REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nocna podróż skróci czas pracy kierowców

Izabela Rakowska-Boroń

REKLAMA

Jeśli kierowcy będą pracować zaledwie kilka minut między godz. 21 a 7 rano, ich czas pracy nie będzie mógł przekraczać 10 godzin w ciągu doby.

REKLAMA

Kierowcy zatrudnieni w równoważnym czasie pracy, którzy wykonują swoje zadania w porze nocnej, nie będą mogli pracować dłużej niż 10 godzin dziennie. Takie rozwiązanie przewiduje projekt nowelizacji ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. nr 92, poz. 879 z późn. zm.), nad którym pracuje obecnie Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Projektowane zmiany są konieczne, bo Komisja Europejska zakwestionowała obowiązujące w Polsce regulacje. Przewidują, że jeśli czas pracy kierowcy w godzinach nocnych wynosi co najmniej cztery godziny, wówczas pracownik nie może wykonywać swoich zadań dłużej niż 10 godzin na dobę. Jeśli w nocy pracuje krócej, to jego czas pracy może wynosić nawet 12 godzin. KE uznała jednak, że jest to sprzeczne z Dyrektywą 2002/15 WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego. Jeśli przepisy nie zostałyby zmienione i dostosowane do unijnych regulacji, wówczas Polska mogłaby narazić się na wysokie kary.

Eksperci z Ministerstwa Infrastruktury wskazują, że projektowane zmiany nie będą jednak dotyczyć kierowców autobusów i tirów. Do nich będą się stosować dotychczasowe przepisy ustawy o czasie pracy kierowców. Zgodnie z nimi ich czas pracy nie może przekraczać 10 godzin na dobę.

Mariola Byrczyk z małopolskiego przedsiębiorstwa przewozu osób TurPol wskazuje, że projektowane zmiany mogą wpłynąć na konieczność zwiększenia zatrudnienia kierowców.

- To jednak jest dla naszej firmy kłopotliwe. Obecnie bowiem na rynku pracy trudno jest o takich pracowników - wskazuje Mariola Byrczyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tego samego zdania jest Marcin Sochacki z firmy MiniBus. W jego przekonaniu, w efekcie projektowanych zmian pracodawcy będą też częściej zatrudniać dotychczasowych kierowców w godzinach nadliczbowych.

- Nie wszystkie firmy będą mogły sobie na to pozwolić ze względu na dodatkowe koszty pracy. A to z kolei może oznaczać zmianę w rozkładach jazdy i pewne utrudnienia dla podróżnych - mówi Marcin Sochacki.

Izabela Rakowska-Boroń

Izabela.rakowska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA