REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za wzrostem cen materiałów budowlanych stoją hurtownicy

Roman Grzyb

REKLAMA

W lutym produkcja budowlano-montażowa wzrosła o 20 proc. W tym samym czasie podobny wzrost cen odnotowały w hurtowniach niektóre materiały budowlane.

Hurtownicy wykorzystują sytuację na rynku - mówi Ryszard Kowalski, prezes Związku Pracodawców Producentów Materiałów dla Budownictwa.

REKLAMA

Według niego od początku roku ceny u producentów materiałów budowlanych wzrosły tylko o 4 - 5 proc. Tymczasem w hurtowniach jest znacznie drożej.

- Wytwórcy materiałów budowlanych generalnie nie podnoszą cen, a jeśli to robią, to bardzo ostrożnie. Jeśli hurtownie podnoszą ceny, to po to, by wywołać panikę na rynku i więcej zarobić - dodaje Ryszard Kowalski.

Podkreśla, że poza cementem i kruszywem, które mogą drożeć (np. ze względu na duże zużycie przy budowie autostrad), nie ma podstaw do podnoszenia cen. Większość producentów materiałów dla budownictwa ma bowiem nadwyżkę potencjału produkcyjnego i bardziej interesuje ich wzrost sprzedaży niż wyśrubowane marże.

Hurtownicy uzasadniają wzrosty podwyżkami wprowadzanymi przez producentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wiosną zawsze rośnie popyt na materiały budowlane i tym samym rosną ceny - mówi Waldemar Rapir z hurtowni Siódemka z Ostrowa Wielkopolskiego.

Od początku roku ceny styropianu wzrosły o około 20 proc., na przykład styropian do ocieplenia kosztuje około 158 zł/m3. O 1/5 zdrożał też cement. Największe problemy są z materiałami ściennymi. Poroterm i pustak MAX od początku roku zdrożały o 10-15 proc. Dobra wiadomość - w porównaniu z ubiegłym rokiem - jest taka, że materiałów budowlanych w większości hurtowni nie brakuje. Niestety nie wszędzie - w Częstochowie na dostawę MAX-a trzeba czekać dwa miesiące.

Nie wzrosły ceny pokryć dachowych, ale zdaniem ekspertów dachówki importowane powinny być jeszcze tańsze ze względu na spadek kursu euro.

- Szacujemy, że w porównaniu z ubiegłym rokiem koszt budowy domu wzrósł o 30 proc. - mówi Mirosław Lubardzki z Polskich Składów Budowlanych.

REKLAMA

Według niego materiały budowlane mogą zdrożeć jeszcze o 10-15 proc., bo popyt nie słabnie. W ubiegłym roku wydano rekordową liczbę ponad 200 tys. pozwoleń budowlanych. Teraz osoby, które przystąpiły do prac budowlanych i kupują materiały kupują je drożej.

- Doniesienia o brakach w hurtowniach i wzroście cen nakręcą jeszcze bardziej sprzedaż hurtownikom. Zdesperowani klienci przestaną nawet szukać tańszych dostawców i będą zadowoleni z tego, że kupili materiały, nawet drogo - mówi Ryszard Kowalski.

Ceny materiałów budowlanych w hurtowniach

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ROMAN GRZYB

roman.grzyb@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA