REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona klientów przed nieuczciwymi pożyczkodawcami

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prawodawca powinien chronić klientów przed nieuczciwymi pożyczkodawcami. Jasność warunków umowy i ich zrozumienie przez klienta to minimalny standard, jaki powinien obowiązywać firmy udzielające pożyczek pozabankowych – uważa profesor Witold Orłowski. 

 Instytucją, która powinna dbać o standardy i ochronę klientów jest UOKiK, ale obowiązek uregulowania prawnego ciąży na samym państwie, które może stworzyć mechanizmy bezpiecznego udzielania pożyczek. Najważniejszy cel to nieudzielanie ich osobom, które nie są w stanie spłacić długu.

REKLAMA


- To jest minimalny wymóg, który trzeba narzucić - jasność tej transakcji, ochrona podstawowego interesu konsumenta, uniemożliwienie zawierania w umowach jakichś klauzul, które ewidentnie byłyby niekorzystne dla konsumenta. To jest po stronie nadzoru finansowego plus oczywiście po stronie państwa jest też edukacja ludzi, aby byli w stanie sobie tak naprawdę zaplanować to wszystko - tłumaczy profesor Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC.


Zobacz: Hormonogram czasu pracy - nowy obowiązek przedsiębiorców


Zdolność kredytowa klienta


Drugi warunek rzetelności przy udzielaniu pożyczek to odpowiedzialna ocena zdolności kredytowej klienta.


 - Póki to jest jasne, przejrzyste i robione z poczuciem wspólnego interesu i konsumenta, i klienta, i instytucji, która chce odzyskać pieniądze i zarobić, to myślę, że jest to normalna rzecz na świecie i powinno być normalnością również w Polsce - mówi Orłowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM ! 

REKLAMA

Ekonomista podkreśla, że Polacy są dość ostrożni w pożyczaniu pieniędzy zarówno w przypadku kredytów bankowych, jak i pożyczek chwilowych. Coraz trudniejsze jest też uzyskanie kredytu. Jak wynika z raportu International Personal Finance, uważa tak 58 proc. badanych Polaków. Ponad połowa ankietowanych twierdzi również, że miałaby trudności w zaoszczędzeniu lub zdobyciu kwoty od 1000 do 1500 złotych na nieprzewidziane wydatki. Według ekonomisty PwC, właściwie wykorzystywane możliwości kredytowe to łatwiejsza kontrola nad własnymi finansami i planowanie wydatków.

 - To jest sposób regulowania płynności. Dzisiaj potrzebujemy gotówkę, oceniamy, że będziemy ją w przyszłości mieli, tylko że potrzebujemy akurat na wydatek dzisiaj. Gdybyśmy nie mieli tej możliwości pożyczenia, musielibyśmy zrezygnować z wielu rzeczy - wyjaśnia prof. Orłowski.


Zobacz: Gwarancje de minimis - skorzystało już 5 tys. firm

 


Konieczna jest jednak ostrożność i realna ocena swoich możliwości finansowych.

 - Nie wolno pożyczać ponad możliwości spłaty, nie wolno dać się wplątać w pętle zadłużenia, czyli brać pożyczek, których nie jesteśmy w stanie spłacać, choćby dlatego, że koszty tych pożyczek zaczynają być już tak duże, że nie jesteśmy w stanie zaoszczędzić na spłatę. Natomiast tak długo jak robimy to w sposób rozsądny, to jest to też dla ludzi - podkreśla Witold Orłowski.

 
Zobacz: Uchwalono elastyczny czas pracy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA