REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trudno będzie rozliczyć faktury korygujące

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Wymóg potwierdzenia odbioru faktury korygującej określony w nowelizacji ustawy o VAT spowoduje pogorszenie warunków rozliczania VAT z faktur korygujących.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

• Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o VAT potwierdzenie odbioru faktury korygującej nadal będzie konieczne, aby odliczyć VAT. Czy jest to, tak jak tłumaczy rząd, tylko formalne przeniesienie tego wymogu z rozporządzenia do ustawy?

- Nie. Wbrew twierdzeniom zawartym w uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej ustawę o VAT przepisy dotyczące wymogu potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta znajdujące się w rozporządzeniu ministra finansów z 25 maja 2005 r. oraz w projekcie nie są tożsame. W projektowanych przepisach brakuje najważniejszej części, czyli zasady, zgodnie z którą w przypadku otrzymania potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej, należy ją uwzględnić w bieżącym rozliczeniu. Dziś jeśli podatnik np. po trzech miesiącach otrzyma potwierdzenie odbioru, to ujmuje ją w bieżącym rejestrze oraz bieżącej deklaracji. Zmiana brzmienia przepisu, który znalazł się w rządowym projekcie nowelizacji ustawy o VAT, spowoduje usunięcie tej zasady, która w moim przekonaniu jest bardzo rozsądna.

• Jakie będą skutki jej usunięcia z przepisów?

REKLAMA

- Brak tej części przepisu będzie oznaczać, że otrzymanie potwierdzenia po złożeniu deklaracji za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą, będzie powodował obowiązek korekty deklaracji. Jest to niezrozumiała, ale praktycznie bardzo poważna komplikacja przepisów, która spowoduje zdecydowane pogorszenie warunków rozliczania podatku z tytułu faktur korygujących.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Czy wymóg posiadania potwierdzenia odbioru w ogóle powinien się znaleźć w ustawie, skoro sądy twierdzą, że jest on niezgodny z dyrektywami?

- Moim zdaniem wymóg dotyczący sprawdzenia, czy podatnik np. faktycznie udzielił rabatu nabywcy, powinien znaleźć się w ustawie o VAT. Jest to obniżenie ceny po dokonaniu dostawy (świadczeniu usług), która - jeśli ma powodować obniżenie podstawy opodatkowania - musi być uregulowana przez każde państwo członkowskie. Wynika to z art. 90 Dyrektywy 2006/112/WE. Oczywiście nie musi to mieć formy potwierdzenia odbioru, ale ta ma już długą tradycję. Brak tych poprawek rodzić będzie nieograniczone pole do nadużyć. Najlepiej przecież udzielić rabatu firmie, której już nie ma.

• A może warto wprowadzić jakieś alternatywne rozwiązania?

- Oczywiście, tak. Kontrahent nie ma obowiązku potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Z jego punktu widzenia faktura korygująca in minus nie jest korzystna, ponieważ powoduje konieczność zmniejszenia podatku naliczonego. Problem jest w Polsce nadobecny, ponieważ istnieje szerokie prawo do wystawiania faktur korygujących, którego w innych krajach w takim zakresie nie spotykamy. Alternatywą mógłby być katalog wyjątków, który określałby, w jakich przypadkach podatnik może nie posiadać potwierdzenia odbioru, a mimo braku takiego dokumentu przysługuje mu prawo do odliczenia VAT. Możliwe byłoby również określenie innych dowodów, które potwierdzałyby, że podatnik udzielił rabatu.

Fot. Marek Matusiak

Witold Modzelewski, profesor, doradca podatkowy

Rozmawiał ŁUKASZ ZALEWSKI

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA