REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Roczny okres rozliczeniowy czasu pracy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedstawiciele pracodawców z Komisji Trójstronnej pozytywnie oceniają 12-miesięczny okres rozliczeniowy czasu pracy, który został wprowadzony w tzw. pakiecie antykryzysowym. Związkowcy mają do niego zastrzeżenia. Rozwiązanie to zastosowało dotychczas 664 firm.

Stosowanie rocznego okresu rozliczeniowego czasu pracy i wprowadzenie tej zasady do kodeksu pracy było jednym z tematów posiedzenia zespołu ekspertów Komisji Trójstronnej.

REKLAMA

REKLAMA

12-miesięczny okres rozliczeniowy wprowadzono ustawą o przeciwdziałaniu skutkom kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców, stanowiącą część tzw. pakietu antykryzysowego. Weszła ona w życie jesienią ub. roku i będzie obowiązywała do 31 grudnia 2011 r. Dzięki nowym rozwiązaniom pracodawca może na kilka miesięcy zmniejszyć pracownikowi liczbę godzin pracy w miesiącu, a w efekcie tego obniżyć mu wynagrodzenie. Nie może być ono jednak niższe od płacy minimalnej - obecnie 1 tys. 317 zł.

Jak powiedział w poniedziałek PAP przewodniczący Zespołu ds. Prawa Pracy i Układów Zbiorowych KT Jacek Męcina, wydłużony, 12-omiesięczny okres rozliczeniowy zastosowały dotychczas 664 firmy, zatrudniające łącznie prawie 800 tys. osób. "Przede wszystkim są to zakłady produkcyjne, firmy budowlane; najczęściej duże i średnie. Znacznie rzadziej na wydłużenie okresu rozliczeniowego decydują się firmy handlowe czy usługowe" - poinformował.

Podczas poniedziałkowego posiedzenia zespołu KT związkowcy podkreślali, że przepisy o 12-miesięczym okresie rozliczeniowym powinny być stosowane tylko w tych zakładach, w których istnieją związki zawodowe. Gdy ich nie ma, zgodę na to powinna wyrażać reprezentacja pracowników wybierana w wyborach powszechnych. Obecnie mogą to być przedstawiciele pracowników wyłonieni w sposób ustalony przez pracodawcę.

REKLAMA

Natomiast przedstawiciele pracodawców pozytywnie ocenili funkcjonowanie przepisów o 12-miesięcznym okresie rozliczeniowym. Zaproponowali także powrót do dyskusji o tzw. indywidualnych kontach czasu pracy (rozwiązanie to nie znalazło się w ustawie o przeciwdziałaniu skutkom kryzysu ekonomicznego- PAP). Na takich kontach każdemu pracownikowi gromadzono by godziny, w których - ze względu na brak produkcji - nie wykonywał pracy, choć otrzymywał pełne wynagrodzenie. Gdyby w firmie wzrosła liczba zamówień, pracodawca mógłby "odebrać" sobie u pracownika zapłacone godziny, nawet jeżeli przekroczyłby w ten sposób ustalone w przepisach normy czasu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Eksperci KT ustalili, że w ciągu kilku tygodni Państwowa Inspekcja Pracy przedstawi szczegółowe informacje w sprawie stosowania wydłużonych okresów rozliczeniowych czasu pracy. "Potem zespół wróci do tematu wprowadzenia przepisów o 12-miesięcznym okresie rozliczeniowym do kodeksu pracy" - powiedział Męcina. Zaznaczył, że "resort pracy jest do tego pomysłu nastawiony przychylnie, oczekuje jedynie na porozumienie partnerów społecznych w KT".

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA