REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpisano nową polsko-ukraińską umowę o współpracy gospodarczej

REKLAMA

Nową umowę o współpracy gospodarczej pomiędzy Polską i Ukrainą podpisali w piątek w Kijowie premierzy Marek Belka i Julia Tymoszenko.
Polska wchodząc do Unii Europejskiej i dostosowując prawa do unijnego ustawodawstwa, musiała wypowiedzieć wszystkie dotychczasowe umowy handlowe, w tym m.in. z Ukrainą. Dlatego rządy Polski i Ukrainy postanowiły podpisać nową umowę o współpracy gospodarczej, której postanowienia nie będą już kolidowały z polityką handlową UE.

Na mocy umowy powstanie Polsko-Ukraińska Komisja ds. Współpracy Gospodarczej. Z polskiej strony przewodniczył jej będzie wicepremier Jerzy Hausner.

Premier Belka powiedział, że strona polska chciałaby, aby pierwsze posiedzenie tej komisji odbyło się najpóźniej na początku kwietnia.

Elżbieta Bodio, wicedyrektor departamentu międzynarodowej współpracy dwustronnej w Ministerstwie Gospodarki powiedziała w piątek PAP, że umowa ta bazuje na postanowieniach Układu o Partnerstwie i Współpracy między Ukrainą a Unią Europejską.

Według Bodio, umowa zawiera zapewnienia wsparcia przez rządy obu krajów rozwoju współpracy w strategicznych obszarach gospodarczych, m.in. energetyce, budownictwie i rolnictwie.

Takie wsparcie udzielone ma być m.in. promowaniu polskich przedsiębiorstw na Ukrainie. Bodio powiedziała, że Ministerstwo Gospodarki dysponuje funduszem promocji i może wspierać udział polskich przedsiębiorstw w wystawach, misjach gospodarczych, może też dofinansowywać uzyskiwanie certyfikatów na towary, które miałyby być sprzedawane na rynku ukraińskim.

Przedstawicielka Ministerstwa Gospodarki podkreśliła, że rząd polski zabiega też o rozwiązanie problemu, jaki mają polscy przedsiębiorcy inwestujący na Ukrainie - brak zwrotu podatku VAT. Bodio powiedziała, że z ustawodawstwa ukraińskiego wynika, iż taki zwrot powinien być, ale problem tkwi w braku środków finansowych.

Podkreśliła, że polskie inwestycje na rynku ukraińskim osiągnęły wartość ponad 180 mln dolarów i spośród wszystkich wschodnich sąsiadów Polski Ukraina jest dla polskich przedsiębiorców najbardziej atrakcyjnym obszarem do inwestowania.

Według danych Ministerstwa Gospodarki, polsko-ukraińskie obroty handlowe w 2004 r. wyniosły ponad 3 mld dolarów, w tym polski eksport na Ukrainę ponad 2 mld dolarów, a import ponad 1 mld.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA