REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ostrzeżenia zajmą 20 proc. powierzchni butelki

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Producenci alkoholi obawiają się dodatkowych kosztów i wątpią w funkcje profilaktyczne planowanych ostrzeżeń, które mają być umieszczane na opakowaniach piwa, wódki i wina.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Po wakacjach Sejm zajmie się poselskim projektem nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Proponowane zmiany poparł rząd. Oznacza to, że wkrótce na opakowaniach piwa, wina i wódki znajdą się ostrzeżenia o szkodliwości picia alkoholu, takie jak np: Alkohol uszkadza płód czy Pijany kierowca może być zabójcą.

Tworząc nowe przepisy, wzorowano się na regulacjach dotyczących papierosów. Badania przeprowadzone przez Centrum Onkologii w Warszawie dowiodły, że napisy na paczkach papierosów przyczyniły się do zmniejszenia liczy osób uzależnionych od tytoniu. Palenie rzuciło 4 proc. osób (tj. 300 tys. palaczy), dalsze 16 proc. podjęło próbę ograniczenia palenia.

Rozmiar ostrzeżenia

REKLAMA

Kluczową kwestią będzie rozmiar i treść ostrzeżeń. Określi je w odrębnym rozporządzeniu minister zdrowia. Napisy mają być skierowane przede wszystkim do kierowców, niepełnoletnich oraz kobiet w ciąży lub karmiących piersią. Producenci alkoholi obawiają się, że podobnie jak w przypadku papierosów ostrzeżenia zajmą ok. 20 proc. opakowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wielkość napisów to najbardziej kontrowersyjna kwestia. Są różne podmioty, które w tym zakresie mają skrajnie różne stanowiska - mówi Kama Dąbrowska, kierownik działu prawnego w Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

- Na pewno napis powinien mieć taką wielkość, aby nie umknąć uwadze konsumenta. Nie chcielibyśmy, aby rozmiar napisów przypominał znaczek zamieszczany na butelkach alkoholi we Francji - dodaje. Tam o szkodliwości picia alkoholu informuje obrazek o wymiarach 1 x 1 cm przedstawiający kobietę w ciąży w przekreślonym kółku.

- Taki rozmiar nie daje konsumentowi szansy dowiedzenia się o szkodliwości alkoholu - wskazuje Kama Dąbrowska.

20 proc. opakowania

Resort zdrowia potwierdza, że ostrzeżenia zajmą 20 proc. opakowania.

- Na opakowaniu napoju alkoholowego przeznaczonego do sprzedaży detalicznej będzie umieszczać się napisy na powierzchni w kształcie prostokąta, którego obszar stanowi 20 proc. powierzchni opakowania, białymi wielkimi literami (wersalikami), czcionką Arial lub Tahoma o grubości stanowiącej 25 proc. jej wysokości, na czerwonym tle - wyjaśnia Krzysztof Suszek z Ministerstwa Zdrowia.

- Ostrzegawcze napisy stosuje się między innymi we Francji i w Finlandii - dodaje.

Za wprowadzenie do obrotu alkoholu bez ostrzeżenia będą grozić grzywny. Sprzedaż alkoholu bez stosownych ostrzeżeń będzie dozwolona jeszcze przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie nowych przepisów.

Producenci alkoholi odbierają nowe przepisy jako firmę represji. Boją się dodatkowych kosztów i wątpią w funkcje profilaktyczne ostrzeżeń w proponowanej formie. Zwracają uwagę, że chodzi o 20 proc. powierzchni opakowania nie etykiet.

Obawy producentów

REKLAMA

- Obecne możliwości technologiczne, umieszczanie na butelce piwa dodatkowej, gigantycznej etykiety o wymiarach mniej więcej 10 na 5 cm, wiązałoby się z koniecznością dozbrojenia istniejących linii rozlewniczych o całkiem nową stację etykietowania, co oznaczałoby konieczność milionowych inwestycji - ocenia Paweł Kwiatkowski, dyrektor ds. korporacyjnych Kompanii Piwowarskiej. Według niego podstawą proponowania nowych rozwiązań powinny być badania i rzetelna analiza problemu. - Tymczasem projektodawcy bezrefleksyjnie przepisali rozwiązania z ustawy tytoniowej - ocenia Paweł Kwiatkowski.

- Z własnej inicjatywy wprowadziliśmy apele o odpowiedzialną konsumpcję na wszystkich opakowaniach piwa. Nie są to ostrzeżenia zdrowotne, lecz apele sformułowane w pierwszej osobie i opatrzone oprawą graficzną - wskazuje Paweł Kwiatkowski. Dodaje, że takie apele lepiej trafiają do konsumentów, niż urzędowe straszenie.

- My na naszych opakowania mówimy Nigdy nie jeżdżę po alkoholu, tymczasem politycy pragną wprowadzić ostrzeżenia w stylu stosowanych na papierosach, mimo że wiadomo o ich nieskuteczności - podkreśla.

Projekt jest już po pierwszym czytaniu na wspólnym posiedzeniu komisji: Zdrowia, Gospodarki oraz Polityki Społecznej i Rodziny.

Produkcja i spożycie alkoholu w Polsce

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa GrĄczewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA