REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudno będzie rozliczyć faktury korygujące

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Wymóg potwierdzenia odbioru faktury korygującej określony w nowelizacji ustawy o VAT spowoduje pogorszenie warunków rozliczania VAT z faktur korygujących.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

• Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o VAT potwierdzenie odbioru faktury korygującej nadal będzie konieczne, aby odliczyć VAT. Czy jest to, tak jak tłumaczy rząd, tylko formalne przeniesienie tego wymogu z rozporządzenia do ustawy?

- Nie. Wbrew twierdzeniom zawartym w uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej ustawę o VAT przepisy dotyczące wymogu potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta znajdujące się w rozporządzeniu ministra finansów z 25 maja 2005 r. oraz w projekcie nie są tożsame. W projektowanych przepisach brakuje najważniejszej części, czyli zasady, zgodnie z którą w przypadku otrzymania potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej, należy ją uwzględnić w bieżącym rozliczeniu. Dziś jeśli podatnik np. po trzech miesiącach otrzyma potwierdzenie odbioru, to ujmuje ją w bieżącym rejestrze oraz bieżącej deklaracji. Zmiana brzmienia przepisu, który znalazł się w rządowym projekcie nowelizacji ustawy o VAT, spowoduje usunięcie tej zasady, która w moim przekonaniu jest bardzo rozsądna.

• Jakie będą skutki jej usunięcia z przepisów?

- Brak tej części przepisu będzie oznaczać, że otrzymanie potwierdzenia po złożeniu deklaracji za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą, będzie powodował obowiązek korekty deklaracji. Jest to niezrozumiała, ale praktycznie bardzo poważna komplikacja przepisów, która spowoduje zdecydowane pogorszenie warunków rozliczania podatku z tytułu faktur korygujących.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Czy wymóg posiadania potwierdzenia odbioru w ogóle powinien się znaleźć w ustawie, skoro sądy twierdzą, że jest on niezgodny z dyrektywami?

- Moim zdaniem wymóg dotyczący sprawdzenia, czy podatnik np. faktycznie udzielił rabatu nabywcy, powinien znaleźć się w ustawie o VAT. Jest to obniżenie ceny po dokonaniu dostawy (świadczeniu usług), która - jeśli ma powodować obniżenie podstawy opodatkowania - musi być uregulowana przez każde państwo członkowskie. Wynika to z art. 90 Dyrektywy 2006/112/WE. Oczywiście nie musi to mieć formy potwierdzenia odbioru, ale ta ma już długą tradycję. Brak tych poprawek rodzić będzie nieograniczone pole do nadużyć. Najlepiej przecież udzielić rabatu firmie, której już nie ma.

• A może warto wprowadzić jakieś alternatywne rozwiązania?

- Oczywiście, tak. Kontrahent nie ma obowiązku potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Z jego punktu widzenia faktura korygująca in minus nie jest korzystna, ponieważ powoduje konieczność zmniejszenia podatku naliczonego. Problem jest w Polsce nadobecny, ponieważ istnieje szerokie prawo do wystawiania faktur korygujących, którego w innych krajach w takim zakresie nie spotykamy. Alternatywą mógłby być katalog wyjątków, który określałby, w jakich przypadkach podatnik może nie posiadać potwierdzenia odbioru, a mimo braku takiego dokumentu przysługuje mu prawo do odliczenia VAT. Możliwe byłoby również określenie innych dowodów, które potwierdzałyby, że podatnik udzielił rabatu.

Fot. Marek Matusiak

Witold Modzelewski, profesor, doradca podatkowy

Rozmawiał ŁUKASZ ZALEWSKI

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA