REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handel internetowy idzie w górę, stanowi 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej

e-commerce e-handel e-sklep e-magazyn e-gospodarka e-biznes e-świat
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym w styczniu wzrosła ogółem o 11%, co stanowił 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej. Największy udział e-sprzedaży w całości sprzedaży detalicznej miały takie kategorie jak tekstylia, odzież, obuwie, prasa i książki. Tak wynika z danych przekazanych przez GUS.

Sprzedaż detaliczna w styczniu 2024 roku. Co pokazują dane GUS?

REKLAMA

GUS zaprezentował informacje o handlu detalicznym w styczniu 2024 roku. Sprzedaż w ujęciu nominalnym okazała się o 19,7% niższa niż w grudniu ub.r. (wtedy dane m/m pokazywały wzrost o 10,6%) i o 4,6% wyższa w ujęciu rocznym. Warto przypomnieć, że w grudniu ub.r. sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ujęciu rocznym o 0,5%.

Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują spadek sprzedaży o 19,5% w ujęciu miesięcznym (spadek ma charakter sezonowy) oraz wzrost o 3,0% w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku.

Dane roczne w cenach stałych okazały wyższe od oczekiwań rynkowych i zbliżone do prognozowanych przez KIG.

REKLAMA

Na ogólny spadek sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) w styczniu w ujęciu miesięcznym wpłynęły gorsze niż przed miesiącem wyniki w niemal wszystkich analizowanych przez GUS kategoriach. Wyjątkiem były „pozostałe”, których sprzedaż wzrosła o 1,2% m/m. Sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia spadła o 41,1%; prasy, książek, pozostałej sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach o 34,2%; mebli, rtv, agd o 29,7%; żywności, napojów i wyrobów tytoniowych o 22,1%; farmaceutyków,kosmetyków, sprzętu ortopedycznego o 21,3%; paliw stałych ciekłych i gazowych o 5,2%; a pojazdów samochodowych, motocykli, części o 4,8%.

W stosunku do wyników sprzed roku sprzedaż detaliczna wzrosła w przypadku: pozostałych (o 23,9%); pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 21,8%); farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego (o 8,6%); prasy, książek, pozostałej sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach (o5,4%); żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 4,9%); paliw stałych, ciekłych i gazowych (o 0,7%). W ujęciu rocznym spadła natomiast sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia (o 22,5%) oraz mebli, rtv i agd (o 13,1%).

Sprzedaży detaliczna przez internet

REKLAMA

Wraz ze statystykami dotyczącymi sprzedaży detalicznej GUS zaprezentował również dane o sprzedaży przez internet w styczniu 2024 roku. W stosunku do poprzedniego miesiąca br. sprzedaż w cenach bieżących spadła ogółem o 24,9% (w grudniu ub.r. notowano spadek o 11,0% m/m). Najwyższe spadki zanotowano w przypadku prasy, książek, pozostałej sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach (o34,1%); żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 33,7%). W ujęciu miesięcznym najmocniej wzrosła natomiast (o 61,4%) sprzedaż pojazdów samochodowych, motocykli, części.

W ujęciu rocznym sprzedaż internetowa w styczniu wzrosła ogółem o 11,0%. Na wynik ten wpłynęły wzrosty sprzedaży w takich kategoriach, jak m.in.: pozostałe (wzrost o 70,3%); żywność, napoje,wyroby tytoniowe (o 30,4%). Z kolei największe spadki sprzedaży w porównaniu do stycznia 2023 roku zanotowano w przypadku pojazdów samochodowych, motocykli, części (spadek o 45,4%).

Dane GUS pokazują również, że w styczniu br. handel internetowy stanowił 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej. Miesiąc wcześniej br. udział ten wynosił 9,4%. Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej miały w styczniu takie kategorie jak: tekstylia, odzież, obuwie (27,2%) oraz prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (26,3%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA