REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Protokół zawierający ocenę prawną może pomóc podatnikom

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. każdy protokół z kontroli podatkowej musi zawierać ocenę prawną sprawy. Daje to możliwość dyskusji kontrolowanego z fiskusem.


Do końca 2006 roku protokół kontroli podatkowej nie zawierał oceny prawnej sprawy będącej przedmiotem kontroli. Od 1 stycznia 2007 r. sytuacja ta się zmieniła. W protokole urząd kontrolujący musi podać ocenę prawną sprawy, która była przedmiotem sprawdzania.

REKLAMA

 


Zdaniem Wojciecha Pietrasiewicza, doradcy podatkowego współpracującego z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe, przepisy obowiązujące do końca ubiegłego roku powodowały, że podatnik z treści protokołu musiał domyślać się, jakie nieprawidłowości może mu zarzucić organ podatkowy w toku prowadzonego postępowania. Niektórzy podatnicy mieli problemy z prawidłową interpretacją treści protokołu kontroli, co utrudniało planowanie dalszych działań w toku postępowania.


Zmiana była potrzebna

REKLAMA


- Począwszy od 1 stycznia 2007 r. wymienione problemy powinny być wyeliminowane. Każdy protokół kontroli musi zawierać ocenę prawną sprawy będącej przedmiotem kontroli oraz informację o prawie do korekty deklaracji. Te dwie informacje dają podatnikowi możliwość weryfikacji zasadności ustaleń i oceny prawnej kontroli oraz możliwość korekty deklaracji i uiszczenia podatku wraz z odsetkami bez negatywnych konsekwencji karnych skarbowych - argumentował Wojciech Pietrasiewicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Eksperci są zgodni. Wprowadzone do ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zmiany w zakresie zawartości protokołu pokontrolnego są pozytywne.


- Nowelizację należy ocenić pozytywnie, ponieważ do dnia wprowadzonej zmiany protokół z kontroli był jedynie ilustracją stanu faktycznego stwierdzonego przez kontrolujących. Odmówienie podatnikowi wglądu w ocenę prawną jego rozliczeń podatkowych na etapie przygotowania przyszłej decyzji podatkowej stanowiło istotne naruszenie zasady czynnego udziału podatnika w prowadzeniu postępowania kontrolnego zagwarantowanego art. 123 Ordynacji podatkowej - twierdzi Magdalena Mucha-Prymas, menedżer podatkowy w BDO Numerica.


Zmianę dotyczącą zawartości protokołu kontroli podatkowej pozytywnie ocenia również Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w kancelarii Dewey Ballantine Grzesiak.


Dyskusja jest możliwa

REKLAMA


- Obecnie organ ma obowiązek przedstawić w protokole z kontroli ocenę prawną sprawy będącej przedmiotem kontroli. Dotychczas, do czasu podjęcia przez organy dalszych działań, kontrolowany nie wiedział, w jaki sposób kwalifikowane są jego działania - tłumaczyła nasza rozmówczyni.


Jednocześnie dodała, że zawarcie takiej oceny umożliwia podjęcie merytorycznej dyskusji między kontrolowanym a kontrolującym, w szerszym niż dotychczas zakresie, bo także w obszarze kwalifikacji prawnopodatkowej zdarzeń stwierdzonych w toku kontroli, i powinno pozwolić kontrolowanemu na lepsze zrozumienie ewentualnych konsekwencji prawnych ustaleń kontrolnych i podjęcie stosownych działań.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

REKLAMA

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA