Rzecznik Praw Przedsiębiorców - czy potrzebny?
REKLAMA
To zły pomysł - uważa PKPP Lewiatan.
REKLAMA
REKLAMA
Mnożenie instytucji publicznych,  czy dublowanie pracy innych, np. Rzecznika Praw Obywatelskich, to nie  najlepszy sposób na walkę z „wpadkami" urzędników, którzy potrafią  doprowadzić firmę do bankructwa. Nie potrzeba nam kolejnego urzędu,  który będzie bronił przedsiębiorców, lecz rozwiązań systemowych  pozwalających unikać kosztownych dla przedsiębiorców pomyłek, które  popełniają, np. urzędy skarbowe, czy sądy. Nowy rzecznik niewiele w tej  kwestii zmieni. Konieczne są wysiłki, które poszerzą wiedzę i kulturę  prawną urzędników. 
Konieczna jest poprawa relacji, na różnych szczeblach, biznesu z administracją. Dopóki urzędnicy będą spoglądać na przedsiębiorców jako na potencjalnych przestępców, dopóty będą się zdarzać różne akty bezprawia fundowane w majestacie prawa przez rozmaite urzędy (skarbowe, ZUS, ale również przez sądy i prokuraturę). Nowy rzecznik przedsiębiorców nie zastąpi resortów finansów, czy sprawiedliwości, które powinny zrobić wszystko, aby poziom wiedzy i kompetencji, np. urzędników skarbowych, czy sędziów wykluczał fatalne pomyłki.
Zobacz: Jakie zmiany niesie czwarta ustawa deregulacyjna? 
REKLAMA
Potrzebna jest również kompleksowa, spójna reforma  stanowienia i stosowania prawa, która poprawi jego jakość, a tym samym  ograniczy nierówność traktowania przedsiębiorców, restrykcyjność, czy  wysokie koszty dla firm. Warto też zadbać o ustawowe uregulowanie  systemu odszkodowań dla przedsiębiorców, którzy zostali poszkodowani na  skutek błędnych decyzji urzędników.
Warto także sprawdzić, jak  funkcjonuje ustawa o majątkowej odpowiedzialności urzędników, która  miała ich „zdyscyplinować" i korzystnie wpłynąć na rzetelność i  przejrzystość załatwiania przez nich spraw. 
Kuriozalny jest również  pomysł, aby nowy urząd był finansowany z części środków wpłacanych przez  przedsiębiorców na Fundusz Pracy.
Zobacz:  Nowa ustawa antykryzysowa
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan
REKLAMA
REKLAMA
