REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Każdy towar z inną stawką VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Każdy produkt sprzedawany w zestawie, np. płyta CD z gazetą, powinien być opodatkowany inną stawką - uważa sąd administracyjny. Firmy jednak postępują inaczej.


Problem polega na tym, czy produkty sprzedawane w zestawie powinny być opodatkowane jedną stawką VAT, a jeśli tak, to którą. Z jednej strony urzędy skarbowe wydają interpretacje, że należy opodatkować cały produkt, według stawki dla produktu wiodącego. Z drugiej pojawiają się interpretacje, aby opodatkować oba produkty według różnych stawek. Orzeczenie takie wydał ostatnio Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

REKLAMA


Dwie stawki podatku


Sąd rozpatrywał sprawę spółki, której działalność polega na wprowadzaniu na rynek produktów spożywczych, w tym produktów dwuelementowych: produktu wiodącego z 7-proc. stawką VAT oraz produktu drugiego opodatkowanego stawką 22 proc., który jest dołączany do pierwszego w ramach promocji. Zdaniem spółki w takim przypadku należy zastosować stawkę VAT produktu wiodącego do całości. Potwierdza to orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Z interpretacją taką nie zgodziły się jednak organy, uznając, że produkty złączone powinny być opodatkowane jako dwa oddzielne. Sprawa trafiła do WSA. Sąd stwierdził, że co do zasady każdy produkt podlega opodatkowaniu odmienną stawką. Nie można uznać, że zestaw powinien być opodatkowany jedną stawką.


Praktyka się różni


O opodatkowaniu zestawów decyduje kilka czynników. Zdaniem ekspertów, w przypadku gazety z dołączoną płytą CD znaczenie ma to, czy dodatek wpływa na zwiększenie sprzedaży produktu wiodącego, i to, czy można je oddzielić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Jeżeli dołączona płyta CD wpływa na zwiększenie sprzedaży gazety, można uznać, że jest to odrębny produkt. Gdyby płyta nie zwiększała wartości sprzedawanego produktu, a więc dodawana byłaby za darmo, trudno byłoby uznać, że towar, który nie jest sprzedawany, należy opodatkować - powiedział Gazecie Prawnej Grzegorz Młodzieniak, doradca podatkowy BPG Consulting.


Jego zdaniem opodatkowanie osobno gazety i gazety z płytą prowadziłoby do podwójnego opodatkowania.


- W przypadku gazety z płytą trudno opodatkować osobno gazetę, która i tak jest opodatkowana. Jeśli jednak istnieje możliwość osobnego zakupu gazety z płytą i gazety bez płyty, to oznacza, że gazeta i płyta są dwoma różnymi produktami podlegającymi różnym rygorom podatkowym - wyjaśnił ekspert BPG Consulting.


Na podwójne opodatkowanie zestawów wskazuje również Paweł Kowalczyk, doradca podatkowy PricewaterhouseCoopers.


- Bez względu na to, czy kupujemy samą gazetę czy gazetę z płytą, nikt nie wyszczególnia wartości drugiego składnika. W praktyce następuje więc podwójne opodatkowanie ze strony sprzedającego, ponieważ wartość tego towaru jest wliczona w cenę produktu - uważa ekspert.


Trzeba wyrównać stawki

REKLAMA


Zwraca uwagę, że jeśli kupujemy gazetę, to jej cena wraz z płytą jest wyższa od ceny samej gazety. A zatem producent lub sprzedawca jest dodatkowo zobligowany do zapłaty VAT od wartości tego nieodpłatnego produktu. Jak zatem rozwiązać problem?


- Najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby opodatkowanie produktów połączonych stawką dla produktu wiodącego. Ale bez wyrównania stawek VAT wydaje się to niemożliwe, ponieważ urzędy statystyczne traktują takie zestawy jako dwa produkty - podsumował Paweł Kowalczyk.


Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA