REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą zmiany w treści faktur VAT

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

W związku ze zmianą rozporządzenia dotyczącego faktur VAT podatnicy muszą dostosować swoje systemy księgowe i fakturowe do nowych regulacji, tak aby uniknąć zarzutu wadliwego wystawiania faktur.

• Od 1 grudnia obowiązują nie tylko niektóre znowelizowane przepisy ustawy o VAT, lecz także znowelizowane rozporządzenia, m.in. w sprawie wystawiania faktur. Czy brak okresu vacatio legis miał wpływ na rozliczenia podatników?

REKLAMA

- Nowelizacja VAT wymusiła zmiany aktów wykonawczych. Zmiany te objęły dosyć szeroki zakres, dotyczy to zarówno podstawowego rozporządzenia wykonawczego, rozporządzenia regulującego zasady wystawiania faktur, jak i wprowadzenia nowych wzorów dokumentów rejestracyjnych i deklaracji. Nowe rozporządzenia zostały podpisane dopiero 28 listopada 2008 r. i obowiązują już od 1 grudnia, wobec tego podatnicy nie mieli zbyt wiele czasu na poznanie nowych zasad i dostosowanie się do nich, a przecież nie mogli zaprzestać sprzedaży.

• Rozporządzenie przewiduje m.in. zmiany w elementach treści faktury. Jakie nowe elementy trzeba wykazać na fakturze?

- Podatnicy spodziewali się wyłącznie zmian związanych z przeniesieniem do ustawy zasad ujmowania faktur korygujących, zmniejszenia obrotu i kwot podatku. Przy okazji jednak zmieniono również inne regulacje dotyczące wystawiania faktur, które nie były ani spodziewane, ani tak nagłaśniane.

• Które zmiany są zaskakujące?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Część zmian ma charakter kosmetyczny, jak np. obowiązek podawania miary i ilości towarów, zamiast jednostki miary i ilości. Oznacza to, że podatnik mógłby zastosować dowolną miarę (np. karton), a nie tylko standardowo przyjęte jednostki miary (szt., kg), jednak stosowanie dotychczasowych jednostek będzie prawidłowe. Odpowiednia zmiana dotycząca usług budzi większe wątpliwości. Prawodawca bowiem nie określił, co należy rozumieć przez pojęcie zakres wykonanych usług. Również słownik języka polskiego nie przynosi tu jednoznacznej odpowiedzi. Dotychczas z obowiązkiem podawania rodzaju wykonanych usług podatnicy zazwyczaj nie mieli problemu.

• Rozporządzenie eliminuje również niektóre dane z faktury. O jakie dane chodzi?

- Chodzi o dane ujawniane w fakturach. Prawodawca zrezygnował m.in. z obowiązku podawania daty sprzedaży, gdy jest ona taka sama jak data wystawienia faktury. Ponadto nie trzeba podawać w fakturach wartości brutto oraz kwoty należności słownie i kwotowo (podatnik może ją określić w dowolny sposób). W przypadku sprzedaży ze stawkami obniżonymi nie ma obowiązku podawania podstawy do zastosowania tej stawki, obowiązek ten dotyczy tylko sprzedaży zwolnionej.

• Co te zmiany oznaczają dla podatników?

- Podatnicy muszą zmienić stosowane wzory faktur, aby uniknąć zarzutu wadliwego ich wystawiania. Oczywiście nie dotyczy to danych, które usunięto z treści faktur, bowiem zawsze możemy podawać dodatkowe informacje. Jednak zmiany dotyczące np. zakresu usług wymagają dostosowania treści faktury.

• Czy podatnicy poniosą również jakieś koszty zmian?

- Główne problemy, jakie się z tym będą wiązać, to z jednej strony koszt dostosowania systemów księgowych i fakturowych, a z drugiej czas niezbędny na to dostosowanie. Tym bardziej że nie dało się tego zrobić wcześniej. Minister nie przewidział również przepisów przejściowych pozwalających uznać za prawidłowe faktury wystawiane według dotychczasowych regulacji, choćby przez jakiś czas.

• Czy brak obowiązku podawania podstawy stosowania stawek obniżonych nie jest ułatwieniem?

- Brak obowiązku podawania podstawy stosowania stawek obniżonych może powodować trudności przy kontroli. Dotychczas, badając faktury, organy mogły z łatwością stwierdzić i zbadać tę podstawę, zaś obecnie będą zwracać się do podatnika o jej wskazanie i uzasadnienie, a zatem lepiej nadal ją podawać.

• Co musi zrobić podatnik, który po 1 grudnia wystawił fakturę według starych zasad na podstawie poprzedniego rozporządzenia? Czy musi korygować faktury?

- Brak korekty faktur wystawionych według dotychczasowych przepisów nie powinien wpływać na prawidłowość rozliczenia podatku. Wtedy sama wadliwość takich faktur nie powinna wywoływać negatywnych skutków, choć nie można wykluczyć próby wszczynania postępowań na gruncie kodeksu karnego skarbowego.

Fot. Wojciech Górski

Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy z kancelarii Ożóg i Wspólnicy

Rozmawiał ŁUKASZ ZALEWSKI

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA