REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy przyspieszają inwestycje

REKLAMA

O 1,3 mld zł wzrosło w lutym zadłużenie kredytowe przedsiębiorstw. Zwiększyły się też długi gospodarstw domowych.

W końcu lutego przedsiębiorstwa miały na kontach bankowych 96,5 mld zł. Było to o ponad 655 mln zł więcej niż w styczniu, ale o ponad 2,9 mld zł mniej niż w grudniu ubiegłego roku – wynika z danych Narodowego Banku Polskiego o podaży pieniądza. Spadek depozytów firm w porównaniu z końcem ubiegłego roku świadczy o tym, że przeznaczają one coraz większe kwoty na inwestycje. Potwierdzają to także informacje o zadłużeniu kredytowym przedsiębiorstw. W lutym zwiększyło się ono o prawie 1,3 mld zł i wyniosło 128,7 mld zł. Natomiast w porównaniu z grudniem ubiegłego roku należności przedsiębiorstw wzrosły o 3,8 mld zł.

REKLAMA

– Dane NBP o depozytach i należnościach przedsiębiorstw świadczą o tym, że utrzymuje się ożywienie w inwestycjach zapoczątkowane w ubiegłym roku – mówi Maciej Reluga, główny ekonomista BZ WBK.

REKLAMA

Innego zdania jest Arkadiusz Krześniak, główny ekonomista Deutsche Bank Polska. Jego zdaniem w danych NBP o podaży pieniądza nie widać jeszcze wyraźnego ożywienia w inwestycjach, gdyż zmiany mają charakter sezonowy, choć wiadomo na podstawie informacji GUS o produkcie krajowym brutto, że takie ożywienie występuje.

Polepsza się sytuacja finansowa gospodarstw domowych. Ich depozyty ulokowane w bankach wzrosły w lutym o prawie 1,2 mld zł do 204,1 mld zł, ale były tylko o 0,3 proc. wyższe niż w grudniu 2005 r. Mały wzrost lokat rodzin wynika z tego, że zmniejsza się opłacalność depozytów bankowych ze względu na stały spadek ich oprocentowania – stopa oprocentowania rocznych złotowych lokat gospodarstw domowych w bankach komercyjnych wynosi obecnie tylko 3,2 proc. Ponadto korzyść z odsetek zmniejszana jest przez opodatkowanie dochodów od lokat kapitałowych oraz rosnące koszty prowadzenia rachunków. W rezultacie coraz większa część gospodarstw domowych lokuje swoje nadwyżki finansowe w aktywach funduszy inwestycyjnych oraz w m.in. ubezpieczeniach na życie.

Dość szybko zwiększają się kredyty zaciągane przez indywidualnych klientów banków. Według NBP, w lutym Polacy byli winni bankom 142,7 mld zł – o blisko 1,5 mld więcej niż w grudniu ubiegłego roku. Od kilku miesięcy łączna kwota kredytów dla gospodarstw domowych przewyższa zobowiązania firm wobec banków – w lutym była wyższa o prawie 14 mld zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzrost zadłużenia kredytowego gospodarstw domowych związany jest z bardzo dużym zainteresowaniem kredytami mieszkaniowymi.


Janusz K. Kowalski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA