REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Protokół zawierający ocenę prawną może pomóc podatnikom

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. każdy protokół z kontroli podatkowej musi zawierać ocenę prawną sprawy. Daje to możliwość dyskusji kontrolowanego z fiskusem.


Do końca 2006 roku protokół kontroli podatkowej nie zawierał oceny prawnej sprawy będącej przedmiotem kontroli. Od 1 stycznia 2007 r. sytuacja ta się zmieniła. W protokole urząd kontrolujący musi podać ocenę prawną sprawy, która była przedmiotem sprawdzania.

REKLAMA

 


Zdaniem Wojciecha Pietrasiewicza, doradcy podatkowego współpracującego z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe, przepisy obowiązujące do końca ubiegłego roku powodowały, że podatnik z treści protokołu musiał domyślać się, jakie nieprawidłowości może mu zarzucić organ podatkowy w toku prowadzonego postępowania. Niektórzy podatnicy mieli problemy z prawidłową interpretacją treści protokołu kontroli, co utrudniało planowanie dalszych działań w toku postępowania.


Zmiana była potrzebna

REKLAMA


- Począwszy od 1 stycznia 2007 r. wymienione problemy powinny być wyeliminowane. Każdy protokół kontroli musi zawierać ocenę prawną sprawy będącej przedmiotem kontroli oraz informację o prawie do korekty deklaracji. Te dwie informacje dają podatnikowi możliwość weryfikacji zasadności ustaleń i oceny prawnej kontroli oraz możliwość korekty deklaracji i uiszczenia podatku wraz z odsetkami bez negatywnych konsekwencji karnych skarbowych - argumentował Wojciech Pietrasiewicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Eksperci są zgodni. Wprowadzone do ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zmiany w zakresie zawartości protokołu pokontrolnego są pozytywne.


- Nowelizację należy ocenić pozytywnie, ponieważ do dnia wprowadzonej zmiany protokół z kontroli był jedynie ilustracją stanu faktycznego stwierdzonego przez kontrolujących. Odmówienie podatnikowi wglądu w ocenę prawną jego rozliczeń podatkowych na etapie przygotowania przyszłej decyzji podatkowej stanowiło istotne naruszenie zasady czynnego udziału podatnika w prowadzeniu postępowania kontrolnego zagwarantowanego art. 123 Ordynacji podatkowej - twierdzi Magdalena Mucha-Prymas, menedżer podatkowy w BDO Numerica.


Zmianę dotyczącą zawartości protokołu kontroli podatkowej pozytywnie ocenia również Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w kancelarii Dewey Ballantine Grzesiak.


Dyskusja jest możliwa

REKLAMA


- Obecnie organ ma obowiązek przedstawić w protokole z kontroli ocenę prawną sprawy będącej przedmiotem kontroli. Dotychczas, do czasu podjęcia przez organy dalszych działań, kontrolowany nie wiedział, w jaki sposób kwalifikowane są jego działania - tłumaczyła nasza rozmówczyni.


Jednocześnie dodała, że zawarcie takiej oceny umożliwia podjęcie merytorycznej dyskusji między kontrolowanym a kontrolującym, w szerszym niż dotychczas zakresie, bo także w obszarze kwalifikacji prawnopodatkowej zdarzeń stwierdzonych w toku kontroli, i powinno pozwolić kontrolowanemu na lepsze zrozumienie ewentualnych konsekwencji prawnych ustaleń kontrolnych i podjęcie stosownych działań.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA