REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest leasing konsumencki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Szafarowska
Marta Szafarowska
Związek Polskiego Leasingu

REKLAMA

Leasing konsumencki jest to usługa polegająca na finansowaniu używania rzeczy przez konsumentów, a więc osoby nieprowadzące działalności gospodarczej. Z jakich powodów leasing konsumencki nie cieszy się w Polsce dużą popularnością?

Leasing konsumencki w Polsce

Z wielu względów leasing konsumencki nie jest jeszcze w Polsce zbyt popularny. Do 1 lipca 2011 r. przyczyny takiego stanu rzeczy leżały wyłącznie w przepisach podatkowych. Dopiero wtedy regulacje w zakresie leasingu konsumenckiego zostały wprowadzone zarówno do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie ustawy z 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Wydawało się, że wraz z uregulowaniem leasingu konsumenckiego w przepisach podatkowych nastąpi jego dynamiczny rozwój. Tymczasem pojawiła się jednak nowa regulacja, tj. ustawa z 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, która weszła w życie 18 grudnia 2011 r. wywołując szereg wątpliwości interpretacyjnych co do precyzyjnego zakresu umów leasingu kwalifikowanych jako umowy kredytu konsumenckiego. Z drugiej strony, rację mają ci, którzy wskazują, że brak popularności leasingu konsumenckiego wynika także z bariery o czysto psychologicznym charakterze – polscy konsumenci nie są jeszcze przekonani do rozwiązania, które gwarantuje im własność przedmiotu umowy dopiero po spłacie wszystkich kwot przewidzianych w tej umowie. Z tej perspektywy nadal bardziej popularnym rozwiązaniem jest dzisiaj kredyt. Dużą nowością dla polskiego konsumenta może być także możliwość skorzystania z oferty wynajmu długoterminowego, w której spłacane raty nie obejmują 100 proc. wartości pojazdu, co wynika z faktu, iż konsument po zakończeniu umowy nie nabywa przedmiotu.  

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Biorąc pod uwagę popularność, jaką cieszy się leasing prywatny w krajach zachodnich, a także zmiany zachodzące w mentalności konsumentów, są podstawy, aby oczekiwać, że produkt ten będzie się w przyszłości dynamicznie rozwijał. Leasing konsumencki będzie zyskiwać na popularności również ze względu na to, że firma leasingowa ma możliwość wynegocjowania korzystniejszych warunków zakupu zarówno samego przedmiotu leasingu, jak i wszelkich usług z nim związanych, w tym ubezpieczenia i serwisu. Firma leasingowa mogłaby zaoferować korzystającemu kompleksową obsługę używania przedmiotu umowy po kosztach niższych od tych, które musiałby ponieść korzystający, dążąc do samodzielnej realizacji wszystkich czynności związanych z nabyciem i używaniem rzeczy.

Zobacz: Leasing konsumencki - kto może zawrzeć?

Szybsze procedury

Wreszcie, co stanowi najczęściej podnoszony rodzaj korzyści, procedury związane z zawarciem umowy leasingu konsumenckiego trwają krócej niż procedury związane z uzyskaniem kredytu bankowego. W szczególności wskazuje się na mniejszą liczbę dokumentów i formalności wymaganych do zawarcia takiej umowy. Wynika to przede wszystkim stąd, że w przeciwieństwie do banków kredytujących zakupy określonych dóbr to firma leasingowa pozostaje właścicielem środków oddawanych do używania na podstawie umów leasingu aż do zakończenia ich trwania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Cesja umowy leasingu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA