REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą zmiany w treści faktur VAT

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

W związku ze zmianą rozporządzenia dotyczącego faktur VAT podatnicy muszą dostosować swoje systemy księgowe i fakturowe do nowych regulacji, tak aby uniknąć zarzutu wadliwego wystawiania faktur.

• Od 1 grudnia obowiązują nie tylko niektóre znowelizowane przepisy ustawy o VAT, lecz także znowelizowane rozporządzenia, m.in. w sprawie wystawiania faktur. Czy brak okresu vacatio legis miał wpływ na rozliczenia podatników?

REKLAMA

- Nowelizacja VAT wymusiła zmiany aktów wykonawczych. Zmiany te objęły dosyć szeroki zakres, dotyczy to zarówno podstawowego rozporządzenia wykonawczego, rozporządzenia regulującego zasady wystawiania faktur, jak i wprowadzenia nowych wzorów dokumentów rejestracyjnych i deklaracji. Nowe rozporządzenia zostały podpisane dopiero 28 listopada 2008 r. i obowiązują już od 1 grudnia, wobec tego podatnicy nie mieli zbyt wiele czasu na poznanie nowych zasad i dostosowanie się do nich, a przecież nie mogli zaprzestać sprzedaży.

• Rozporządzenie przewiduje m.in. zmiany w elementach treści faktury. Jakie nowe elementy trzeba wykazać na fakturze?

- Podatnicy spodziewali się wyłącznie zmian związanych z przeniesieniem do ustawy zasad ujmowania faktur korygujących, zmniejszenia obrotu i kwot podatku. Przy okazji jednak zmieniono również inne regulacje dotyczące wystawiania faktur, które nie były ani spodziewane, ani tak nagłaśniane.

• Które zmiany są zaskakujące?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Część zmian ma charakter kosmetyczny, jak np. obowiązek podawania miary i ilości towarów, zamiast jednostki miary i ilości. Oznacza to, że podatnik mógłby zastosować dowolną miarę (np. karton), a nie tylko standardowo przyjęte jednostki miary (szt., kg), jednak stosowanie dotychczasowych jednostek będzie prawidłowe. Odpowiednia zmiana dotycząca usług budzi większe wątpliwości. Prawodawca bowiem nie określił, co należy rozumieć przez pojęcie zakres wykonanych usług. Również słownik języka polskiego nie przynosi tu jednoznacznej odpowiedzi. Dotychczas z obowiązkiem podawania rodzaju wykonanych usług podatnicy zazwyczaj nie mieli problemu.

• Rozporządzenie eliminuje również niektóre dane z faktury. O jakie dane chodzi?

- Chodzi o dane ujawniane w fakturach. Prawodawca zrezygnował m.in. z obowiązku podawania daty sprzedaży, gdy jest ona taka sama jak data wystawienia faktury. Ponadto nie trzeba podawać w fakturach wartości brutto oraz kwoty należności słownie i kwotowo (podatnik może ją określić w dowolny sposób). W przypadku sprzedaży ze stawkami obniżonymi nie ma obowiązku podawania podstawy do zastosowania tej stawki, obowiązek ten dotyczy tylko sprzedaży zwolnionej.

• Co te zmiany oznaczają dla podatników?

- Podatnicy muszą zmienić stosowane wzory faktur, aby uniknąć zarzutu wadliwego ich wystawiania. Oczywiście nie dotyczy to danych, które usunięto z treści faktur, bowiem zawsze możemy podawać dodatkowe informacje. Jednak zmiany dotyczące np. zakresu usług wymagają dostosowania treści faktury.

• Czy podatnicy poniosą również jakieś koszty zmian?

- Główne problemy, jakie się z tym będą wiązać, to z jednej strony koszt dostosowania systemów księgowych i fakturowych, a z drugiej czas niezbędny na to dostosowanie. Tym bardziej że nie dało się tego zrobić wcześniej. Minister nie przewidział również przepisów przejściowych pozwalających uznać za prawidłowe faktury wystawiane według dotychczasowych regulacji, choćby przez jakiś czas.

• Czy brak obowiązku podawania podstawy stosowania stawek obniżonych nie jest ułatwieniem?

- Brak obowiązku podawania podstawy stosowania stawek obniżonych może powodować trudności przy kontroli. Dotychczas, badając faktury, organy mogły z łatwością stwierdzić i zbadać tę podstawę, zaś obecnie będą zwracać się do podatnika o jej wskazanie i uzasadnienie, a zatem lepiej nadal ją podawać.

• Co musi zrobić podatnik, który po 1 grudnia wystawił fakturę według starych zasad na podstawie poprzedniego rozporządzenia? Czy musi korygować faktury?

- Brak korekty faktur wystawionych według dotychczasowych przepisów nie powinien wpływać na prawidłowość rozliczenia podatku. Wtedy sama wadliwość takich faktur nie powinna wywoływać negatywnych skutków, choć nie można wykluczyć próby wszczynania postępowań na gruncie kodeksu karnego skarbowego.

Fot. Wojciech Górski

Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy z kancelarii Ożóg i Wspólnicy

Rozmawiał ŁUKASZ ZALEWSKI

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA