REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zlikwidować starą kasę fiskalną

Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kupiliśmy nową kasę fiskalną, w związku z tym złożyliśmy odpowiednie dokumenty w US. Nie wiemy jednak, jak zlikwidować starą kasę ani jaki jest termin likwidacji.

rada

REKLAMA

Przepisy nie określają terminu likwidacji kasy. Przed likwidacją trzeba jednak dokonać odczytu pamięci fiskalnej kasy, w obecności pracownika urzędu skarbowego, w celu jej wyrejestrowania. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Zakończenie pracy w trybie fiskalnym używanej dotychczas przez firmę kasy rejestrującej na skutek zainstalowania zamiast niej nowej kasy fiskalnej wiąże się z koniecznością jej wyrejestrowania w urzędzie skarbowym. W tym celu wymagane jest spisanie - z udziałem firmy, pracownika urzędu skarbowego i serwisanta - protokołu czynności odczytania przez serwisanta zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej. Do wykonania czynności odczytu pamięci fiskalnej zobowiązane są służby serwisowe. Aby tego dokonać, firma powinna zwrócić się pisemnie do naczelnika urzędu skarbowego z prośbą o spisanie takiego protokołu. Następnie powinna umówić się z pracownikiem urzędu skarbowego oraz z serwisantem na termin tego odczytu. Wzór protokołu z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej likwidowanej kasy określa zał. nr 4 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych kas. Sporządzony protokół powinien być opatrzony podpisami:

• przedstawiciela urzędu skarbowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• użytkownika kasy,

• serwisanta kasy.

Wzór wniosku o dokonanie odczytu może być następujący:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Protokół jest sporządzany przez pracownika urzędu w trzech egzemplarzach. Jeden egzemplarz powinien zostać w firmie, a pozostałe dwa przeznaczone są dla serwisanta - w celu dokonania odpowiedniej adnotacji w książce serwisowej, i urzędu skarbowego - w celu wyrejestrowania kasy z ewidencji urzędu skarbowego.

Po dokonaniu odczytu z pamięci fiskalnej kasy zostaje ona „zamknięta” i nie nadaje się już do dalszej pracy. Firma może ją zatrzymać i przechowywać (np. w celu powtórnego jej uruchomienia po wymianie modułu fiskalnego) lub oddać na złom. Gdy został dokonany odczyt, nie trzeba wymontowywać pamięci przed zniszczeniem kasy. Firma może też sprzedać kasę producentowi, ale żaden przepis nie zobowiązuje go do skupu starych kas.

Niewywiązanie się z obowiązku przeprowadzenia odczytu pamięci fiskalnej kasy rejestrującej przed jej likwidacją nie skutkuje sankcjami w zakresie podatku od towarów i usług. Podmiotowi takiemu może jednak zostać wymierzona kara z Kodeksu karnego skarbowego, którego art. 80 § 1 wskazuje, że kto wbrew obowiązkowi nie składa w terminie właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej, podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych.

• § 7 ust. 8 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania - Dz.U. Nr 212, poz. 1338

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA