Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: krok naprzód!

Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD dysponuje zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa. Auto powinno dobrze się sprawdzić jako pojazd rodzinny.
Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD dysponuje zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa. Auto powinno dobrze się sprawdzić jako pojazd rodzinny.
Kamil Fraszkiewicz
Nowy Ford Kuga 2.0 TDCI 163 KM to pojazd nafaszerowany nowoczesną elektroniką. Sprawdzamy co oferuje nowy SUV Forda i czy systemy bezpieczeństwa w nim zastosowane mają rację bytu w polskich warunkach.

Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: nadowozie

Nowy Ford Kuga przekonuje do siebie już przy pierwszym kontakcie wzrokowym. Zmiany zewnętrzne są wyraźne, zwłaszcza w tylnej części nadwozia. Teraz auto nareszcie wygląda jak pojazd terenowy, a nie miejski crossover. Uwagę zwracają dynamicznie narysowane przednie reflektory, tylny zderzak z podwójnym tłumikiem, maska silnika z wyraźnymi przetłoczeniami w jej centralnej części oraz czarny, panoramiczny dach. Interesujący jest fakt, że przednie błotniki wykonano podobnie jak w Renault Lagunie II z tworzywa sztucznego.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz M 350 BlueTec

Nie każdy jednak jest przekonany do aut typu SUV. Nawet najbardziej wyszukana linia nadwozia nie przekona do siebie osób, oczekujących czegoś nowego od pojazdu za przeszło 100 000 zł. Właśnie dlatego postaram się pokazać Forda Kugę od trochę innej strony. Warto bowiem wiedzieć, że Kuga dysponuje rozwiązaniami, spotykanymi raczej w pojazdach klasy premium niż w miejskich SUV-ach, a stopień ich zaawansowania robi ogromne wrażenie.

Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: zaawansowane systemy bezpieczeństwa

Na pokładzie testowanego Forda Kugi w wersji Titatnium zainstalowano wiele nowatorskich rozwiązań, znacząco poprawiających bezpieczeństwo i wygodę jego użytkowania. Do najciekawszych zaliczyć trzeba system zapobiegający kolizjom, który automatycznie uruchomi hamulce jeśli jadąc z prędkością nie większą niż 30 km/h nie zareagujemy na gwałtownie zbliżającą się przed nami przeszkodę, system rozpoznawania znaków drogowych, układ monitorujący koncentrację kierowcy czy system LKA utrzymujący pojazd na pasie ruchu (koryguje położenie pojazdu poruszając kierownicą auta). Bardzo pomocny i skuteczny w działaniu jest asystent parkowania SAPP, który potrafi wykonać Kugą manewr parkowania równoległego. Nie zabrakło oczywiście reklamowanego systemu KeeFree, służącego otwieraniu drzwi i bagażnika w sposób bezdotykowy (np. bagażnik otwierany ruchem nogi pod tylnym zderzakiem)

Zobacz też: Test BMW 328i xDrive: na drodze ku doskonałości

Wśród standardowego wyposażenia odmiany Titanium nie zabrakło klimatyzacji automatycznej, systemu ESP rozszerzonego o funkcję stabilizacji toru jazdy przyczepy oraz o algorytm zapobiegający wywróceniu pojazdu (tylko w wersji Titanium). Do tego 7 poduszek powietrznych, 6 głośnikowy system audio (testowana wersja posiadała 9-głośnikowy system muzyczny rozszerzony o 5” ekran i kamerę cofania) czy aktywny tempomat (przyciskami można zwiększać/zmniejszać prędkość o 5 km/h).

Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: silnik wysokoprężny

Testowany Ford Kuga wyposażony był w wysokoprężny silnik 2.0 Duratorq TDCI o mocy 163 KM.  Motor zapewnia bardzo dobre osiągi i sprawnie radzi sobie z rozpędzaniem auta nawet przy komplecie pasażerów. Turbosprężarka pobudza jednostkę napędową przy ok. 1800 obr./ min. dlatego nie warto schodzić z jej obrotami poniżej tej wartości. Spalanie w mieście kształtuje się na poziomie 9,5-9,9 l na 100 km, na trasie spada do ok. 6,5 litra. Biorąc pod uwagę masę auta (1617kg), elektroniczny napęd czterech kół i wysokość pojazdu (Cx = 0,34) wyniki te są dobre.

Zobacz też: Test Peugeot 3008 HYbrid4

Z silnikiem nowego Forda Kugi świetnie współpracuje sześciobiegowa, ręczna skrzynia biegów. Jest precyzyjna i dobrze zestopniowana (wyprzedzać można nawet na 6-tym przełożeniu), choć do perfekcji tej stosowanej np. w Mazdzie CX-5 trochę jeszcze jej brakuje.

 Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: wnętrze

Wnętrza nowych Fordów mogą do siebie przekonywać bądź nie. Mnie akurat masywna i futurystycznie zaprojektowana deska rozdzielcza nowej Kugi bardzo przypadła do gustu (podobnie jak obecnego Focusa). Choć odnalezienie na niej niektórych przycisków funkcyjnych bywa z początku czasochłonne, to mnogość przycisków i pokręteł nie pozwala zapomnieć jak wiele możliwości skrywa ten pojazd. W porównaniu do wcześniej wspomnianej Mazdy CX-5 Kuga zdaje się być autem z przyszłości. Ciekawie zaaranżowano wewnętrzne oświetlenie Kugi. Oprócz jego dwubarwnej kolorystyki, dodatkowo każdy z pasażerów posiada indywidualną lampkę do czytania. Minusem w mojej ocenie są błyszczące plastiki na desce rozdzielczej, zwłaszcza w dolnej części kokpitu. Są podatne na zarysowania oraz na refleksy światła. Świetne są za to fotele Kugi i tapicerka, które je pokrywa. Wyglądają atrakcyjnie, są bardzo wygodne i zapobiegają ruchom ciała w szybkich zakrętach. Dodatkowo, nawet w najtańszej odmianie, są wyposażone w podgrzewanie.

Zobacz też: Test Fiat 500C 1.3 Multijet 16V 95KM: modna zabawka?

Przedział pasażerski nowego Forda Kugi urósł nieznacznie w stosunku do jego poprzedniej generacji. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem, z tyłu może go brakować wyższym pasażerom na wysokości kolan. Istotnej poprawie uległa kubatura bagażnika. Ma on regularne kształty, podwójną podłogę i znacznie większą pojemność niż w poprzednim wcieleniu – aż 456 litrów (w poprzedniku 410 l z czego 50 l znajdowało się w schowku pod podłogą).

 Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: zawieszenie i układ kierowniczy.

Zawieszenie Forda Kugi to mocny punkt auta. W połączeniu z elektrycznie sterowanym, ale bardzo precyzyjnym układem kierowniczym (2,6 obr.) pozwala niezwykle dynamicznie prowadzić auto, nawet w szybkich zakrętach. Opowieści o tym, że prowadzi się tak samo dobrze jak Focus, na którego płycie podłogowej bazuje, możecie od razu włożyć miedzy bajki, ale na tle konkurencji jest naprawdę bardzo dobrze (Focus to klasa sama dla siebie). W trakcie szybkiego wejścia w ciasny zakręt czuć co prawda lekkie wychylenie nadwozia, ale po chwili okazuje się, że zawieszenie rewelacyjnie utrzymuje konstrukcję w prawidłowym torze jazdy. Poza tym, komfort jazdy, mimo zastosowania 18-calowych kół, pozostaje nadal duży. Układ hamulcowy zapewnia poczucie bezpieczeństwa. Mimo sporej masy dobrze radzi sobie z zatrzymywaniem Kugi.

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych

 Ford Kuga 2.0 TDCI 163KM AWD: cena

Ford Kuga nie jest autem dla przeciętnego Kowalskiego. Cena prezentowanej wersji przekracza 150 tys. zł. Jej wyposażenie jest jednak nie tyle kompletne, co raczej przebogate. W miarę zapoznawania się z autem, kierowca odkrywa coraz to nowsze i ciekawsze gadżety. Jeśli jednak nie dysponujecie tak dużą kwotą na zakup auta, to jest inna dobra wiadomość. Podstawowa wersja, z silnikiem 1.6 EcoBoost 150 KM i z przednim napędem kosztuje 89 100 zł. Wersja Titanium to min. 97 100 zł. Warto jednak dobrze przejrzeć cennik bo może się okazać, że za dodatkową, niedużą kwotę, doposażycie auto w ciekawe pakiety wyposażenia. Istnieje więc realna szansa, że wyjedzie z salonu nową Kugą za okrągłe 100 000 zł.

Podsumowanie

Ford Kuga to SUV adresowany do osób znudzonych niemieckim porządkiem i brakiem emocji. Jego wnętrze jest nietuzinkowe, obszerne, pełne nowoczesnych form i gadżetów. Układ kierowniczy Kugi potwierdza prymat Forda w swojej klasie, a zaawansowane układy wspomagające pracę kierowcy, często niespotykane nawet w SUV-ach klasy wyższej, zwiększają poziom bezpieczeństwa w trakcie jazdy. Projektanci Forda udowodnili, że zaawansowana technologia może autentycznie służyć ludziom, czyniąc to w sposób prosty i nieskomplikowany. I właśnie za to polubiłem Kugę, za to, że poszła o krok dalej od konkurentów!

Dane techniczne Ford Kuga 2.0 TDCI 163 KM AWD Ttanium

Ford Kuga 2.0 TDCI 163 KM AWD Titanium
Typ silnika turbodiesel
Pojemność 1997 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 163 KM/3750 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 340 Nm/2000-3250 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów 6+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4524/1838/1702 (1745 z relingami) mm
Rozstaw osi 2690 mm
Masa własna 1617 kg
Maksymalna ładowność 558 kg
Średnica zawracania 11,1 m
V-max 198 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
Zużycie paliwa* 7,2/5,1/5,9 l
Pojemność bagażnika (rozł. fotel.) 456 (1653) l
Cena od 89 100 zł (1.6 EcoBoost 150 KM FWD)
Cena prezentowanej wersji 151 800 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Ford Kuga 2.0 TDCI tył
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI wnętrze
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI kierownica
Ford Kuga 2.0 TDCI fotele
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI klamka
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI każdy z pasażerów posiada indywidualną lampką do czytania.
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI przód
Kamil Fraszkiewicz
Ford Kuga 2.0 TDCI na drodze
Kamil Fraszkiewicz
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Podwójne mandaty dla recydywistów od 17 września 2022 r.
    Podwójne mandaty dla recydywistów od 17 września 2022 r.? Dokładnie tak. Tego dnia w życie wejdzie też nowy taryfikator punktów karnych.
    Czy można tankować samochód na włączonym silniku?
    Czy można tankować samochód na włączonym silniku? To temat jednej z niekończących się dyskusji między kierowcami. Jaka jest odpowiedź?
    Nowe drogi w Polsce. Lato 2022
    Nowe drogi w Polsce? Lato 2022 r. już przywitało nas serią nowych szlaków drogowych, a w wakacje prace będą trwać dalej. Gdzie? O tym w tym tekście.
    Elektryczny Passat, czyli Volkswagen ID.Aero pokazany!
    Elektryczny Passat? Tak, elektryfikacja dotknie również tej ikony polskiej motoryzacji. Wersja zasilana prądem będzie nazwana Volkswagen ID.Aero.
    Ile paliwa zużywa klimatyzacja?
    Ile paliwa zużywa klimatyzacja? To latem ważne pytanie. Znamy na nie odpowiedź. Wiemy też czy lepiej jeździć na klimatyzacji czy z otwartymi szybami.
    Międzynarodowe prawo jazdy – co musisz wiedzieć?
    Międzynarodowe prawo jazdy. Co musisz o nim wiedzieć? Jak je zdobyć? I do czego tak właściwie może być potrzebne? Sprawdźmy.
    Koniec naklejek rejestracyjnych od 4 września 2022 r.
    Koniec naklejek rejestracyjnych od 4 września 2022 r. Nowe przepisy są już tuż za rogiem. Skąd wziął się ten pomysł i co oznacza dla kierowców?
    Mycie auta latem. O czym pamiętać?
    Mycie auta latem różni się od mycia samochodu zimą. Dlatego są pewne zasady, które właściciel samochodu powinien poznać i stosować.
    Koniec karty pojazdu od 4 września 2022 r.
    Koniec karty pojazdu od 4 września 2022 r.? Tak, przepisy w tej sprawie już są przesądzone. Co dawała karta pojazdu i co oznacza nowelizacja?
    Remont na A4 w wakacje 2022
    Remont na A4 w wakacje 2022 r., czyli rozkopane zostaną aż dwa odcinki tej autostrady. Które i jak wygląda organizacja ruchu?
    Najwięcej wypadków drogowych zdarza się w wakacje. Powody: nietrzeźwość i używanie smartfona w czasie jazdy
    Bezpieczeństwo na polskich drogach to temat powracający jak bumerang, szczególnie w okresie wakacyjnym. W 2021 roku do największej liczby wypadków doszło właśnie w czerwcu i lipcu, a w 2020 roku ten niechlubny rekord przypadł na sierpień. GfK na zlecenie start-upu ubezpieczeniowego Beesafe sprawdziło, co Polacy uważają za największe zagrożenie na drogach oraz jakie ich zdaniem działania kierowców przyczyniłyby się do poprawy poziomu bezpieczeństwa. Czy w te wakacje wyciągniemy wnioski ze statystyk?
    Obowiązkowa wymiana prawa jazdy czeka każdego kierowcę. Ale niektórzy mają lepiej
    Obowiązkowa wymiana prawa jazdy czeka każdego kierowcę. Kiedy dokładnie i czemu bezterminowe prawo jazdy musi zniknąć? Sprawdźmy.
    Ufać sprzedawcom samochodów? Te dane nie dają złudzeń...
    Ufać sprzedawcom samochodów? To pytanie, przed którym stanie każdy kupujący pojazd z drugiej ręki. Jak brzmi odpowiedź? Oto ciekawe dane.
    Zakazy dla ciężarówek w Polsce 2022 r.
    Zakazy dla ciężarówek w Polsce 2022 r. Czyli jakie pojazdy i w jakich godzinach zostały objęte ograniczeniem w ruchu? Sprawdźmy.
    Remont na A2 w wakacje 2022
    Remont na A2 w wakacje 2022 r. To największy element remontu dróg w Polsce w okresie od czerwca do sierpnia. Dotyczy województwa łódzkiego.
    Znika karta pojazdu i naklejka na szybę. Taniej zarejestrujesz auto od września 2022 r.
    Znika karta pojazdu i naklejka na szybę. Taniej zarejestrujesz auto od września 2022 r. Na czym konkretnie będą polegać te zmiany? Już opowiadamy.
    30 groszy na litrze taniej. Orlen ma pomysł na wysokie ceny paliw
    30 groszy na litrze taniej? Tak, to nowa promocja stworzona przez Orlen. Zanim jednak zatankujesz tańsze paliwo, musisz poznać trzy główne warunki.
    Wakacyjne zniżki cen paliw na Orlen
    PKN Orlen wprowadza zniżki cen paliw na swoich stacjach. Promocja przewiduje trzy tankowania miesięcznie do 50 litrów paliwa każde, ze zniżką 30 groszy na litrze w ciągu dwóch wakacyjnych miesięcy.
    Toyota RAV4 2023. Nowy rocznik i lifting. Co się zmieni?
    Toyota RAV4 2023, czyli Japończycy zaprezentowali lekki lifting swojego hitowego SUV-a. I niektóre z nowości widać już na pierwszy rzut oka!
    Nowy Peugeot 408. Wyrazisty, nowoczesny i... rodzinny!
    Nowy Peugeot 408 został pokazany w pełnej krasie. Pierwszy SUV z nadwoziem coupe francuskiej marki wygląda imponująco! Co wiadomo o tym aucie?
    Kurs reedukacyjny 2022. Ile kosztuje? Od kiedy obowiązuje?
    Kurs reedukacyjny 2022. Kiedy kursy zaczną obowiązywać i ile mają kosztować? O tym wszystkim opowiemy w naszym materiale.
    Po jakim czasie znikają punkty karne 2022? Zmiana 17 września
    Po jakim czasie znikają punkty karne 2022? Odpowiedź może wydawać się oczywista, ale tylko może. Bo już 17 września zmienią się przepisy.
    Długi firm transportowych to już 2,5 mld zł. Nie jest dobrze...
    Długi firm transportowych rosną w tempie lawinowym. Winna temu jest pandemia, inflacja, rosnące koszty paliwa, Pakiet Mobilności i wojna w Ukrainie.
    Punkty karne za prędkość 2022
    Punkty karne za prędkość 2022, czyli omówimy stan rzeczy przed zmianami taryfikatora punktów i po nich. Co musi wiedzieć kierowca?
    Podróż wakacyjna samochodem. Przygotuj siebie i... auto!
    Podróż wakacyjna samochodem? To nie tylko przemyślenie trasy i organizacja noclegu. To również właściwe przygotowanie samochodu do wyjazdu.