REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Każdy towar z inną stawką VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Każdy produkt sprzedawany w zestawie, np. płyta CD z gazetą, powinien być opodatkowany inną stawką - uważa sąd administracyjny. Firmy jednak postępują inaczej.


Problem polega na tym, czy produkty sprzedawane w zestawie powinny być opodatkowane jedną stawką VAT, a jeśli tak, to którą. Z jednej strony urzędy skarbowe wydają interpretacje, że należy opodatkować cały produkt, według stawki dla produktu wiodącego. Z drugiej pojawiają się interpretacje, aby opodatkować oba produkty według różnych stawek. Orzeczenie takie wydał ostatnio Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

REKLAMA

REKLAMA


Dwie stawki podatku


Sąd rozpatrywał sprawę spółki, której działalność polega na wprowadzaniu na rynek produktów spożywczych, w tym produktów dwuelementowych: produktu wiodącego z 7-proc. stawką VAT oraz produktu drugiego opodatkowanego stawką 22 proc., który jest dołączany do pierwszego w ramach promocji. Zdaniem spółki w takim przypadku należy zastosować stawkę VAT produktu wiodącego do całości. Potwierdza to orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Z interpretacją taką nie zgodziły się jednak organy, uznając, że produkty złączone powinny być opodatkowane jako dwa oddzielne. Sprawa trafiła do WSA. Sąd stwierdził, że co do zasady każdy produkt podlega opodatkowaniu odmienną stawką. Nie można uznać, że zestaw powinien być opodatkowany jedną stawką.


Praktyka się różni

REKLAMA


O opodatkowaniu zestawów decyduje kilka czynników. Zdaniem ekspertów, w przypadku gazety z dołączoną płytą CD znaczenie ma to, czy dodatek wpływa na zwiększenie sprzedaży produktu wiodącego, i to, czy można je oddzielić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Jeżeli dołączona płyta CD wpływa na zwiększenie sprzedaży gazety, można uznać, że jest to odrębny produkt. Gdyby płyta nie zwiększała wartości sprzedawanego produktu, a więc dodawana byłaby za darmo, trudno byłoby uznać, że towar, który nie jest sprzedawany, należy opodatkować - powiedział Gazecie Prawnej Grzegorz Młodzieniak, doradca podatkowy BPG Consulting.


Jego zdaniem opodatkowanie osobno gazety i gazety z płytą prowadziłoby do podwójnego opodatkowania.


- W przypadku gazety z płytą trudno opodatkować osobno gazetę, która i tak jest opodatkowana. Jeśli jednak istnieje możliwość osobnego zakupu gazety z płytą i gazety bez płyty, to oznacza, że gazeta i płyta są dwoma różnymi produktami podlegającymi różnym rygorom podatkowym - wyjaśnił ekspert BPG Consulting.


Na podwójne opodatkowanie zestawów wskazuje również Paweł Kowalczyk, doradca podatkowy PricewaterhouseCoopers.


- Bez względu na to, czy kupujemy samą gazetę czy gazetę z płytą, nikt nie wyszczególnia wartości drugiego składnika. W praktyce następuje więc podwójne opodatkowanie ze strony sprzedającego, ponieważ wartość tego towaru jest wliczona w cenę produktu - uważa ekspert.


Trzeba wyrównać stawki


Zwraca uwagę, że jeśli kupujemy gazetę, to jej cena wraz z płytą jest wyższa od ceny samej gazety. A zatem producent lub sprzedawca jest dodatkowo zobligowany do zapłaty VAT od wartości tego nieodpłatnego produktu. Jak zatem rozwiązać problem?


- Najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby opodatkowanie produktów połączonych stawką dla produktu wiodącego. Ale bez wyrównania stawek VAT wydaje się to niemożliwe, ponieważ urzędy statystyczne traktują takie zestawy jako dwa produkty - podsumował Paweł Kowalczyk.


Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

REKLAMA

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

REKLAMA