REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przychody na przełomie roku

Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Moment powstania przychodu jest zależny od wielu czynników, m.in. od daty wydania towaru, wykonania usługi, daty wystawienia faktury VAT czy daty otrzymania zapłaty. Wystawienie faktury VAT w styczniu następnego roku nie zawsze oznacza możliwość wykazania przychodu w tym miesiącu.

Często należy go wykazać jeszcze w grudniu. Na takie przypadki warto zwrócić szczególną uwagę. Wykazanie przychodu o rok później jest prostą drogą do zapłaty odsetek od zaległości podatkowej.

REKLAMA

Zasadę ogólną momentu powstania przychodu określa art. 14 ust. 1c updof, art. 12 ust. 3a updop. Tak więc za datę powstania przychodu z działalności gospodarczej uznaje się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi (także częściowego wykonania usługi), jednak nie później niż dzień:

• wystawienia faktury albo

• uregulowania należności.

O momencie powstania przychodu decyduje przede wszystkim dzień wydania towaru, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi. Tak będzie wtedy, gdy fakturę VAT wystawia się w terminie 7 dni od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (§ 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w „sprawie faktur” - Dz.U. Nr 212, poz. 1337).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

REKLAMA

Podatnik sprzedaje hurtowo artykuły spożywcze. 30 grudnia 2009 r. dostarczył nabywcy partię towaru, co potwierdza specyfikacja dostawy (WZ). Fakturę VAT podatnik wystawił 2 stycznia 2010 r. Jego przychód powstaje 30 grudnia 2009 r. Na fakturze podatnik powinien podać datę sprzedaży 30 grudnia 2009 r. oraz datę wystawienia faktury - 2 stycznia 2010 r. Przychód podatnika powstaje w dacie sprzedaży (§ 5 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie faktur).

Rozporządzenie w sprawie faktur (§ 5 ust. 1 pkt 4) przewiduje, że w przypadku usług ciągłych podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury. Fakturę należy wystawić wtedy nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży (§ 9 ust. 2 rozporządzenia w sprawie faktur). W przypadku usług ciągłych przychód powstaje ostatniego dnia okresu rozliczeniowego (określonego w umowie lub na fakturze), nie później niż raz w roku, zgodnie z art. 14 ust. 1e updof i art. 12 ust. 3c updop, jeżeli strony ustalą w umowie, że usługa rozliczana jest w okresach rozliczeniowych. Zawarcie takiej umowy w odniesieniu do usług ciągłych jest standardem. Jest to zabezpieczenie regularnych wpływów z tytułu świadczenia usług.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Podatnik wynajął kontrahentowi powierzchnię magazynową w swojej firmie. Strony ustaliły, że czynsz za miesiąc będzie płatny do 10. dnia następnego miesiąca na podstawie wystawionej faktury. 2 stycznia 2010 r. podatnik wystawił fakturę za grudzień 2009 r. Jako miesiąc i rok sprzedaży powinien na niej widnieć grudzień 2009 r., a jako data wystawienia faktury - 2 stycznia 2010 r. Zapłatę podatnik otrzymał 9 stycznia 2010 r. Przychód powinien wykazać 31 grudnia 2009 r.

W przypadku usług wymienionych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-5, pkt 7-11, ust. 16a i 16b ustawy o VAT fakturę należy wystawić nie później niż z dniem powstania obowiązku podatkowego w zakresie VAT, ale i nie wcześniej niż 30 dni przed jego powstaniem (§ 11 rozporządzenia w sprawie faktur). W grupie tych usług są m.in. usługi transportowe oraz budowlane. Szczególny wpływ na moment powstania przychodu przy świadczeniu tej grupy usług mają regulacje VAT. Ważny jest bowiem moment powstania obowiązku podatkowego w zakresie VAT. Dla usług transportowych i budowlanych obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30. dnia od dnia wykonania usług (art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT).

PRZYKŁAD

Podatnik 28 grudnia 2009 r. zawarł umowę na transport towarów. Towar został dostarczony 30 grudnia 2009 r. Fakturę podatnik wystawił 4 stycznia 2010 r. Zapłata wpłynęła na jego konto 10 stycznia 2010 r. Przychód podatnika powstaje w dacie wykonania usługi, tj. 30 grudnia 2009 r. VAT należny od tej usługi podatnik powinien rozliczyć w deklaracji za styczeń 2010 r.

• art. 14 ust. 1c, 1e ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1323

• art. 12 ust. 3a, 3c ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 165, poz. 1316

Grzegorz Ziółkowski

doradca podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA