REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie: jak gotowość na zmianę wpływa na wzrost?

Czy gotowość na zmianę powoduje rozwój?
Czy gotowość na zmianę powoduje rozwój?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie liczy się trafna identyfikacja nadchodzących trendów, znalezienie w nich szansy na rozwój dla swojego biznesu oraz skuteczne przygotowanie zespołów na ich wdrożenie.

Zmienne środowisko jako wyzwanie 

Podstawowym wyzwaniem, z którym mierzą się współcześni liderzy jest ciągła zmiana. Dotyczy ona zarówno wnętrza organizacji, jak i jej otoczenia, w którym demografia oraz przemiany pokoleniowe po stronie klientów pociągają za sobą odmienne oczekiwania względem produktów i usług. Równolegle postępuje digitalizacja dotycząca niemal wszystkich sfer naszego życia, a globalizację zastępuje powoli regionalizacja.

REKLAMA

Zatem na jakie obszary z zakresu zarządzania powinni teraz zwrócić największą uwagę współcześnie liderzy? 

REKLAMA

– Nie da się porównać skali i zawrotnego tempa zmian, jakie obserwujemy na co dzień, z tym, co znaliśmy do tej pory. Turbulencje następujące w jednym sektorze przekładają się na całą gospodarkę, a w konsekwencji na masową skalę odczuwają to kontrahenci, konsumenci, nierzadko całe społeczeństwa. Proces transformacji organizacji ani się nie zaczyna, ani się nie kończy. To właśnie sprawia, że liderzy muszą być blisko swoich pracowników i doskonale rozumieć rynek, na którym działają, by w porę zauważać nadchodzące zmiany i odpowiednio się do nich adaptować. Dlatego obecnie ważniejszą umiejętnością od planowania – które w dłuższej perspektywie stało się po prostu niemożliwe - jest budowanie odpowiednich zespołów, które pozwolą organizacji odnaleźć się w przyszłości i to właśnie w takiej, której nie jesteśmy w stanie przewidzieć – podkreśla Krzysztof Witkowski, EY Academy of Business. 

– Jestem przekonany, że umiejętne połączenie założeń modelu transformative leadership z myśleniem o stałym rozwoju, prowadzącym do dalszego wzrostu stanowi w obecnej sytuacji jedną z kluczowych kompetencji współczesnych liderów – dodaje. 

Transformacja zaczyna się od lidera 

Zmiana, która prowadzi organizację do sukcesu zaczyna się od  lidera, który w nią wierzy, i konsekwentnie  wdraża ją w życie. W dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym utrzymywanie status quo organizacji mija się z celem, ponieważ próby uniknięcia transformacji uwsteczniają zarówno przywódcę jaki i jego zespół, blokując rozwój całej organizacji. Lider, który jest wizjonerem, podejmie ryzyko, aby wykorzystać nadarzające się szanse towarzyszące oczywistym wyzwaniom rynkowym. W realizacji tego celu pomocny okazuje się model transformative leadership, który wymaga od liderów ciągłego stawiania sobie pytań: w jaki sposób możemy wzrastać, w których obszarach możemy się zmieniać, aby jeszcze lepiej adresować wyzwania stawiane firmie przez klientów, pracowników oraz biznes? I właśnie na tych kluczowych obszarach lider powinien koncentrować swoją uwagę, aby organizacja mogła się dobrze rozwijać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyszłość należy do organizacji, które mają misję 

REKLAMA

Przywództwo transformacyjne to proces, w którym wszyscy jego uczestnicy (zarówno lider jak i pozostali członkowie zespołu) oddziałują na siebie wzajemnie poprzez odwoływanie się do wspólnych wartości istotnych dla każdej ze stron. Innymi słowy pracownicy firmy widzą głęboki sens i wartość tego, co robią na co dzień, a w konsekwencji chcą kontynuować dalszy rozwój zawodowy. Dlatego tak istotne jest otwarte komunikowanie wartości firmy i jej misji. 

Współczesne organizacje potrzebują kultury organizacyjnej, w której zarówno pracownicy jak i liderzy pielęgnują zaufanie, otwartość i szacunek do różnorodności. To otwiera płaszczyznę otwartej, niezakłóconej komunikacji z pracownikami, którzy bardziej niż kiedykolwiek chcą być wysłuchani i mieć realny wpływ na to, co dzieje się w firmie. Dlatego przedstawiciele kadry menadżerskiej powinni regularnie „schodzić” na poziom działań operacyjnych, by przyjrzeć się funkcjonowaniu swojego biznesu z bliska i z perspektywy pracowników. Takie podejście umożliwia szybkie wyłapywanie ewentualnych nieprawidłowości, a także daje szansę na dostrzeżenie przestrzeni na innowacje usprawniające codzienne procesy wewnętrzne lub wprowadzające firmę w zupełnie nowe obszary działalności. 

Innowacja jako fundament zarządzania transformacyjnego 

Współczesne firmy mierzą się z wyzwaniami biznesowymi związanymi z niepewną sytuacją gospodarczą, geopolityczną i społeczną. W tym kontekście, myślenie o innowacji wymaga odwagi, determinacji i może być dla liderów dodatkowym czynnikiem stresogennym. Jednak bez innowacji dalszy rozwój firmy nie będzie możliwy. 

Współcześni liderzy muszą nauczyć się pielęgnować i stymulować kreatywność w swoich organizacjach. To przede wszystkim od nich zależy budowanie kultury innowacyjnej, czyli środowiska, w którym ludzie czują się swobodnie, dzieląc się swoimi pomysłami i podejmując kontrolowane ryzyko. Rolą lidera jest następnie gromadzenie pomysłów, zarządzanie nimi, wdrażanie ich w życie, monitorowanie przebiegu projektu od pomysłu aż po ocenę jego realizacji. Tworzenie takiego środowiska pracy, w którym z jednej strony jesteśmy w stanie kreatywnie odpowiadać na bieżące potrzeby, a z drugiej strony zachowujemy w sobie ciągłą otwartość na potrzebę dostosowania się do przyszłych wyzwań, jest obecnie jedną z najważniejszych kompetencji współczesnych liderów. 

Źródło: EY Academy of Business

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA