. Wiele wskazuje więc, że projekt zostanie uchwalony jeszcze w tym tygodniu. Ma obowiązywać od 1 stycznia 2009 r.

Nowe przepisy przewidują też wydłużenie urlopów macierzyńskich. W zależności od liczby urodzonych dzieci w trakcie jednego porodu wyniesie on od 20 do 37 tygodni. Od 2010 roku rodzice dziecka będą mogli skorzystać też z części fakultatywnej urlopu (od 6 do 8 tygodni).

- Nie będzie to ich obowiązek. Po zakończeniu obligatoryjnego urlopu mogą wrócić do pracy lub wystąpić z wnioskiem o obniżenie czasu pracy - mówi Stanisław Chmielewski, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Nadzwyczajnej ds. zmian w kodyfikacjach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wykorzystaniu przez pracownicę ośmiu tygodni urlopu macierzyńskiego ojcu wychowującemu dziecko będzie przysługiwało prawo do części macierzyńskiego odpowiadającej okresowi, w którym matka wymaga opieki szpitalnej ze względu na stan zdrowia uniemożliwiający jej sprawowanie osobistej opieki nad dzieckiem. W tym przypadku urlop macierzyński pracownicy przerywa się na okres, w którym z takiego urlopu korzysta ojciec.

Z projektu nowelizacji wynika też, że od 2010 roku pracownicy ojcowie uzyskają prawo do jednego tygodnia urlopu ojcowskiego (w ciągu roku od narodzin dziecka). Począwszy od 2012 roku, wymiar ten wzrośnie do dwóch tygodni. W okresie urlopu ojcom będzie przysługiwał zasiłek macierzyński.

Ile wyniesie urlop macierzyński

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ GUZA

lukasz.guza@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA