REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą zmiany w treści faktur VAT

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

W związku ze zmianą rozporządzenia dotyczącego faktur VAT podatnicy muszą dostosować swoje systemy księgowe i fakturowe do nowych regulacji, tak aby uniknąć zarzutu wadliwego wystawiania faktur.

• Od 1 grudnia obowiązują nie tylko niektóre znowelizowane przepisy ustawy o VAT, lecz także znowelizowane rozporządzenia, m.in. w sprawie wystawiania faktur. Czy brak okresu vacatio legis miał wpływ na rozliczenia podatników?

REKLAMA

- Nowelizacja VAT wymusiła zmiany aktów wykonawczych. Zmiany te objęły dosyć szeroki zakres, dotyczy to zarówno podstawowego rozporządzenia wykonawczego, rozporządzenia regulującego zasady wystawiania faktur, jak i wprowadzenia nowych wzorów dokumentów rejestracyjnych i deklaracji. Nowe rozporządzenia zostały podpisane dopiero 28 listopada 2008 r. i obowiązują już od 1 grudnia, wobec tego podatnicy nie mieli zbyt wiele czasu na poznanie nowych zasad i dostosowanie się do nich, a przecież nie mogli zaprzestać sprzedaży.

• Rozporządzenie przewiduje m.in. zmiany w elementach treści faktury. Jakie nowe elementy trzeba wykazać na fakturze?

- Podatnicy spodziewali się wyłącznie zmian związanych z przeniesieniem do ustawy zasad ujmowania faktur korygujących, zmniejszenia obrotu i kwot podatku. Przy okazji jednak zmieniono również inne regulacje dotyczące wystawiania faktur, które nie były ani spodziewane, ani tak nagłaśniane.

• Które zmiany są zaskakujące?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Część zmian ma charakter kosmetyczny, jak np. obowiązek podawania miary i ilości towarów, zamiast jednostki miary i ilości. Oznacza to, że podatnik mógłby zastosować dowolną miarę (np. karton), a nie tylko standardowo przyjęte jednostki miary (szt., kg), jednak stosowanie dotychczasowych jednostek będzie prawidłowe. Odpowiednia zmiana dotycząca usług budzi większe wątpliwości. Prawodawca bowiem nie określił, co należy rozumieć przez pojęcie zakres wykonanych usług. Również słownik języka polskiego nie przynosi tu jednoznacznej odpowiedzi. Dotychczas z obowiązkiem podawania rodzaju wykonanych usług podatnicy zazwyczaj nie mieli problemu.

• Rozporządzenie eliminuje również niektóre dane z faktury. O jakie dane chodzi?

- Chodzi o dane ujawniane w fakturach. Prawodawca zrezygnował m.in. z obowiązku podawania daty sprzedaży, gdy jest ona taka sama jak data wystawienia faktury. Ponadto nie trzeba podawać w fakturach wartości brutto oraz kwoty należności słownie i kwotowo (podatnik może ją określić w dowolny sposób). W przypadku sprzedaży ze stawkami obniżonymi nie ma obowiązku podawania podstawy do zastosowania tej stawki, obowiązek ten dotyczy tylko sprzedaży zwolnionej.

• Co te zmiany oznaczają dla podatników?

- Podatnicy muszą zmienić stosowane wzory faktur, aby uniknąć zarzutu wadliwego ich wystawiania. Oczywiście nie dotyczy to danych, które usunięto z treści faktur, bowiem zawsze możemy podawać dodatkowe informacje. Jednak zmiany dotyczące np. zakresu usług wymagają dostosowania treści faktury.

• Czy podatnicy poniosą również jakieś koszty zmian?

- Główne problemy, jakie się z tym będą wiązać, to z jednej strony koszt dostosowania systemów księgowych i fakturowych, a z drugiej czas niezbędny na to dostosowanie. Tym bardziej że nie dało się tego zrobić wcześniej. Minister nie przewidział również przepisów przejściowych pozwalających uznać za prawidłowe faktury wystawiane według dotychczasowych regulacji, choćby przez jakiś czas.

• Czy brak obowiązku podawania podstawy stosowania stawek obniżonych nie jest ułatwieniem?

- Brak obowiązku podawania podstawy stosowania stawek obniżonych może powodować trudności przy kontroli. Dotychczas, badając faktury, organy mogły z łatwością stwierdzić i zbadać tę podstawę, zaś obecnie będą zwracać się do podatnika o jej wskazanie i uzasadnienie, a zatem lepiej nadal ją podawać.

• Co musi zrobić podatnik, który po 1 grudnia wystawił fakturę według starych zasad na podstawie poprzedniego rozporządzenia? Czy musi korygować faktury?

- Brak korekty faktur wystawionych według dotychczasowych przepisów nie powinien wpływać na prawidłowość rozliczenia podatku. Wtedy sama wadliwość takich faktur nie powinna wywoływać negatywnych skutków, choć nie można wykluczyć próby wszczynania postępowań na gruncie kodeksu karnego skarbowego.

Fot. Wojciech Górski

Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy z kancelarii Ożóg i Wspólnicy

Rozmawiał ŁUKASZ ZALEWSKI

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA