REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co siódma stacja benzynowa działa bez koncesji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Grad

REKLAMA

Nawet 1 tys. stacji paliw w Polsce może działać mimo braku ważnej koncesji, wynika z szacunków Urzędu Regulacji Energetyki, do których dotarła Gazeta Prawna.


REKLAMA

REKLAMA

Kłopoty z jakością sprzedawanych paliw to nie jedyne przewinienia niektórych właścicieli stacji benzynowych. Ciekawe efekty przyniosła pilotażowa akcja Platforma Paliw, polegająca na utworzeniu internetowej bazy danych, w której na potrzeby 11 uprawnionych instytucji państwowych (m.in. Policja, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Izba Celna, Inspektorat Nadzoru Budowlanego) gromadzone i udostępniane są informacje na temat stacji paliw działających w województwie zachodniopomorskim.


Z badań przeprowadzonych w ramach programu wynika, że ok. jedna szósta stacji benzynowych regionu działa bezprawnie. W ramach akcji wykryto nie tylko przypadki braku koncesji, ale również np. pozwoleń na użytkowanie czy protokołów przeciwpożarowych. W wykrytych przypadkach już trwają postępowania, w części zakończone grzywnami i mandatami. Z danych URE wynika, że po akcji zwiększyła się liczba składanych wniosków o udzielenie koncesji na działalność w zakresie handlu paliwami. Zdaniem urzędu, który jest odpowiedzialny za wydawanie koncesji m.in. na stacje paliw, przypadek województwa zachodniopomorskiego nie jest odosobniony.


- Szacujemy, że w skali kraju liczba stacji działających bez ważnej koncesji wynosi około tysiąc - mówi Piotr Grzebyk z gabinetu prezesa URE. Biorąc pod uwagę, że obecnie w Polsce działa ok. 6,8 tys. stacji benzynowych, można przypuszczać, że co siódma stacja w naszym kraju działa bezprawnie. Prawdopodobnie w większości są to stacje prywatne, nienależące do dużych sieci. Koncerny paliwowe uzyskują bowiem jedną koncesję na działalność wszystkich placówek.

REKLAMA


- W obowiązujących obecnie przepisach określających sankcje za prowadzenie działalności bez koncesji widać pewną lukę prawną - uważa Piotr Grzebyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- Żeby ukrócić ten proceder, konieczna jest zmiana prawa - dodał.


URE wydaje i cofa koncesje na stacje paliw, jednak nie może nadkładać kar na podmioty jej nieposiadające.


Urząd może np. nałożyć na koncesjonariusza karę pieniężną za obrót paliwami nie spełniających norm jakości wysokości nawet 500 tys. zł. Natomiast firma bez koncesji najczęściej jest karana mandatem w wysokości 100 zł. W najlepszym przypadku sądy grodzkie wymierzają karę grzywny w wysokości 1 tys. - 3 tys. zł za prowadzenie działalności bez wymaganej koncesji.


ZE STRONY PRAWA

Zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo energetyczne organem właściwym w sprawach dotyczących udzielania i cofania koncesji w zakresie paliw ciekłych jest prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Koncesjonowanie paliw ciekłych obejmuje koncesjonowanie działalności gospodarczej polegającej na wytwarzaniu, magazynowaniu i obrocie tymi paliwami. Obecnie, wraz ze zmianą art. 32 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo energetyczne, obowiązek posiadania koncesji na tego rodzaju działalność jest wymagany praktycznie od wszystkich uczestników rynku paliw. Prowadzenie działalności bez wymaganej koncesji jest karane z art. 60 par. 1 kodeksu wykroczeń.

Więcej www.ure.gov.pl


Stacje benzynowe w Polsce

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


KRZYSZTOF GRAD

krzysztof.grad@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

REKLAMA

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

REKLAMA