REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roczny okres rozliczeniowy czasu pracy

REKLAMA

Przedstawiciele pracodawców z Komisji Trójstronnej pozytywnie oceniają 12-miesięczny okres rozliczeniowy czasu pracy, który został wprowadzony w tzw. pakiecie antykryzysowym. Związkowcy mają do niego zastrzeżenia. Rozwiązanie to zastosowało dotychczas 664 firm.

Stosowanie rocznego okresu rozliczeniowego czasu pracy i wprowadzenie tej zasady do kodeksu pracy było jednym z tematów posiedzenia zespołu ekspertów Komisji Trójstronnej.

REKLAMA

REKLAMA

12-miesięczny okres rozliczeniowy wprowadzono ustawą o przeciwdziałaniu skutkom kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców, stanowiącą część tzw. pakietu antykryzysowego. Weszła ona w życie jesienią ub. roku i będzie obowiązywała do 31 grudnia 2011 r. Dzięki nowym rozwiązaniom pracodawca może na kilka miesięcy zmniejszyć pracownikowi liczbę godzin pracy w miesiącu, a w efekcie tego obniżyć mu wynagrodzenie. Nie może być ono jednak niższe od płacy minimalnej - obecnie 1 tys. 317 zł.

Jak powiedział w poniedziałek PAP przewodniczący Zespołu ds. Prawa Pracy i Układów Zbiorowych KT Jacek Męcina, wydłużony, 12-omiesięczny okres rozliczeniowy zastosowały dotychczas 664 firmy, zatrudniające łącznie prawie 800 tys. osób. "Przede wszystkim są to zakłady produkcyjne, firmy budowlane; najczęściej duże i średnie. Znacznie rzadziej na wydłużenie okresu rozliczeniowego decydują się firmy handlowe czy usługowe" - poinformował.

REKLAMA

Podczas poniedziałkowego posiedzenia zespołu KT związkowcy podkreślali, że przepisy o 12-miesięczym okresie rozliczeniowym powinny być stosowane tylko w tych zakładach, w których istnieją związki zawodowe. Gdy ich nie ma, zgodę na to powinna wyrażać reprezentacja pracowników wybierana w wyborach powszechnych. Obecnie mogą to być przedstawiciele pracowników wyłonieni w sposób ustalony przez pracodawcę.

Natomiast przedstawiciele pracodawców pozytywnie ocenili funkcjonowanie przepisów o 12-miesięcznym okresie rozliczeniowym. Zaproponowali także powrót do dyskusji o tzw. indywidualnych kontach czasu pracy (rozwiązanie to nie znalazło się w ustawie o przeciwdziałaniu skutkom kryzysu ekonomicznego- PAP). Na takich kontach każdemu pracownikowi gromadzono by godziny, w których - ze względu na brak produkcji - nie wykonywał pracy, choć otrzymywał pełne wynagrodzenie. Gdyby w firmie wzrosła liczba zamówień, pracodawca mógłby "odebrać" sobie u pracownika zapłacone godziny, nawet jeżeli przekroczyłby w ten sposób ustalone w przepisach normy czasu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Eksperci KT ustalili, że w ciągu kilku tygodni Państwowa Inspekcja Pracy przedstawi szczegółowe informacje w sprawie stosowania wydłużonych okresów rozliczeniowych czasu pracy. "Potem zespół wróci do tematu wprowadzenia przepisów o 12-miesięcznym okresie rozliczeniowym do kodeksu pracy" - powiedział Męcina. Zaznaczył, że "resort pracy jest do tego pomysłu nastawiony przychylnie, oczekuje jedynie na porozumienie partnerów społecznych w KT".

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA