REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury elektroniczne. Wkrótce rozporządzenie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W tym tygodniu ma zostać opublikowane rozporządzenie ministra finansów umożliwiające stosowanie faktur elektronicznych. Nowe przepisy powinny uprościć wymianę tych dokumentów podatkowych między przedsiębiorcami.

Minister nauki i informatyzacji zaakceptował regulacje zawarte w rozporządzeniu ministra finansów dotyczącym faktur elektronicznych. Rozporządzenie to ma zostać opublikowane w tym tygodniu. Powinno ono ułatwić życie przedsiębiorcom. Niestety zalety pomysłu elektronicznych faktur burzą dwie niedogodności, co w konsekwencji ograniczy ich stosowanie. Według rozporządzenia, każda e-faktura musi zostać podpisana za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego. To wymaga uzyskania certyfikatu kwalifikowanego, który obecnie mogą przyznawać tylko cztery firmy w kraju.

REKLAMA

E-faktura nie będzie mogła być zaopatrzona w tzw. zwykły podpis elektroniczny.

Podpis elektroniczny pozwala na potwierdzanie autentyczności dokumentu i tożsamości jego nadawcy przy wymianie informacji drogą elektroniczną.

Gdzie można uzyskać certyfikat umożliwiający
stosowanie bezpiecznego e-podpisu

Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. (system Szafir)

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. (system Sigillum)

TP internet sp. z o.o. (system Signet)

Unizeto Technologies S.A. (system Certum)

REKLAMA

Specjaliści zwracają uwagę, że zastosowanie zwykłego podpisu elektronicznego, choć dużo prostsze, oznaczałoby dowolność stosowania metod uwierzytelniania e-faktur np. za pośrednictwem sms. W związku z tym nie można byłoby zapewnić e-fakturom jakiejkolwiek standaryzacji, a organy skarbowe zostałyby pozbawione możliwości kontroli.

Drugim problemem jest cena związana z obsługą certyfikatów kwalifikowanych, która przynajmniej na początku istnienia systemu e-faktur będzie dużą przeszkodą do rozpowszechnienia tej formy wystawiania dokumentów.

Co prawda dopuszcza się możliwość stosowania systemu EDI (elektronicznej wymiany danych), ale jest to kłopotliwe, np. wymóg potwierdzenia otrzymania wiadomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo to wprowadzenie elektronicznych faktur spowoduje uproszczenie wymiany dokumentacji pomiędzy przedsiębiorcami. Ograniczy też koszty obiegu dokumentów i ich przechowywania. Niezwykle ważną okolicznością jest też włączenie kraju do międzynarodowego obiegu faktur elektronicznych, co staje się już standardem – podkreślają przedstawiciele Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Bogdan Świąder
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA