REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sieci handlowe nadal łamia prawa pracownicze

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mandaty na kwotę 46 150 tys. zł i 5 wniosków do prokuratury to plon kontroli przeprowadzonej przez Państwową Inspekcję Pracy w sklepach sieci handlowej Kaufland. Kontrole objęły 63 placówki zatrudniające 3961 pracowników.
Wydawać by się mogło, że ubiegłoroczne fatalne wyniki kontroli prowadzonych w innej sieci handlowej (Biedronka) zmuszą inne placówki tego typu do podjęcia działań mających na celu usunięcie nieprawidłowości będących w rzeczywistości przejawami naruszania praw pracowniczych. Niestety, zły przykład Biedronki nie wystarczył. Tymczasem wnioski z wcześniejszych kontroli w placówkach tzw. handlu wielkopowierzchniowego wyciągnęli inspektorzy, którzy starali się wykorzystać zdobyte wcześniej doświadczenia. Inspekcja dokonywała między innymi analizy różnych środków dowodowych mogących stanowić podstawę do ustalenia faktycznie przepracowanego czasu pracy, takich jak: raporty z kas fiskalnych, rejestry zliczania sejfu, dokumenty ochrony potwierdzające godziny otwarcia i zamknięcia sklepu, w tym materiały wideo. Najwięcej naruszeń prawa, podobnie jak w Biedronce, dotyczyło bowiem nierzetelnego prowadzenia ewidencji czasu pracy. Wykazano nieprawidłowości w 50 sklepach, które dotknęły 826 pracowników. PIP zakwestionowała system ewidencjonowania czasu pracy osób zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach w zadaniowym systemie czasu pracy. System ten stwarzał możliwość nadużywania przepisów o czasie pracy, niektórzy kierownicy pracowali po 12, 15, a w skrajnych przypadkach nawet blisko 24 godzin na dobę. Jedną z przyczyn naruszeń przepisów o czasie pracy była także struktura uniemożliwiająca przyjmowanie dodatkowych pracowników, która wymuszała na kadrze zatrudnianie własnych pracowników w wymiarze czasu przekraczającym normy określone w umowach o pracę.
Ujawniono także, że kasjerzy i sprzedawcy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w Kauflandzie wykonywali swoje obowiązki również na podstawie umowy zlecenia zawartej z agencją pracy tymczasowej. Pracownik pracujący dodatkowo na zlecenie agencji otrzymywał dużo niższe wynagrodzenie, np. 12,5 zł za godzinę na podstawie umowy o pracę i 8,5 zł na podstawie umowy zlecenia.
Wśród innych naruszeń stwierdzono niewypłacanie wynagrodzeń za nadgodziny 214 pracownikom, źle sporządzone umowy o pracę 1505 pracowników, nieudzielenie należnych urlopów wypoczynkowych – 235 przypadków.
Tomasz Zalewski


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

REKLAMA

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

REKLAMA