REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładanie spółek będzie możliwe przez Internet

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt zmian w kodeksie spółek handlowych i innych ustaw. Zgodnie z założeniami spółki jawne i komandytowe będzie można zakładać przez Internet. Wprowadzone zostaną niższe opłaty sądowe związane z zakładaniem online.

Resort planuje także wprowadzić zmiany w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, komandytowych lub jawnych oraz możliwość elektronicznego rozwiązania. To kolejne propozycje udogodnień dla firm obok funkcjonującej od dłuższego czasu możliwości założenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez internet. Zakładanie spółki z o.o. przez internet się przyjęło i jest wykorzystywane coraz powszechniej. Np. w grudniu 2012 r. wśród zarejestrowanych spółek z o.o. już 26 proc. założono drogą elektroniczną. Teraz ma to być możliwe również w przypadku spółek jawnych i komandytowych, czyli spółek osobowych. 

REKLAMA

REKLAMA


- Założenia zmian w Kodeksie spółek handlowych dotyczą umożliwienia zakładania spółek jawnych i komandytowych przez internet, co oznacza w praktyce możliwość ich założenia w ciągu 24 godzin - mówi Agencji Informacyjnej Newseria Małgorzata Samborska, senior menedżer w dziale doradztwa podatkowego w firmie Grant Thornton. - Pamiętajmy jednak, że zakładanie takiej spółki odbywa się przy użyciu wzorca, który znajduje się w systemie teleinformatycznym, co oznacza, że nie możemy w sposób dowolny regulować praw i obowiązków pomiędzy wspólnikami a spółką.


Rodzaje wkładów do spółek


Ekspertka podkreśla, że to oznacza ograniczenie rodzaju wkładów wnoszonych do spółki, która jest zakładana elektronicznie.


- To jednocześnie oznacza, że wkładem do spółki jawnej czy komandytowej mogą być tylko wkłady pieniężne albo określone wkłady rzeczowe, np. jakieś ruchomości. Natomiast nieruchomości lub przedsiębiorstwo już nie będzie mogło być takim wkładem do spółki zakładanej przez internet przy użyciu wzorca - podkreśla Małgorzata Samborska.

REKLAMA


Podobnie jak w przypadku zakładania przez internet spółki z o.o. będzie istniała cały czas alternatywna forma założenia spółki jawnej i komandytowej przed notariuszem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dodatkową zachętą dla przedsiębiorców jest fakt, że planuje się niższe opłaty sądowe przy założeniu spółki z użyciem systemu teleinformatycznego - mówi ekspertka.

 


Obniżenie opłat


Projekt założeń przewiduje obniżenie opłat sądowych od wniosków spółek, których umowy zawarto on-line na podstawie wzorca (chodzi tu o wniosek o pierwszy wpis oraz wniosek o zarejestrowanie zmian umowy w formie elektronicznej). Podatek od czynności cywilnoprawnych ma być płacony za pomocą formularza on-line przy składaniu wniosku o wpis spółki z o.o., spółki komandytowej albo jawnej do rejestru. Opłaty od wniosków składanych on-line do Krajowego Rejestru Sądowego w przypadku ww. typów spółek mają być także uiszczane wraz z danym wnioskiem.


Ułatwienia dotyczyć będą nie tylko zakładania spółek jawnych i komandytowych, ale również sposobu podejmowania przez nie uchwał.


- Będzie można dokonywać on-line zmian umów spółek, wnioskować o rozwiązanie spółki, ale też podejmować uchwały, np. o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Każdy z udziałowców będzie zobowiązany oddać swój głos, natomiast nie będą oni zmuszeni głosować w jednym miejscu i czasie. Jednak każdy z nich będzie zobowiązany do tego, żeby się zarejestrować w systemie i w określonym terminie oddać swój głos - wyjaśnia Małgorzata Samborska.


Z założeń projektu zmian powstanie projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych, który trafi pod obrady rządu.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

REKLAMA

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

REKLAMA