REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żywieniowe nawyki pracujących Polaków 2022. Raport z badania

firma nawyki żywieniowe
firma nawyki żywieniowe
Reporter

REKLAMA

REKLAMA

Celem badania było poznanie nawyków polskich pracowników. Sprawdzono jakość diety. Zebrane wnioski potwierdziły, że pracownicy potrzebują edukacji żywieniowej i sprzyjających jej rozwiązań w miejscu pracy. Niezbędne są inwestycje w profilaktyczne działania, obejmujące m.in. konsultacje dietetyczne.

Mylne przekonanie o zdrowym odżywianiu i jego skutki

Aż 65% polskich pracowników uważa, że odżywia się zdrowo. W rzeczywistości jednak tak nie jest, gdyż przeprowadzona w badaniu analiza częstotliwości spożycia konkretnych kategorii produktów wykazała, że dieta 77% pracujących Polaków ma niskie natężenie cech prozdrowotnych. Porównanie wyników z dwóch edycji badania pokazało, że pracownicy nie poprawili na przestrzeni ostatnich lat jakości swojej diety, jednak wzrosło ich przekonanie o jej prozdrowotności. Przykładem jest spożycie owoców. Aż 88% respondentów deklaruje, że ważne jest dla nich, aby dieta była bogata w owoce, ale niestety 48% respondentów wciąż nie zjada codziennie owoców, a kilka razy dziennie sięga po nie jedynie 19% ankietowanych.

REKLAMA

Niewłaściwa dieta i brak wsparcia dietetyka a nieprawidłowe BMI

REKLAMA

Jedną z głównych przyczyn występowania nieprawidłowej masy ciała jest niewłaściwa dieta. Obecnie, jak potwierdziło badanie, 44% polskich pracowników ma BMI, które nie mieści się w normie. Nadwaga to problem 27% ankietowanych, z otyłością zmaga się 12%, natomiast niedowaga dotyczy 5% badanych. W porównaniu z pierwszą edycją badania „Żywieniowe nawyki pracujący Polaków” z 2020 roku, parametry nadwagi i otyłości zwiększyły się o 2 punkty procentowe.  

Zauważalna jest więc tendencja wzrostowa w zakresie masy ciała pracujących Polaków, co jest zjawiskiem niepokojącym. Dlatego tak istotne jest wsparcie dietetyka w procesie zmiany nawyków żywieniowych. Jednak tylko 44% ankietowanych, które w ciągu ostatnich 24 miesięcy zmieniło sposób odżywania, realizowało to pod okiem dietetyka. Oznacza to, że próba ta była podejmowana na własną rękę co skutkowało, jak potwierdziły wyniki badania, niższą skutecznością w grupie szczególnie potrzebującej, czyli osób z nadwagą i otyłością. W tej grupie, jeśli proces zmiany nawyków żywieniowych był realizowany pod opieką dietetyka, jego skuteczność zwiększała się aż o połowę.

Polacy chcą postawić na zdrowie i dobre samopoczucie, ale potrzebują wsparcia

REKLAMA

Pracownicy chcą zmienić swoje nawyki żywieniowe, przede wszystkim kierując się chęcią poprawy swojego stanu zdrowia i lepszego samopoczucia. To główny powód zmiany diety dla ponad 90% ankietowanych. Czynniki te powinny mieć także duże znaczenie dla pracodawców, gdyż stan zdrowia pracowników wynikający także z diety oraz samopoczucie, ma duży wpływ również na efektywność w życiu zawodowym. Badanie pokazuje jednak, że z fachowej pomocy dietetyka skorzystało w ciągu ostatnich 24 miesięcy tylko 21% zapytanych pracowników. Dla pracodawców może to być sygnał, że warto stworzyć taką możliwość w miejscu pracy. Tym bardziej, że porównanie dwóch edycji badań pokazuje, że dieta pracujących Polaków wcale się nie poprawiła, jednak większość ankietowanych jest przekonanych, że odżywia się zdrowo. W efekcie oznacza to, że zdecydowana większość pracowników nie ma świadomości popełnianych błędów żywieniowych, dlatego niezbędna jest także edukacja żywieniowa.

Trendy wprowadzania działań wspierających zdrowe odżywianie w organizacjach są obecne w polskich przedsiębiorstwach na coraz szerszą skalę. Coraz więcej mówi się o pozytywnym wpływie zdrowego stylu życia na zdrowie, samopoczucie i efektywność. Cieszy fakt, że to zainteresowanie rośnie nie tylko wśród osób indywidualnych ale i przedsiębiorstw, których firmowe programy promujące zdrowie uwzględniają aspekt żywienia. Biorąc pod uwagę, że problem nieprawidłowej masy ciała dotyczy obecnie aż 44% pracowników, jak potwierdziło nasze badanie, niezbędna jest profilaktyka zdrowotna i oferowanie w miejscu pracy kolejnych rozwiązań sprzyjających budowaniu zdrowych postaw. – komentuje Magdalena Kartasińska – Kwaśnik, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sposób odżywiania przekładający się na zdrowie i samopoczucie oraz możliwość realizacji zdrowych nawyków żywieniowych w miejscu pracy mają znaczący wpływ na życie zawodowe pracujących Polaków. Badając ich potrzeby i preferencje w tym zakresie oraz chęć uzyskania wsparcia od pracodawcy, firmy mają szansę na wzmacnianie konkurencyjności.

Źródło: Dailyfruits

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA