REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pojazdy 3,5-tonowe już bez podatku

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Samochody o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony od 1 stycznia 2008 r. nie podlegają podatkowi od środków transportowych.

Od nowego roku z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zniknął kontrowersyjny przepis, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegały samochody o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony. Od 1 stycznia właściciele takich samochodów nie będą już płacić podatku. Na nowelizacji ustawy, która zniosła konieczność opodatkowania samochodów o masie 3,5 tony, skorzystają zarówno podatnicy posiadający takie pojazdy, jak i producenci samochodów.

REKLAMA

REKLAMA

W ubiegłych latach producenci dokonywali obniżenia masy samochodu do 3,49 tony. W ten sposób chcieli bowiem zachęcić klientów do zakupu auta, od którego nie trzeba odprowadzać podatku od środków transportowych.

W konsekwencji od 1 stycznia 2008 r. opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają samochody o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Wzrosła też górna granica stawki podatku na samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie. Obecnie wynosi ona 676,20 zł. Stawki ustalają jednak indywidualnie rady gmin, a zatem podatnicy płacą różne stawki w zależności od miejscowości.

Z analizy podjętych uchwał w kilku największych miast Polski wynika, że górną stawkę podatku od środków transportowych w powyższym przedziale wprowadził jedynie Poznań. W innych miastach podatnicy zapłacą mniej: 408 zł w Gdańsku, 440 zł w Łodzi, 450 zł w Warszawie, 516 zł w Krakowie i 600 zł we Wrocławiu. Największą obniżkę stawki wprowadzono w stolicy. Dotyczy to nie tylko stawki podatku od samochodów między 3,5 a 5,5 tony, ale również wszystkich pozostałych. Miasto chciało w ten sposób zatrzymać właścicieli samochodów, którzy wykazywali podatek w innych miejscowościach, w których obowiązywały niższe stawki.

REKLAMA

Warto dodać, że posłowie już w grudniu 2006 r. znowelizowali ustawę o podatkach i opłatach lokalnych, ale przepis zmieniający opodatkowanie samochodów ciężarowych wszedł w życie dopiero w tym roku. Celem tej zmiany było także ujednolicenie zasad opodatkowania samochodów z zasadami rejestracji i wydawaniem praw jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od początku ubiegłego roku obowiązują także zmienione zasady rozliczania podatku od środków transportowych. Podatnicy nie płacą już podatku w równych ratach, ale obliczają je proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w dwóch terminach: do 15 lutego oraz do 15 września.

Jeśli zatem obowiązek podatkowy powstał po 1 lutego i przed 1 września, podatnik jest obowiązany do zapłaty podatku w dwóch ratach. Pierwszą powinien zapłacić w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, a drugą do 15 września. Jeśli jednak obowiązek podatkowy powstał po 1 września, podatnik musi zapłacić tylko raz - w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

WYBRANE STAWKI PODATKU OD ŚRODKÓW TRANSPORTU

Samochód ciężarowy o masie powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie:

Warszawa - 450 zł (spadek o 212 zł)

Wrocław - 600 (bez zmian)

Gdańsk - 408 zł (wzrost o 9 zł) lub 509 zł (wzrost o 11 zł)

Poznań - 676 zł (wzrost o 14 zł)

Kraków - 516 zł (bez zmian)

Łódź - 440 zł (wzrost o 20 zł)

Katowice - 432 zł lub 552 zł, lub 528 zł, lub 672 zł (wszystkie wzrost o 8 zł)

676,2 zł

Górna granica podatku

Obecnie górna granica stawki podatku na samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony do 5,5 tony wynosi 676,20 zł

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

REKLAMA

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

REKLAMA

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA