REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Słownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Small-talk

Jest to tak zwana rozmowa o niczym, rozmowa wstępna, która ma na celu zaznajomienie się oraz ew. wprowadzenie do dalszej, już właściwej, konwersacji. Small-talk służy równie często jako rozmowa zawiązana na chwilę z osobą będącą obok, np. przed podaniem aperitifu; ponieważ small-talk jest rozmową lekką nie powinno się w nim podejmować żadnych tematów poważnych, w związku z tym omija się tematy związane z polityką, religią czy też z nauką. Zwykle konwersacja ta ogranicza się do przeskakiwania z tematu na temat. Głęboki sens rozmowy small-talk nie tkwi więc w poruszanych tematach, ale w samym zawiązaniu rozmowy, a tym samym w nawiązaniu nowej znajomości, która może przerodzić się w przyszłości w koleżeństwo.

Zasada pięciu groszy

Działanie, które polega na mówieniu komplementów osobom, które na to zasługują; pozwala ona na budowanie pozytywnych relacji w pracy. Zasada pięciu groszy została wymyślona w środowisku biznesowo-kupieckim. Każdy z pięciu groszy odpowiada komplementowi powiedzianemu poznanej osobie. Po każdym komplemencie przekłada się jeden grosz z jednej kieszeni do drugiej. Dziś ma to tylko wymiar symboliczny.

Swobodny ubiór

Strój mniej oficjalny, który jest dopuszczalny, w określonych ramach, przez pracodawcę.

Strefa osobista

Odległość od 46 do 122cm, dzieląca człowieka od innych ludzi w pracy czy na przyjęciach; strefa ta zapewnia człowiekowi poczucie komfortu podczas rozmowy.

REKLAMA

Strefa intymna

Strefa do około 45 cm wokół człowieka, która jest jego całkowitą własnością; dopuszcza się do niej tylko osoby, z którymi człowiek jest związany uczuciowo.

Bon ton

Zachowanie w dobrym tonie, zróżnicowane ze względu na kulturę.

Business lunch

Obiad, którego termin ustalany jest przez obie strony; zwykle miejscem obiadu roboczego jest restauracja lub bar znajdujący się blisko miejsca pracy; podczas business lunchu obowiązuje zasada, że płaci osoba zapraszająca, to ona również powinna wcześniej zarezerwować stolik.

Garden - party

Przyjęcia o charakterze mniej oficjalnym, organizowane z reguły w ogrodzie z grillem; podczas tego rodzaju przyjęcia obowiązuje kilka ważnych zasad: po pierwsze podane dania powinny być w kawałeczkach; po drugie koreczki i kawałeczki mięsa czy owoców powinny być takiej wielkości, by można je było w całości włożyć do ust; po trzecie na około 15 gości powinien przypadać jeden kelner.

REKLAMA

Przyjęcie bufetowe

Jest to odmiana cocktail-party; te dwa przyjęcia różnią się między sobą tylko tym, że na przyjęciach bufetowych serwowane są również dania na gorąco.

Cocktail - party

Przyjęcie organizowanie w godzinach popołudniowych, których czas trwania nie powinien przekraczać dwóch godzin. Zwykle cocktail-party kończą się koło godziny 20. Podczas tego rodzaju przyjęcia obowiązuje, tzw. self-service, a więc zgromadzeni obsługują się sami, a kelnerzy jedynie zajmują się barkiem i sprzątaniem naczyń. Z reguły na cocktail-party serwuje się zimne przekąski, a czołowe miejsce zajmują różnego rodzaju drinki;

REKLAMA