Kategorie

Test Opel Mokka 1.7 CDTI 130 KM 4x4

Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka zachwyca wyglądem, jakością wykończenia wnętrza i bardzo oszczędnym silnikiem. Mankamentem jest przede wszystkim wysoka cena i spora podsterowność.
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka jest odpowiedzią niemieckiego producenta na rosnące zainteresowanie autami typu SUV w Europie. W tym przypadku mowa jednak o SUV-ie w rozmiarze M, bowiem Mokka to przedstawiciel miejskich aut tego typu. Jakie zatem są jej mocne i słabe strony? Kogo Opel Mokka ma szansę przekonać do siebie?

Ople Mokka: nadwozie

Opel Mokka, który zadebiutował na rynku w październiku 2012 roku, to auto zaliczane do segmentu miejskich SUV-ów. W stosunku do swojego amerykańskiego brata - Chevroleta Traxa - jego sylwetka wydaje się jest być bardziej dynamiczna, głównie za sprawą ciekawszej atrapy chłodnicy, wyrazistszych przetłoczeń na przedniej masce, podkreślonych przednich halogenów przeciwmgłowym czy zadziornie uwydatnionej linii przebiegającej obok tylnej szyby. 

Zobacz też: Test Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak : ze wsi do miasta bez kompleksów!

Sylwetka Mokki jest bardzo spójna i proporcjonalna, a srebrne plastiki na obu zderzakach mają na celu podkreślić terenowe aspiracje niemieckiego SUV-a. Trudno nie przejść obok tego auta obojętnie, chociaż w jaśniejszym kolorze sprawia jeszcze lepsze wrażenie. Ciemny lakier (Deep Espresso) skutecznie ukrywa wiele detali auta i aby je dostrzec, trzeba poświecić na to więcej czasu. Poza tym znacznie szybciej widać na nim wszelkie zabrudzenia.

Ople Mokka: wnętrze

Pozornie duże nadwozie (wysokość 1658 mm) skrywa przeciętnie obszerne wnętrze. Opel Mokka oparty jest bowiem na płycie podłogowej Gamma II zastosowanej min.  w Chevrolecie Aveo T300, dlatego jego rozstaw osi, wynoszący 2555 mm, nie imponuje. Na przednich siedzeniach pasażerowie nie mają najmniejszych powodów do narzekań, za to z tyłu osoby o wzroście ponad 180 cm mogą dotykać kolanami oparć przednich foteli. Bagażnik nie należy do największych – 356 litrów to wynik przeciętny nawet w autach kompaktowych (np. Honda Civic IX– 477 litrów, Opel Astra IV – 370 litrów). Konkurencja oferuje więcej – Skoda Yeti ma kufer o pojemności 416 litrów, a Mitsubishi ASX aż 442 litrów.

Zobacz też: Test Mitsubishi Outlander 2.0 MIVEC 4WD CVT

Ople Mokka: materiały wykończeniowe

Nie każdy jednak przykuwa wagę tylko do kubatury bagażnika auta, tym bardziej, że Mokka powstała z myślą o eksploracji głównie miejskich przestrzeni. Wymagający klienci powinni docenić za to przednie fotele, które są jednymi z najwygodniejszych na jakich podróżowałem (zwłaszcza ten kierowcy), świetną jakość materiałów wykończeniowych (porównywalna co najmniej z klasą średnią) i kapitalne spasowanie poszczególnych elementów wnętrza. Nawet najgorsze jakościowo odcinki warszawskich dróg i bezdroży nie były wstanie sprowokować jakiegokolwiek plastiku do wydobycia z siebie dźwięku! I to wszystko w aucie prasowym, które w różnych warunkach pokonało już ponad 15 000 km!

Przednie fotele uzyskały certyfikat niezależnej grupy ekspertów AGR specjalizujących się w zagadnieniach związanych z kręgosłupem. Pierwszy raz zdarza się, aby AGR swoją pieczęcią dopuściło do segmentu B SUV-ów fotel kierowcy, regulowany w ośmiu płaszczyznach.

Ople Mokka: multimedia

Projekt deski rozdzielczej jest bardzo czytelny i przejrzysty, kierowca szybko odnajduje na niej potrzebne pokrętła i przyciski. Nawigacja działa świetnie i przed każdą zmianą kierunku jazdy zwiększa skalę mapy, aby precyzyjnie pokierować kierowcę na właściwy pas jezdni. System audio gra wyśmienicie – widać silną współpracę Opla z marką Chevrolet, bo głośniki Mokki grają równie dobrze jak np. modelu Orlando. Konkurencja jest pod tym względem daleko w tyle.

Zobacz też: Test Volvo XC60 2.4 Diesel Polestar

Ople Mokka: funkcjonalność

Bardzo ciekawie prezentują się zegary Opla Mokki, które nie dość, że są czytelne, to na dodatek wykonane są z należytą pieczołowitością i stylem. Wiele podzespołów, takich jak kierownica, przełączniki świateł, wloty powietrza do kabiny czy podwójny schowek przed pasażerem (łącznie jest ich 19 w aucie!) to elementy wspólne także dla aut Chevroleta. Nie jest to jednak żadna wada, bo wszystkie są zaprojektowane z głową i pomysłem. Bardzo rozbudowany komputer pokładowy z wyświetlaczem CID ma potrójne menu i potrafi przedstawić wykres stylu jazdy kierowcy, czy obowiązujące na danym odcinku drogi ograniczenie prędkości (system Opel Eye). Niespotykanym rozwiązaniem w tym segmencie jest podgrzewana kierownica, której walory odkryć będzie można w chłodniejsze dni.

Ople Mokka: silnik 1.7 CDTI 130 KM (A17DTS)

Opel Mokka nie należy do lekkich aut – ponad 1400 kg to słuszny wynik w klasie. Dlatego bardzo ważny jest dobór odpowiedniego silnika dla tego modelu. W prezentowanym egzemplarzu pracuje jednostka idealnie odnajdująca się roli „zaprzęgowca”. Silnik 1.7 CDTI o mocy 130 KM to dzieło japońskich inżynierów z ISUZU. Wyposażony jest we wtrysk Common Rail III z elektromagnetycznymi wtryskiwaczami. Motor wzbudza zaufanie za sprawą dużego momentu obrotowego wynoszącego 300 Nm. Jego wartość jest stała w zakresie 2000-2500 obr./ min, co pozwala na płynne rozpędzanie nawet mocno obciążonego pojazdu. Mokka z tym silnikiem z łatwością wyprzedza inne pojazdy na trasie, zużywając przy tym niewielkie ilości paliwa. Średnie spalanie w mieście wyniosło mniej niż 6,1 litra na 100km! Na trasie spalanie spada do 4,8-5,1 l na 100 km. Diesel Mokki po raz kolejny obala sensowność zakupu auta hybrydowego. Niecałe 28 zł za przejazd 100 km zapewnia tańsze podróżowanie autem niż pociągiem PKP. Mankamentem jednostki napędowej Opla jest tylko charakterystyczny klekot lekko słyszalny przy niskich obrotach silnika i bezwładność turbiny poniżej 1700 obr./min.

Ople Mokka: zawieszenie i napęd 4x4

Tyle dobrego co o silniku nie można powiedzieć jednak o zawieszeniu Opla Mokki. Masę auta oraz jego wysokość wyraźnie czuć na drodze. Szybsze wejście w prostopadłą uliczkę bądź nawrót, bezlitośnie odkrywa wyraźną podsterowność pojazdu. Napęd na wszystkie koła w skrajnych sytuacjach próbuje wyciągnąć auto z opresji, ale zbyt duża masa ulokowana przed przednią osią jest trudna do ukrycia. Mokka po prostu nie lubi szybkiej jazdy w ciasnych zakrętach. Układ 4x4 okazuje się przydatny na kopnym podłożu bądź śliskiej nawierzchni, ale czuć pewną zwłokę w przeniesieniu momentu obrotowego na tylne koła.

Zobacz też: Test Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi 90 KM - niezwykle oszczędny

Sytuacja istotnie zmienia się jeśli auto porusza się na autostradzie. Ciężar auta powoduje, że Mokka stabilnie zachowuje się nawet przy prędkościach powyżej 150 km/h. Kierowca czuje się pewnie i bezpiecznie za kierownicą nawet w szerokich łukach. Nieźle też tłumione są także niedoskonałości polskich dróg. Zawieszenie jest ciche i zapewnia niezły komfort. Elektrycznie wspomagana przekładnia kierownicza jest precyzyjna i pracuje z przyjemnym oporem.

Ople Mokka: układ hamulcowy

Zatrzymanie ciężkiego auta nie jest zadaniem łatwym. Zastosowanie dużych 300 mm przednich tarcz sprawia, że Opel Mokka z tego zadania wywiązuje się dobrze. Zanim układ ten trafił do Mokki, był testowany m.in. na słynnym niemieckim torze Nurburgring w górach Eifel.

Ople Mokka: cena

Decyzja o wyborze Opla Mokki może odejść w zapomnienie jeśli zwrócimy uwagę na cenę prezentowanego modelu. Prawie 120 tys. zł świetnie wyposażonego, miejskiego SUV-a to po prostu za dużo. Jeśli jednak dokładnie sprawdzimy cennik to okaże się, że można tak skonfigurować Mokkę, by jej cena z bardzo podobnym wyposażeniem nie przekroczyła 100 000 zł. W kwocie tej kupimy auto w wersji Cosmo z silnikiem 1.7 CDTI, napędem 4x4, automatyczną klimatyzacją, 6-cio głośnikowym systemem audio,  kompletem poduszek powietrznych, systemami ASB, ESP, HSA, HDC, wszystkimi szybami sterowanymi elektrycznie, tempomatem, gniazdkiem 230 V, czujnikami parkowania z przodu i z tyłu, metalicznym lakierem i wieloma innymi gadżetami. Ergonomiczny fotel kierowcy do dodatkowe 1600 zł a nawigacja niecałe 3000 zł. Najtańsza wersja Opla Mokki to 67 900 zł.

Zobacz też: Test Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: krok naprzód!

Ople Mokka: opinia

Opel Mokka to auto dla osób, które idąc ulicą podążają wzrokiem za autami terenowymi, ale chcą posiadać samochód, którym łatwiej będą lawirować w miejskiej przestrzeni. Wysoką cenę rekompensuje świetna jakość wykonania, której na próżno szukać u większości klasowych konkurentów. Pozytywne oceny zbiera także silnik, który choć czasami mało kulturalny, to jednak dobrze radzi sobie z masą auta i jest bardzo ekonomiczny. Autu brakuje jednak lekkości w prowadzeniu, a dla pięciu osób wnętrze będzie za małe. Jeśli jednak pieniądze nie są dla Ciebie problemem, podróżujesz głównie w dwie osoby bądź masz małe dzieci, a od auta oczekujesz głównie wygody i świetnego wykończenia, to Mokka może Cię do siebie przekonać.

Dane techniczne Opel Mokka 1.7 CDTI 130 KM 4x4 S&S

Opel Mokka 1.7 CDTI 130 KM 4x4 S&S
Typ silnika turbodiesel (system Start&Stop)
Pojemność 1596 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 130 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 300 Nm/2000-2500 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów 6+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4278/1777/1658 mm
Rozstaw osi 2555 mm
Masa własna 1415 kg
Maksymalna ładowność -
Średnica zawracania 10,9 m
V-max 184 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s
Zużycie paliwa* 5,6/4,5/4,9 l
Pojemność bagażnika 356/1372 (do dachu) l
Cena od 95 500 zł (wersja Enjoy)
Cena prezentowanej wersji 119 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Zdjęcia: Kamil Fraszkiewicz

Opel Mokka
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka hamulec ręczny
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka zegary
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka podgrzewana kierownica
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka podwójny schowek
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka nawigacja GPS
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka siedzenia
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka siedzisko fotela
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka deska rozdzielcza
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka komputer pokładowy
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka
Kamil Fraszkiewicz
Opel Mokka
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    18 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.