REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa zależą od wartości zamówienia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podanie przez zamawiającego nieprawidłowej wartości szacunkowej zamówienia stanowi naruszenie zasady uczciwej konkurencji i jest podstawą unieważnienia postępowania.


Zarząd Budynków Mieszkalnych w Suwałkach ogłosił przetarg nieograniczony na wykonywanie wywozu nieczystości z zarządzanych posesji. W toku postępowania zamawiający dokonał modyfikacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia (siwz), skreślając zapis o tym, że ten sam wykonawca może być wskazany w różnych ofertach jako podwykonawca. Na tę czynność protest wniosło Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Czyścioch bis, zarzucając zamawiającemu naruszenie art. 38 ust. 5 prawa zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 - dalej p.z.p.). Przepis ten stanowi, że modyfikacja siwz nie może dotyczyć kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu oceny ich spełniania. W ocenie wykonawcy dokonana zmiana siwz dotyczyła warunków udziału w postępowaniu, a przez to była niedopuszczalna.

REKLAMA

REKLAMA


Zamawiający oddalił protest, twierdząc, że modyfikacja siwz dotyczyła opisu sposobu przygotowania oferty, a nie warunków udziału w postępowaniu. Firma nie zgodziła się z decyzją i wniosła odwołanie. Już po jego wniesieniu zamawiający unieważnił postępowanie z powodu wykrycia wad uniemożliwiających zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego (art. 93 ust. 1 pkt. 7 p.z.p.). ZBM doszedł do wniosku, że modyfikacja siwz była niezgodna z art. 38 ust. 5 p.z.p. Zamawiający przyznał, że szacunkowa wartość zamówienia jest wyższa od kwot określonych w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 19 maja 2006 r. w sprawie kwot wartości zamówień i konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (Dz.U. nr 87, poz. 604 z późn. zm.)wydanym na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p.


Zespół Arbitrów stwierdził, że zamawiający początkowo oświadczył w siwz, że wartość szacunkowa zamówienia mieści się w przedziale od 60 tys. euro do tzw. progów unijnych. Następnie po wniesieniu odwołania przez wykonawcę zamawiający zmienił zdanie i wskazał, że wartość zamówienia przekracza progi unijne.


Zespół Arbitrów nie może orzekać co do zarzutów niezawartych w proteście wykonawcy. Jednak kwestia podania nieprawidłowej wartości szacunkowej zamówienia stanowi naruszenie na tyle poważne, że arbitrzy wzięli ją pod uwagę z urzędu i orzekli o unieważnieniu postępowania (art. 191 ust. 3 p.z.p.). Według arbitrów zamawiający naruszył zasadę uczciwej konkurencji oraz zasadę równego traktowania wykonawców (art. 7 ust. 1 p.z.p.). Nieprawidłowe określenie wartości szacunkowej zamówienia spowodowało niepewność co do reguł rządzących postępowaniem i w konsekwencji pozbawiło wykonawców ich uprawnień odnoszących się do postępowań przekraczających kwoty określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p.

REKLAMA


Sygn. UZP/ZO/0-282/07

Dalszy ciąg materiału pod wideo


JAKIE ZNACZENIE MA WARTOŚĆ ZAMÓWIENIA

Wartość zamówienia ma wpływ na sytuację prawną wykonawców w zakresie:

• informacji w siwz (art. 36 ust.3 p.z.p.),

• terminów związania ofertą (art. 85 p.z.p.),

• terminów wnoszenia protestów (art. 180 ust. 3 p.z.p.),

• kwestii ostateczności rozstrzygnięcia protestu (art. 182 ust. 2 p.z.p.),

• wysokości wpisu od odwołania (art. 193 pkt 3 p.z.p.).


Ewa Grączewska-Ivanova

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA