REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Handel internetowy idzie w górę, stanowi 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej

e-commerce e-handel e-sklep e-magazyn e-gospodarka e-biznes e-świat
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym w styczniu wzrosła ogółem o 11%, co stanowił 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej. Największy udział e-sprzedaży w całości sprzedaży detalicznej miały takie kategorie jak tekstylia, odzież, obuwie, prasa i książki. Tak wynika z danych przekazanych przez GUS.

Sprzedaż detaliczna w styczniu 2024 roku. Co pokazują dane GUS?

REKLAMA

GUS zaprezentował informacje o handlu detalicznym w styczniu 2024 roku. Sprzedaż w ujęciu nominalnym okazała się o 19,7% niższa niż w grudniu ub.r. (wtedy dane m/m pokazywały wzrost o 10,6%) i o 4,6% wyższa w ujęciu rocznym. Warto przypomnieć, że w grudniu ub.r. sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ujęciu rocznym o 0,5%.

Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują spadek sprzedaży o 19,5% w ujęciu miesięcznym (spadek ma charakter sezonowy) oraz wzrost o 3,0% w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku.

Dane roczne w cenach stałych okazały wyższe od oczekiwań rynkowych i zbliżone do prognozowanych przez KIG.

REKLAMA

Na ogólny spadek sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) w styczniu w ujęciu miesięcznym wpłynęły gorsze niż przed miesiącem wyniki w niemal wszystkich analizowanych przez GUS kategoriach. Wyjątkiem były „pozostałe”, których sprzedaż wzrosła o 1,2% m/m. Sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia spadła o 41,1%; prasy, książek, pozostałej sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach o 34,2%; mebli, rtv, agd o 29,7%; żywności, napojów i wyrobów tytoniowych o 22,1%; farmaceutyków,kosmetyków, sprzętu ortopedycznego o 21,3%; paliw stałych ciekłych i gazowych o 5,2%; a pojazdów samochodowych, motocykli, części o 4,8%.

W stosunku do wyników sprzed roku sprzedaż detaliczna wzrosła w przypadku: pozostałych (o 23,9%); pojazdów samochodowych, motocykli, części (o 21,8%); farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego (o 8,6%); prasy, książek, pozostałej sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach (o5,4%); żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 4,9%); paliw stałych, ciekłych i gazowych (o 0,7%). W ujęciu rocznym spadła natomiast sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia (o 22,5%) oraz mebli, rtv i agd (o 13,1%).

Sprzedaży detaliczna przez internet

REKLAMA

Wraz ze statystykami dotyczącymi sprzedaży detalicznej GUS zaprezentował również dane o sprzedaży przez internet w styczniu 2024 roku. W stosunku do poprzedniego miesiąca br. sprzedaż w cenach bieżących spadła ogółem o 24,9% (w grudniu ub.r. notowano spadek o 11,0% m/m). Najwyższe spadki zanotowano w przypadku prasy, książek, pozostałej sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach (o34,1%); żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 33,7%). W ujęciu miesięcznym najmocniej wzrosła natomiast (o 61,4%) sprzedaż pojazdów samochodowych, motocykli, części.

W ujęciu rocznym sprzedaż internetowa w styczniu wzrosła ogółem o 11,0%. Na wynik ten wpłynęły wzrosty sprzedaży w takich kategoriach, jak m.in.: pozostałe (wzrost o 70,3%); żywność, napoje,wyroby tytoniowe (o 30,4%). Z kolei największe spadki sprzedaży w porównaniu do stycznia 2023 roku zanotowano w przypadku pojazdów samochodowych, motocykli, części (spadek o 45,4%).

Dane GUS pokazują również, że w styczniu br. handel internetowy stanowił 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej. Miesiąc wcześniej br. udział ten wynosił 9,4%. Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej miały w styczniu takie kategorie jak: tekstylia, odzież, obuwie (27,2%) oraz prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (26,3%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegląd prasy i portali na INFOR.PL Subskrybuj nas na YOUTUBE!

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA