REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracje przedsiębiorstw w II kw. 2022 r. - dane GUS

Rejestracje przedsiębiorstw w II kw. 2022 r. - dane GUS
Rejestracje przedsiębiorstw w II kw. 2022 r. - dane GUS
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W II kwartale 2022 roku odnotowano 93 tys. 660 rejestracji przedsiębiorstw, tj. o 1,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, oraz 80 upadłości, tj. o 4,8 proc. mniej niż w II kwartale 2021 roku – podał GUS we wtorek.

GUS: w II kw. 2022 r. odnotowano o 1,3 proc. więcej rejestracji przedsiębiorstw niż w II kw. ub.r.

"Liczba rejestracji przedsiębiorstw w II kwartale 2022 roku wyniosła 93 tys. 660 wobec 92 tys. 445 w analogicznym okresie roku poprzedniego" – podał GUS we wtorkowym komunikacie.

REKLAMA

REKLAMA

Z danych GUS wynika, że w II kwartale 2022 roku wzrost liczby rejestracji przedsiębiorstw zaobserwowano w informacji i komunikacji (o 37,5 proc.) oraz w transporcie i gospodarce magazynowej (o 13,9 proc.). Spadek nastąpił w: zakwaterowaniu i gastronomi (o 15,6 proc.); handlu, naprawie pojazdów samochodowych (o 6,1 proc. ); usługach (o 3,8 proc.); przemyśle (o 3,1 proc.); budownictwie (o 2,5 proc.).

"W wyróżnionych formach prawnych największy wzrost rejestracji(ponad 14-krotny) nastąpił w spółkach komandytowo-akcyjnych, a spadek w spółkach jawnych (o 64,6 proc.). Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą stanowiły 85,6 proc. wszystkich rejestracji przedsiębiorstw, a spółki z ograniczoną odpowiedzialnością 12 proc. (w II kwartale 2021 roku udziały te wynosiły odpowiednio 84 proc. i 13,5 proc.)" – wskazano w komunikacie GUS.

Liczba upadłości przedsiębiorstw

REKLAMA

Urząd podał także, że liczba upadłości przedsiębiorstw w II kwartale 2022 roku wyniosła 80 i była o 4,8 proc. mniejsza niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Spadek liczby upadłości odnotowano w: zakwaterowaniu i gastronomii (1 wobec 6), budownictwie (14 wobec 16); informacji i komunikacji (3 wobec 4). Wzrost liczby upadłości nastąpił w handlu, naprawie pojazdów samochodowych (23 wobec 20) oraz w usługach (13 wobec 12). W transporcie i gospodarce magazynowej oraz w przemyśle odnotowano taką samą liczbę upadłości jak w analogicznym kwartale 2021 roku – odpowiednio 7 oraz 17.

"Ze względu na wyróżnioną formę prawną większą liczbę upadłości zanotowano m.in. dla spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (56 wobec 50 jednostek), a mniejszą m.in. dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (9 wobec 20 jednostek). Wśród podmiotów, dla których ogłoszono upadłość, 70 proc. stanowiły spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (wobec udziału 59,5 proc. w II kwartale 2021 roku), a 11,3 proc. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (wobec udziału 23,8 proc. w II kwartale 2021 roku)" – wskazał GUS. (PAP)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

autor: Marek Siudaj
ms/ mk/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA