REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski rynek żywności ekologicznej wart 50 mln euro

REKLAMA

Rynek żywności ekologicznej w Polsce jest wart 50 mln euro. Dla porównania wartość rynku ekożywności w Czechach wynosi 68 mln euro, na Węgrzech - 25 mln euro, w Estonii - 12 mln euro, w Bułgarii - 5 mln euro, a na Słowacji i w Rumunii odpowiednio: 4 i 3 mln euro. 

 

REKLAMA

Tak wynika z informacji podanych przez ekspertów z Instytutu Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa - Państwowego Instytutu Badawczego w Puławach. Dodają, że będzie się on rozwijał dynamicznie zarówno w skali Europy, jak i świata.

 

Światowy rynek takiej żywności jest wyceniany na 55 mld dolarów - poinformował dr Krzysztof Jończyk z IUNG - PIB w Puławach. Dodał, że jego wartość wzrosła w 2009 roku o ponad 200 proc. w stosunku do 2000 r.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak mówił Jończyk, w Polsce działa prawie 21 tys. gospodarstw ekologicznych. Prowadzą one działalność na terenie ponad 400 tys. hektarów, co stanowi ok. 2,5 proc. ogółu użytków rolnych w naszym kraju. Wyjaśnił, że takich gospodarstw przybywa z roku na rok. W 2008 roku było ich o ponad 5 tys. mniej.

 

Jego zdaniem branża produkująca żywność ekologiczną w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Wzrost tego rynku w skali roku szacuje się na 20-30 proc.

 

Ekspert IUNG - PIB przekonywał, że żywność ekologiczna ma mniej dodatków chemicznych i konserwantów w odróżnieniu od tej konwencjonalnej. Ponadto - jak mówił - jest bardziej aromatyczna, zachowuje dłużej świeżość, a także jest pozbawiona środków ochrony roślin czy powszechnie używanych dzisiaj w chowie zwierząt antybiotyków i hormonów. Jończyk zwrócił uwagę, że warzywa i owoce produkowane w gospodarstwach ekologicznych są bogate w substancje przeciwnowotworowe oraz witaminy, a mleko i mięso w nienasycone kwasy tłuszczowe, które hamują rozwój miażdżycy.

 

Zdaniem Jończyka wiedza polskich konsumentów na temat żywności ekologicznej jest powierzchowna. Polacy uważają, że jest ona bezpieczna dla zdrowia, wytwarzana w sposób naturalny, bez chemicznych nawozów. Niewiele z nas jednak wie o sposobie jej produkcji i znakowaniu. Wyroby sprzedawane jako ekologiczne muszą bowiem posiadać certyfikaty poświadczające ich pochodzenie. Mogą również mieć międzynarodowe oznaczenia "BIO" lub "Organic".

 

W rolnictwie ekologicznym są ściśle określone kryteria produkcyjne, zawarte w wydanych na poziomie unijnym aktach prawnych. Każde gospodarstwo ekologiczne, przetwórca, producent ekologiczny, aby otrzymać certyfikat musi spełnić określone kryteria. Kontrolują to niezależne organy, którymi są jednostki certyfikujące. W Polsce taką kontrolą na rynku żywności ekologicznej zajmuje się 10 jednostek certyfikujących.

 

Pierwszy klaster ekologicznej żywności powstał w 2010 roku na terenie województwa lubelskiego. Klaster "Dolina Ekologicznej Żywności" zrzesza różne podmioty, które działają na rzecz promowania i rozwoju żywności ekologicznej. Obejmuje on swoją działalnością pięć województw: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie. Występuje tam 30 proc. funkcjonujących w całej Polsce gospodarstw ekologicznych.

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA