REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiej będzie poprawić omyłkę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Nowelizacja przepisów o poprawianiu oczywistych omyłek ma przyczynić się do wyeliminowania z praktyki zjawiska odrzucania o wiele tańszych ofert.

zmiana prawa

REKLAMA

Rząd zapowiada odformalizowanie i usprawnienie przetargów publicznych dzięki zmianie zasad poprawiania omyłek w ofertach. Do historii mają przejść przypadki, kiedy o wiele tańsza oferta jest odrzucana przez drobne nieścisłości. Prawnicy ostrzegają jednak, że wbrew intencjom twórców projektu, zmiany mogą wprowadzić chaos w przetargach. Zamiast usprawnień będą niekończące się spory przed sądami w sprawie tego, co jest, a co nie jest oczywistą omyłką.

Ryzyko sporów

- Rezygnacja z ustawowych zasad poprawiania omyłek rachunkowych w obliczeniu ceny oferty to zabieg ryzykowny - ocenia Jarosław Jerzykowski, radca prawny z kancelarii Jerzykowski i Wspólnicy.

Według niego nowo projektowany art. 87 ust. 2 prawa zamówień niesie ze sobą ryzyko bardzo dużej arbitralności w poprawianiu oferty przez zamawiającego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie uważa Małgorzata Stachowiak, prawnik z Grupy Doradczej Sienna.

- Uchylenie art. 88 p.z.p., który ustala sposób poprawiania omyłek, to niedobry pomysł. Wbrew pozorom nie przyczyni się to do tego, że mimo drobnych redakcyjnych pomyłek oferta tańsza zostanie wybrana - mówi Małgorzata Stachowiak.

- Trzeba zrozumieć, że brak regulacji co do tego, co jest rozumiane przez ustawodawcę jako omyłka rachunkowa, to pozostawienie absolutnej dowolności w tym zakresie - dodaje.

Prześwietlanie ofert konkurencji

REKLAMA

Problem omyłek dotyczy przede wszystkim przetargów na roboty budowlane. Wykonawcy fotografują oferty konkurencji liczące po kilkadziesiąt tomów tylko po to, aby znaleźć drobny błąd, którego nie można poprawić z powodu obowiązujących przepisów. Jednym z najbardziej kuriozalnych przykładów tej praktyki jest przetarg na budowę mostu na autostradowej obwodnicy Wrocławia, gdzie odrzucono ofertę tańszą o 124 mln zł z powodu błędu na kwotę 47 zł. Firma miała podać, ile będzie kosztował montaż 388 kloszy do lamp na moście, ale pomyliła się i w kosztorysie wzięła pod uwagę 380 kloszy.

Projekt ustanawia więc obowiązek poprawienia przez zamawiającego w ofercie oczywistych omyłek rachunkowych, ale znika katalog szczegółowo ustalający sposób poprawiania błędów w ofertach. Nie ma przy tym żadnej definicji określającej, co należy traktować jako oczywistą omyłkę. Pozwala to na dowolność interpretacji.

Nieoczywista oczywistość

- Projekt nie definiuje, jaką omyłkę uznać należy za omyłkę oczywistą, ani też nie wskazuje, w jaki sposób omyłka powinna zostać poprawiona - wskazuje Jarosław Jerzykowski.

Według niego rozwiązanie takie jest dysfunkcjonalne. Mając na uwadze orzecznictwo sądowe można stwierdzić, iż wykładnia możliwości poprawiania omyłek będzie bardzo rygorystyczna.

- W efekcie może dojść do takiej sytuacji, że poprawianie omyłek będzie następowało po wejściu nowego przepisu rzadziej niż do tej pory - ostrzega Jarosław Jerzykowski.

Według niego zaletą obecnej regulacji jest wprowadzenie normatywnych reguł poprawiania omyłki rachunkowej, wskazujących jeden dopuszczalny sposób poprawiania omyłki rachunkowej danego rodzaju. To eliminuje dowolność.

- W praktyce obecna regulacja obejmuje przytłaczającą większość przypadków omyłek rachunkowych w obliczeniu ceny oferty, które zdarzały się w ofertach wykonawców (np. umożliwia poprawienie wszystkich błędów w ofertowym kosztorysie budowlanym) - uważa Jarosław Jerzykowski.

Rola orzecznictwa

REKLAMA

Inaczej zmiany ocenia Małgorzata Śledziewska, naczelnik departamentu prawnego Wydziału Zamówień Publicznych Banku Gospodarstwa Krajowego. Dla niej rezygnacja z zamkniętego katalogu sposobu poprawiania omyłek rachunkowych to dobry pomysł, mimo pewnego ryzyka, które wiąże się z tym rozwiązaniem.

- Istotną rolę odegra orzecznictwo, gdyż w wyniku kolejnych wyroków zostanie doprecyzowane pojęcie oczywiste omyłki oraz zakresu możliwych zmian w ofertach - wskazuje Małgorzata Śledziewska.

Według niej rezygnacja z obecnego enumeratywnego katalogu przypadków, w których może dojść do poprawienia omyłki rachunkowej, pozwoli uniknąć absurdów takich jak odrzucanie tańszych ofert z drobnymi błędami.

- W wyniku nowelizacji z całą pewnością wykonawcy nie będą mieli możliwości podejmowania próby wyeliminowania z postępowania konkurencji, wskazując na brak możliwości poprawienia omyłek rachunkowych. Zamawiający otrzymają więc skuteczne narzędzie pozwalające im na obronę ofert najtańszych - dodaje Małgorzata Śledziewska.

Projektem nowelizacji prawa zamówień publicznych Sejm ma zająć się na najbliższym posiedzeniu.

Poprawienie omyłek w ofercie

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

REKLAMA

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA