Kategorie

Kary dla pijanych kierowców

Nawet nie będąc sprawcą kolizji drogowej i tak można zostać uznanym za osobę, która przyczyniła się do wypadku. Natomiast nietrzeźwi sprawcy zdarzeń drogowych muszą liczyć się z bardzo poważnymi konsekwencjami, nawet jeśli nie siedzieli za kierownicą.
Wydłużony termin przedawnień wykroczeń drogowych, ostrzejsze kary dla pijanych kierowców czy zmiana kwalifikacji z wykroczenia na przestępstwo ucieczki przed kontrolą drogową policji to jedne z ważniejszych zmian jakie mogą nastąpić w polskim prawie. Wszystko zależy od decyzji polskiego parlamentu, który będzie debatował nad nim.
Według projektu Ministerstwa Sprawiedliwości za niezatrzymanie się do kontroli policji i zmuszenie funkcjonariuszy do pościgu kierowca mógłby pójść do więzienia na 5 lat. Z kolei kierowcy, którzy prowadząc po pijanemu lub pod wpływem środków odurzających spowodują wypadek w wyniku, którego ktoś poniesie śmierć lub ciężkie obrażenia, obligatoryjnie będą trafiać do więzienia na co najmniej dwa lata. Co jeszcze przewiduje projekt?
Koszty leczenia ofiar wypadków samochodowych i napraw majątku spowodowanych przez pijanych kierowców sięgają wielu milionów złotych rocznie. Kto odpowiada za nie finansowo i na czyich barkach spoczywa uregulowanie roszczeń?
Jakie kary za jazdę autem pod wpływem alkoholu grożą kierowcy w innych krajach Europy? Jak jest dopuszczalna zawartość alkoholu w wybranych państwach europejskich?
Najprawdopodobniej jeszcze przed tegorocznymi wakacjami wejdzie w życie nowe prawo na mocy, którego drastycznie wzrosną kary za prowadzenie pojazdy w stanie nietrzeźwości w Polsce. A jakie kary grożą za to przewinienie w innych europejskich krajach?
Liczba pijanych kierowców, podobnie jak liczba zabitych na polskich drogach systematycznie spada. Czy jest to efekt konkretnych działań czy po prostu Polacy przestają nadużywać alkoholu?
Do podkomisji sejmowej wrócił projekt zaostrzenia kar dla pijanych kierowców. Poprawki dotyczą m.in. kwestii zatrzymywania prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym o więcej niż 50 km/h i za przewożenie nadmiernej liczby pasażerów w pojeździe.