REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma ma prawo zwolnić społecznego inspektora pracy

Maria Sankowska

REKLAMA

Związek zawodowy ma prawo chronić pracownika przed zwolnieniem. Nie wolno mu jednak, stosując tę ochronę, nadużywać wolności związkowej.

ORZECZENIE

REKLAMA

Pracownica Telekomunikacji Polskiej w styczniu 2003 r. została poinformowana przez pracodawcę o zamiarze likwidacji jej stanowiska pracy. W odpowiedzi wnioskowała o przeniesienie na inne stanowisko, twierdząc, że wypowiedzenie byłoby dla niej krzywdzące. Równocześnie pod koniec lutego zakładowa organizacja związkowa poinformowała pracodawcę, że obejmuje powódkę ochroną związkową. Próby wypowiedzenia jej umowy pracodawca podejmował jeszcze kilkakrotnie - do listopada 2004 r. Za każdym razem jednak związek wyrażał swój sprzeciw.

REKLAMA

Następnie w styczniu 2005 roku, w związku ze zmianą struktury organizacyjnej w TP, odbyły się wybory uzupełniające społecznych inspektorów pracy poprzedzone wprowadzonymi przez związki zmianami regulaminu. Zmiany spowodowały, że liczba inspektorów w okręgu pracownicy wzrosła z 1 do 40, natomiast w całej spółce do ponad 1 tys. osób.

Pracownica została wybrana na stanowisko społecznego inspektora. W sierpniu 2005 r. pracodawca wręczył jej wypowiedzenie, którego przyjęcia odmówiła. Ponadto w 2005 roku przebywała na urlopach i zwolnieniach (przez 209 dni), a w 2006 roku leczyła się w ramach świadczenia rehabilitacyjnego. Obowiązków inspektora pracy więc nie podjęła, ale wnosząc pozew do sądu o przywrócenie do pracy, argumentowała, że wypowiedzenie było nieskuteczne ze względu na ochronę, jaka jej z tego tytułu przysługiwała.

Sąd I instancji oddalił powództwo o przywrócenie do pracy i wynagrodzenie. Sąd II instancji zaaprobował to rozstrzygnięcie, wskazując, że żądanie powódki przywrócenia do pracy pozostaje w sprzeczności z zasadami współżycia społecznego i społeczno-gospodarczym celem ochrony społecznych inspektorów pracy (art. 8 k.p.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako takie nie może więc być uważane za prawo, które podlega ochronie. Powódka zakwestionowała to stanowisko, wnosząc skargę kasacyjną.

REKLAMA

Sąd Najwyższy oddalił skargę. W uzasadnieniu wskazał, że stanowisko pracy pracownicy zostało zlikwidowane w ramach szerszej redukcji zatrudnienia w firmie. Jednak wypowiedzenie jej umowy o pracę nie mogło dojść do skutku w związku z pełnieniem przez nią chronionej funkcji w organizacji związkowej, następnie z powodu jej długotrwałej niezdolności do pracy, wreszcie z tytułu wyboru na społecznego inspektora pracy.

Zebrane w sprawie dowody jednoznacznie wskazują jednak na to, że działania te, a zwłaszcza wybór na funkcję społecznego inspektora pracy, miały na celu ochronę powódki przed zwolnieniem. Mimo że Sąd Najwyższy w postanowieniu z 9 listopada 1995 r., III PO 16/95, stwierdził, że wybór społecznego inspektora pracy nie podlega kontroli zewnętrznej, to tym razem wskazał, że tak pojmowana samorządność związków zawodowych i społecznej inspekcji pracy nie może być całkowicie dowolna.

Sąd miał więc prawo ocenić takie działanie w kategoriach sprzeczności z zasadami współżycia społecznego i odmówić przywrócenia do pracy.

Sygn. akt I PK 198/07

MARIA SANKOWSKA

gp@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA