REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie: jak gotowość na zmianę wpływa na wzrost?

Czy gotowość na zmianę powoduje rozwój?
Czy gotowość na zmianę powoduje rozwój?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie liczy się trafna identyfikacja nadchodzących trendów, znalezienie w nich szansy na rozwój dla swojego biznesu oraz skuteczne przygotowanie zespołów na ich wdrożenie.

Zmienne środowisko jako wyzwanie 

Podstawowym wyzwaniem, z którym mierzą się współcześni liderzy jest ciągła zmiana. Dotyczy ona zarówno wnętrza organizacji, jak i jej otoczenia, w którym demografia oraz przemiany pokoleniowe po stronie klientów pociągają za sobą odmienne oczekiwania względem produktów i usług. Równolegle postępuje digitalizacja dotycząca niemal wszystkich sfer naszego życia, a globalizację zastępuje powoli regionalizacja.

REKLAMA

Zatem na jakie obszary z zakresu zarządzania powinni teraz zwrócić największą uwagę współcześnie liderzy? 

REKLAMA

– Nie da się porównać skali i zawrotnego tempa zmian, jakie obserwujemy na co dzień, z tym, co znaliśmy do tej pory. Turbulencje następujące w jednym sektorze przekładają się na całą gospodarkę, a w konsekwencji na masową skalę odczuwają to kontrahenci, konsumenci, nierzadko całe społeczeństwa. Proces transformacji organizacji ani się nie zaczyna, ani się nie kończy. To właśnie sprawia, że liderzy muszą być blisko swoich pracowników i doskonale rozumieć rynek, na którym działają, by w porę zauważać nadchodzące zmiany i odpowiednio się do nich adaptować. Dlatego obecnie ważniejszą umiejętnością od planowania – które w dłuższej perspektywie stało się po prostu niemożliwe - jest budowanie odpowiednich zespołów, które pozwolą organizacji odnaleźć się w przyszłości i to właśnie w takiej, której nie jesteśmy w stanie przewidzieć – podkreśla Krzysztof Witkowski, EY Academy of Business. 

– Jestem przekonany, że umiejętne połączenie założeń modelu transformative leadership z myśleniem o stałym rozwoju, prowadzącym do dalszego wzrostu stanowi w obecnej sytuacji jedną z kluczowych kompetencji współczesnych liderów – dodaje. 

Transformacja zaczyna się od lidera 

Zmiana, która prowadzi organizację do sukcesu zaczyna się od  lidera, który w nią wierzy, i konsekwentnie  wdraża ją w życie. W dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym utrzymywanie status quo organizacji mija się z celem, ponieważ próby uniknięcia transformacji uwsteczniają zarówno przywódcę jaki i jego zespół, blokując rozwój całej organizacji. Lider, który jest wizjonerem, podejmie ryzyko, aby wykorzystać nadarzające się szanse towarzyszące oczywistym wyzwaniom rynkowym. W realizacji tego celu pomocny okazuje się model transformative leadership, który wymaga od liderów ciągłego stawiania sobie pytań: w jaki sposób możemy wzrastać, w których obszarach możemy się zmieniać, aby jeszcze lepiej adresować wyzwania stawiane firmie przez klientów, pracowników oraz biznes? I właśnie na tych kluczowych obszarach lider powinien koncentrować swoją uwagę, aby organizacja mogła się dobrze rozwijać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyszłość należy do organizacji, które mają misję 

REKLAMA

Przywództwo transformacyjne to proces, w którym wszyscy jego uczestnicy (zarówno lider jak i pozostali członkowie zespołu) oddziałują na siebie wzajemnie poprzez odwoływanie się do wspólnych wartości istotnych dla każdej ze stron. Innymi słowy pracownicy firmy widzą głęboki sens i wartość tego, co robią na co dzień, a w konsekwencji chcą kontynuować dalszy rozwój zawodowy. Dlatego tak istotne jest otwarte komunikowanie wartości firmy i jej misji. 

Współczesne organizacje potrzebują kultury organizacyjnej, w której zarówno pracownicy jak i liderzy pielęgnują zaufanie, otwartość i szacunek do różnorodności. To otwiera płaszczyznę otwartej, niezakłóconej komunikacji z pracownikami, którzy bardziej niż kiedykolwiek chcą być wysłuchani i mieć realny wpływ na to, co dzieje się w firmie. Dlatego przedstawiciele kadry menadżerskiej powinni regularnie „schodzić” na poziom działań operacyjnych, by przyjrzeć się funkcjonowaniu swojego biznesu z bliska i z perspektywy pracowników. Takie podejście umożliwia szybkie wyłapywanie ewentualnych nieprawidłowości, a także daje szansę na dostrzeżenie przestrzeni na innowacje usprawniające codzienne procesy wewnętrzne lub wprowadzające firmę w zupełnie nowe obszary działalności. 

Innowacja jako fundament zarządzania transformacyjnego 

Współczesne firmy mierzą się z wyzwaniami biznesowymi związanymi z niepewną sytuacją gospodarczą, geopolityczną i społeczną. W tym kontekście, myślenie o innowacji wymaga odwagi, determinacji i może być dla liderów dodatkowym czynnikiem stresogennym. Jednak bez innowacji dalszy rozwój firmy nie będzie możliwy. 

Współcześni liderzy muszą nauczyć się pielęgnować i stymulować kreatywność w swoich organizacjach. To przede wszystkim od nich zależy budowanie kultury innowacyjnej, czyli środowiska, w którym ludzie czują się swobodnie, dzieląc się swoimi pomysłami i podejmując kontrolowane ryzyko. Rolą lidera jest następnie gromadzenie pomysłów, zarządzanie nimi, wdrażanie ich w życie, monitorowanie przebiegu projektu od pomysłu aż po ocenę jego realizacji. Tworzenie takiego środowiska pracy, w którym z jednej strony jesteśmy w stanie kreatywnie odpowiadać na bieżące potrzeby, a z drugiej strony zachowujemy w sobie ciągłą otwartość na potrzebę dostosowania się do przyszłych wyzwań, jest obecnie jedną z najważniejszych kompetencji współczesnych liderów. 

Źródło: EY Academy of Business

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

REKLAMA

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

REKLAMA