REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sieci handlowe nadal łamia prawa pracownicze

REKLAMA

Mandaty na kwotę 46 150 tys. zł i 5 wniosków do prokuratury to plon kontroli przeprowadzonej przez Państwową Inspekcję Pracy w sklepach sieci handlowej Kaufland. Kontrole objęły 63 placówki zatrudniające 3961 pracowników.
Wydawać by się mogło, że ubiegłoroczne fatalne wyniki kontroli prowadzonych w innej sieci handlowej (Biedronka) zmuszą inne placówki tego typu do podjęcia działań mających na celu usunięcie nieprawidłowości będących w rzeczywistości przejawami naruszania praw pracowniczych. Niestety, zły przykład Biedronki nie wystarczył. Tymczasem wnioski z wcześniejszych kontroli w placówkach tzw. handlu wielkopowierzchniowego wyciągnęli inspektorzy, którzy starali się wykorzystać zdobyte wcześniej doświadczenia. Inspekcja dokonywała między innymi analizy różnych środków dowodowych mogących stanowić podstawę do ustalenia faktycznie przepracowanego czasu pracy, takich jak: raporty z kas fiskalnych, rejestry zliczania sejfu, dokumenty ochrony potwierdzające godziny otwarcia i zamknięcia sklepu, w tym materiały wideo. Najwięcej naruszeń prawa, podobnie jak w Biedronce, dotyczyło bowiem nierzetelnego prowadzenia ewidencji czasu pracy. Wykazano nieprawidłowości w 50 sklepach, które dotknęły 826 pracowników. PIP zakwestionowała system ewidencjonowania czasu pracy osób zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach w zadaniowym systemie czasu pracy. System ten stwarzał możliwość nadużywania przepisów o czasie pracy, niektórzy kierownicy pracowali po 12, 15, a w skrajnych przypadkach nawet blisko 24 godzin na dobę. Jedną z przyczyn naruszeń przepisów o czasie pracy była także struktura uniemożliwiająca przyjmowanie dodatkowych pracowników, która wymuszała na kadrze zatrudnianie własnych pracowników w wymiarze czasu przekraczającym normy określone w umowach o pracę.
Ujawniono także, że kasjerzy i sprzedawcy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w Kauflandzie wykonywali swoje obowiązki również na podstawie umowy zlecenia zawartej z agencją pracy tymczasowej. Pracownik pracujący dodatkowo na zlecenie agencji otrzymywał dużo niższe wynagrodzenie, np. 12,5 zł za godzinę na podstawie umowy o pracę i 8,5 zł na podstawie umowy zlecenia.
Wśród innych naruszeń stwierdzono niewypłacanie wynagrodzeń za nadgodziny 214 pracownikom, źle sporządzone umowy o pracę 1505 pracowników, nieudzielenie należnych urlopów wypoczynkowych – 235 przypadków.
Tomasz Zalewski


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA