Kategorie

Elektroniczny system poboru opłat

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 listopada 2018 r. ma w Polsce działać nowy Krajowy System Poboru Opłat za przejazdy drogowe. Właśnie rozpoczęło się postępowanie na wybór jego wykonawcy.
Prezydent podpisał nowelizacje ustaw, zmieniających zasady dokonywania płatności za przejazd drogami UE w tym Polski. Za pomocą jednego urządzenia kierowcy będą mogli opłacać przejazd zarówno po polskich drogach, jak i UE.
Wdrożenie do polskiego prawa przepisów upraszczających pobór opłat od kierowców podróżujących po drogach UE zakłada projekt noweli ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych i o Krajowym Funduszu Drogowym, który zaakceptował w czwartek Sejm.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa chce wdrożenia przepisów uproszczających system poboru opłat od kierowców podróżujących po drogach UE. Zmiany w ustawie o drogach publicznych oraz ustawie o autostradach płatnych i KFD zostały przyjęte przez rząd.
System poboru opłat za drogi powinien być skoordynowany pomiędzy poszczególnymi państwami w Europie. Byłoby to wielkie ułatwienie dla kierowców.
Polska ma trzyletnie opóźnienie dotyczące wdrożenia ujednoliconego systemu poboru opłat drogowych w krajach UE (EETS). Kiedy powinien się on zacząć działać na polskich drogach?
Wygląda na to, że będzie obowiązywał jeden system poboru opłat na wszystkich płatnych odcinkach dróg w UE. Rząd zajmie się nowelizacja prawa pod tym kątem.
Dzięki elektronicznemu poborowi opłat za przejazd autostradami polscy kierowcy będą mogli zaoszczędzić nawet 1,5 miliarda złotych rocznie. Z kolei budżet państwa zaoszczędzi około 900 mln zł rocznie. To opinia ekspertów.
Podczas gdy w Polsce zastanawiamy się, czy wprowadzić system elektronicznego poboru opłat za przejazd autostradami, czy pozostać przy archaicznych szlabanach, w Singapurze ogłoszono przetarg na zaprojektowanie najnowszego systemu elektronicznego poboru opłat generującego dane na podstawie nawigacji GPS.
Według szacunków ekspertów, gdyby zamiast tradycyjnych bramek wprowadzono system elektronicznego poboru opłat za przejazd autostradami, budżet państwa zyskałby na tym 15 mld zł, licząc do roku 2025.