REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zielona transformacja w branży logistycznej - trendy i analiza

Zielona transformacja obniża koszty
Zielona transformacja obniża koszty
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Zakłócenia w łańcuchu dostaw, brak siły roboczej, dostęp do lokalizacji czy wreszcie wymagająca sytuacja geopolityczna oraz gospodarcza. Ubiegły rok to zauważalna zmiana kierunku w trendach oraz potencjale sektora. Cała branża stoi przed zadaniem umiejętnego wykorzystania dotychczas zdobytego know-how.

Duże trudności w gospodarce pomimo końca pandemii 

Koniec pandemii to nie koniec wyzwań, przed którymi stoi nie tylko branża logistyczna, ale również inne gałęzie gospodarki. Przełom ubiegłego roku nie przyniósł spodziewanego, dynamicznego odbicia ze względu na kolejnego wstrząsy, tym razem zza naszej wschodniej granicy.

REKLAMA

Nowe pomysły i rozwiązania

REKLAMA

Wojna w Ukrainie, rekordowa inflacja czy zachwiane i nieodbudowane łańcuchy dostaw wywołują w całym sektorze dużą niepewność. W cieniu wspomnianych zdarzeń powstają nowe pomysły oraz narzędzia, które docelowo mają uchronić branżę przed innymi zdarzeniami o potencjale kryzysowym.

Jednym z kluczowych trendów, kształtujących obecnie logistykę, jest multisorucing. Zyskał on na znaczeniu w obecnym, niepewnym kontekście rynkowym. Model pozwala na jednoczesną współpracę z wieloma firmami świadczącymi różne usługi logistyczne oraz indywidualny wybór podmiotu, który w danej chwili dysponuje najbardziej atrakcyjną ofertą oraz kompetencjami. Ponadto stymuluje innowacje, co jest niezbędne w postpandemicznej rzeczywistości.

Większa wiedza branżowa po pandemii  

Branża logistyczna stara się wyciągnąć wnioski z pandemii, a multisorucing jest kolejną próbą odpowiedzi na pokryzysowe strategie rozwoju. Decydujące znaczenie właśnie tego trendu ma uodpornić łańcuch dostaw na trudne do przewidzenia sytuacje w przyszłości. Innym narzędziem jest technologia blockchain, pozwalająca na rejestrację informacji dotyczących transakcji, stanów surowcowych, magazynowych, czy wymiany łańcuchów dostaw. 

Real-time location systems (RTLS) nadal odciskają olbrzymie piętno na logistyce i pełniły rolę swoistego koła ratunkowego dla wszelkich działań podczas pandemii. Jak wynika z raportu "RTLS Global Market Report", rynek osiągnie 14,81 mld USD w 2025 r. przy CAGR wynoszącym 28,9%. Technologie RTLS są kluczem do rozwiązania dzisiejszych słabych punktów łańcucha dostaw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zielona logistyka - rośnie rola oszczędności energii

REKLAMA

Holistyczne podejście do logistyki jest możliwe, tym bardziej że idea redukcji oraz recyklingu nie jest obca podmiotom odpowiedzialnym społecznie. Firmy, które jeszcze nie myślą w sposób bardziej zrównoważony, wkrótce znajdą się daleko w tyle za konkurencją. Alternatywny transport, machine learning, technologie paliwowe oraz wdrożenie IoT (Internet rzeczy), to tylko wybrane narzędzia, które realnie zmniejszają negatywny wpływ na środowisko. Zielona transformacja zyskuje na znaczeniu w branży logistycznej. Wszystkie rozwiązania, które skutecznie obniżają ślad węglowy, wpisują się w założenia tzw. zielonej logistyki. Nie bez znaczenia jest presja klimatyczna wśród konsumentów oraz samoregulacja branży logistyczno-magazynowej, która ma być krok przed lokalną legislacją, a nawet regulacjami narzucanymi przez Unię Europejską.

W konsekwencji na wielu płaszczyznach rośnie rola oszczędności energii – nie tylko w kontekście optymalizacji, ale również certyfikacji ekologicznych oraz minimalizacja spalania paliw kopalnych podczas transportu. Na znaczeniu zyskują samochody elektryczne na krótkich dystansach. Cały sektor staje w obliczu zmian, których długofalowym celem jest próba osiągnięcia stabilności w niepewnych czasach, szczególnie w naszym rejonie Europy.

Łukasz Łukasiewicz, Operations Manager, SwipBox Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zadbaj o siebie i swoje przywództwo, czyli wyzwania współczesnego menedżera

Dzisiejszy świat zarządzania wymaga od menedżerów nieustannej ewolucji. Hasło „menedżer od nowa” może oznaczać zarówno rozpoczęcie czegoś od początku, jak i wprowadzenie zmian poprawiających istniejący stan rzeczy. W obliczu dzisiejszych wyzwań, pełnych zawirowań i rozlicznych ścieżek, nowoczesne zarządzanie staje się sztuką balansowania między tradycją a innowacją.

Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

REKLAMA

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

REKLAMA