REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest leasing konsumencki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Szafarowska
Marta Szafarowska
Związek Polskiego Leasingu

REKLAMA

Leasing konsumencki jest to usługa polegająca na finansowaniu używania rzeczy przez konsumentów, a więc osoby nieprowadzące działalności gospodarczej. Z jakich powodów leasing konsumencki nie cieszy się w Polsce dużą popularnością?

Leasing konsumencki w Polsce

Z wielu względów leasing konsumencki nie jest jeszcze w Polsce zbyt popularny. Do 1 lipca 2011 r. przyczyny takiego stanu rzeczy leżały wyłącznie w przepisach podatkowych. Dopiero wtedy regulacje w zakresie leasingu konsumenckiego zostały wprowadzone zarówno do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie ustawy z 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Wydawało się, że wraz z uregulowaniem leasingu konsumenckiego w przepisach podatkowych nastąpi jego dynamiczny rozwój. Tymczasem pojawiła się jednak nowa regulacja, tj. ustawa z 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, która weszła w życie 18 grudnia 2011 r. wywołując szereg wątpliwości interpretacyjnych co do precyzyjnego zakresu umów leasingu kwalifikowanych jako umowy kredytu konsumenckiego. Z drugiej strony, rację mają ci, którzy wskazują, że brak popularności leasingu konsumenckiego wynika także z bariery o czysto psychologicznym charakterze – polscy konsumenci nie są jeszcze przekonani do rozwiązania, które gwarantuje im własność przedmiotu umowy dopiero po spłacie wszystkich kwot przewidzianych w tej umowie. Z tej perspektywy nadal bardziej popularnym rozwiązaniem jest dzisiaj kredyt. Dużą nowością dla polskiego konsumenta może być także możliwość skorzystania z oferty wynajmu długoterminowego, w której spłacane raty nie obejmują 100 proc. wartości pojazdu, co wynika z faktu, iż konsument po zakończeniu umowy nie nabywa przedmiotu.  

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Biorąc pod uwagę popularność, jaką cieszy się leasing prywatny w krajach zachodnich, a także zmiany zachodzące w mentalności konsumentów, są podstawy, aby oczekiwać, że produkt ten będzie się w przyszłości dynamicznie rozwijał. Leasing konsumencki będzie zyskiwać na popularności również ze względu na to, że firma leasingowa ma możliwość wynegocjowania korzystniejszych warunków zakupu zarówno samego przedmiotu leasingu, jak i wszelkich usług z nim związanych, w tym ubezpieczenia i serwisu. Firma leasingowa mogłaby zaoferować korzystającemu kompleksową obsługę używania przedmiotu umowy po kosztach niższych od tych, które musiałby ponieść korzystający, dążąc do samodzielnej realizacji wszystkich czynności związanych z nabyciem i używaniem rzeczy.

Zobacz: Leasing konsumencki - kto może zawrzeć?

Szybsze procedury

Wreszcie, co stanowi najczęściej podnoszony rodzaj korzyści, procedury związane z zawarciem umowy leasingu konsumenckiego trwają krócej niż procedury związane z uzyskaniem kredytu bankowego. W szczególności wskazuje się na mniejszą liczbę dokumentów i formalności wymaganych do zawarcia takiej umowy. Wynika to przede wszystkim stąd, że w przeciwieństwie do banków kredytujących zakupy określonych dóbr to firma leasingowa pozostaje właścicielem środków oddawanych do używania na podstawie umów leasingu aż do zakończenia ich trwania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Cesja umowy leasingu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA