REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma otrzyma dofinansowanie, a nie pożyczkę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Bezrobotne osoby niepełnosprawne będą mogły wkrótce starać się o dofinansowanie do założenia własnej firmy.


NOWE PRAWO

REKLAMA

 


Aby uzyskać środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej, niepełnosprawni będą musieli złożyć wniosek do starosty. Tak wynika z rozporządzenia z 17 października 2007 r. w sprawie przyznania niepełnosprawnym środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej. Wejdzie ono w życie w 7 listopada 2007 roku.

 

REKLAMA


Rozpatrując wniosek, starosta będzie brał pod uwagę, m.in. przewidywane efekty ekonomiczne firmy, popyt i podaż lokalnego rynku na planowaną działalność oraz wysokość środków własnych wnioskodawcy. O swojej decyzji poinformuje niepełnosprawnego najpóźniej 30 dni od wpłynięcia wniosku. Jeśli będzie ona pozytywna, starosta wezwie wnioskodawcę do negocjacji warunków umowy o dofinansowanie, które muszą zakończyć się w ciągu dwóch tygodni od doręczenia wezwania. Starosta zobowiąże się w niej do wypłaty środków w wysokości ustalonej w trakcie negocjacji, ale nie wyższej niż piętnastokrotność przeciętnego wynagrodzenia (39,7 tys. zł - dane za II półrocze tego roku). Natomiast niepełnosprawny będzie musiał m.in. przeznaczyć te pieniądze na cel określony w umowie, prowadzić działalność gospodarczą przez okres co najmniej dwóch lat oraz udokumentować realizację umowy na wezwanie starosty. W czasie obowiązywania umowy starosta przynajmniej raz skontroluje niepełnosprawnego przedsiębiorcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Kwotę dofinansowania starosta przekaże na rachunek bankowy niepełnosprawnego po przedstawieniu m.in. zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego oraz kopii koncesji, zezwolenia lub zaświadczenia o wpisie do rejestru działalności regulowanej (jeśli wymaga tego prowadzenie danej działalności). Osoba korzystająca z dofinansowania będzie zobowiązana do przechowywania przez dziesięć lat dokumentacji z nim związanej.

REKLAMA


- Dotychczas mogliśmy otrzymać pożyczkę na założenie firmy. Trzeba było ją zwrócić, a dofinansowanie jest bezzwrotne. Dlatego dla wielu osób niepełnosprawnych jest realną zachętą do założenia własnej firmy - mówi Piotr Miszno, niepełnosprawny mieszkaniec Warszawy, który chce rozpocząć własną działalność gospodarczą.


Z kolei pracodawcy będą mogli liczyć na refundację kosztów poniesionych w związku z wyposażeniem stanowisk pracy osób niepełnosprawnych. Warunkiem udzielenia pomocy będzie zatrudnienie takiej osoby (dotychczas bezrobotnej) przez co najmniej trzy lata. Tak wynika z rozporządzenia w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej. Wejdzie w życie 7 listopada 2007 roku. Aby uzyskać taką refundację, pracodawcy będą musieli zawierać umowę ze starostą. Zobowiążą się w niej m.in. do poniesienia kosztów wyposażenia miejsc pracy niepełnosprawnych oraz do ich zatrudnienia w ciągu trzech miesięcy od zawarcia umowy.


- Obecnie można korzystać z dofinansowania na przystosowanie miejsca pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej. Wyposażenie stanowiska ma jednak inne znaczenie, bo pracodawcy za te środki będą mogli np. zakupić komputer dla niepełnosprawnego pracownika - mówi Urszula Michałowska z firmy Centrum Mody w Nadarzynie.


Dofinansowanie na założenie firmy oraz refundację kosztów wyposażenia stanowisk niepełnosprawnych sfinansuje Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.


ŁUKASZ GUZA

lukasz.guza@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA