REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej pieniędzy dla ofiar wypadków

REKLAMA

Nowe limity dla OC komunikacyjnego spowodują, że ofiary takiego wypadku, jak ten pod Białymstokiem, nie mogłyby liczyć na godziwe odszkodowania.
Od nowego roku osoby poszkodowane w katastrofach komunikacyjnych nie będą mogły liczyć na wysokie odszkodowania, gdyż odpowiedzialność towarzystw została ograniczona do 1,5 mln euro na zdarzenie bez względu na liczbę ofiar. Oznacza to, że muszą one podzielić się tą kwotą. Do końca tego roku każda osoba poszkodowana w wypadku może liczyć na odszkodowanie w wysokości 350 tys. euro.

Na zmianach mogą stracić również sprawcy katastrof drogowych. Jeżeli ofiary wypadku zażądają wypłat większych niż 1,5 mln euro, sprawca będzie musiał dopłacić z własnej kieszeni.

REKLAMA

Niski limit to zasługa ministra finansów. Przekonały go argumenty niektórych ubezpieczycieli straszących – zupełnie niesłusznie – wzrostem polis OC. Dzięki niemu towarzystwa dostały dodatkowe siedem lat na dostosowanie się do wymogów UE w tym zakresie. V dyrektywa komunikacyjna przewiduje odpowiedzialność ubezpieczycieli do 1 mln euro na osobę i 5 mln euro na zdarzenie.

Limit za mały

– W wypadku podobnym do tego, który zdarzył się ostatnio pod Białymstokiem, nowy limit będzie za mały – uważa Janusz Popiel, prezes Stowarzyszenia Pomocy Poszkodowanym w Wypadkach Drogowych Alter Ego.

REKLAMA

Stowarzyszenie reprezentuje interesy poszkodowanych w tym wypadku. Janusz Popiel zapowiada, że dla ofiar katastrofy będzie żądał od towarzystwa ubezpieczeniowego takich odszkodowań, jakie zostały zasądzone dla rodziców Przemka Czai, kibica Czarnych Słupsk, zabitego przez policjanta (300 tys. zł), czy Dawida Lisa, postrzelonego przez policję w Poznaniu (901 tys. zł odszkodowania i 2 tys. zł miesięcznej renty).

To dużo więcej od kwot, jakie polskie sądy przyznają obecnie ofiarom wypadków komunikacyjnych (20-30 tys. zł zadośćuczynienia plus koszty pogrzebu, a za każdy procent uszczerbku na zdrowiu średnio 700-1200 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Wysokie wypłaty

W wypadku pod Białymstokiem zginęło 12 osób, a 40 zostało rannych. Jeśli Januszowi Popielowi i jego prawnikom uda się przekonać sąd, łączna kwota odszkodowań i rent może przekroczyć 6 mln zł, czyli przewidziany przez nowe prawo limit 1,5 mln euro. Jest to tym bardziej prawdopodobne, że poszkodowanymi są młodzi ludzie, którym być może trzeba będzie płacić wysokie renty przez kilkadziesiąt lat.

Nawet towarzystwa ubezpieczeniowe uważają, że obecny limit jest zbyt mały, gdyż roszczenia poszkodowanych rosną.

– Mieliśmy już zdarzenie, w którym wypłata przekroczyła limit obowiązujący w tym roku, czyli 350 tys. euro – mówi Piotr Bryński, dyrektor departamentu ubezpieczeń komunikacyjnych w Compensie.

Dlatego firma w ubiegłym tygodniu zaproponowała klientom ochronę na wypadek szkód osobowych do 500 tys. euro na osobę, bez dodatkowej składki (inne towarzystwa też mają taką ofertę, ale każą sobie za to płacić). Compensa już teraz zapowiada, że taki sam manewr zastosuje w przyszłym roku i zaproponuje limit wyższy niż 1,5 mln euro.

Zwłaszcza że – jak twierdzi Piotr Bryński – gratisowe podwyższenie limitu nie kosztuje firmy zbyt wiele, natomiast może przyciągnąć nowych klientów.

Najlepiej za darmo

Chyba ma rację, gdyż dotychczas podwyższenie limitu, za które trzeba było zapłacić, nie cieszyło się zainteresowaniem klientów. Przekonał się o tym AIG, który pół roku temu skierował taką ofertę do firm posiadających floty pojazdów. Teoretycznie powinni być to klienci wyjątkowo świadomi ryzyka. Nic z tego.

– Do tej pory wystawiliśmy zaledwie kilka takich polis – mówi Paweł Holnicki, członek zarządu AIG.


Marcin Jaworski
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA