REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ostatni dzień na złożenie PIT-11 pracownikom

Katarzyna Rola-Stężycka

REKLAMA

Pracodawcy mają czas do środy na przekazanie PIT-11 pracownikom i urzędom skarbowym. Podstawowy termin na złożenie tej informacji to koniec lutego. Opóźnienie grozi sankcją karną. Grzywna może wynieść np. kilkaset złotych. Jeśli w złożonym dokumencie pojawią się błędy, można je skorygować.

Przedsiębiorcy, którzy nie dokonują rocznego rozliczenia podatku w imieniu swoich pracowników, muszą do końca lutego przekazać im oraz urzędom skarbowym imienne informacje o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za poprzedni rok. Służy do tego formularz PIT-11.

REKLAMA


Rozliczenie na podstawie PIT-11

PIT-11 musi trafić do wszystkich pracowników, którzy nie korzystają z możliwości rocznego rozliczenia ich podatku przez pracodawcę.

REKLAMA


Te osoby, które przez cały rok pracowały u jednego pracodawcy mogły uniknąć samodzielnego rozliczania podatku dochodowego i składania rocznego zeznania. Rozliczy ich pracodawca, jeśli do 10 stycznia otrzymał oświadczenie na druku PIT-12, w którym została wyrażona taka wola oraz wskazane informacje o niekorzystaniu z ulg i preferencji podatkowych oraz o braku innych dochodów (z wyjątkiem wskazanych w ustawie jak np. ze sprzedaży nieruchomości).


Podatnicy, którzy chcą jednak dokonać samodzielnego rozliczenia potrzebują danych, które pozwolą im na właściwe wypełnienie zeznania. Są to informacje dotyczące w szczególności wysokości osiągniętego przychodu, poniesionych kosztów, uzyskanego dochodu, dochodu wolnego od podatku, czy pobranych zaliczek. PIT-11 zawiera także dane o składkach na ubezpieczenie społeczne, które odlicza się od dochodu oraz na ubezpieczenie zdrowotne, które zmniejszają podatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Nie tylko pracodawcy

Formularz PIT-11 sporządza i przekazuje szereg płatników. Poza pracodawcami można wskazać także np. spółdzielnie pracy, banki (od wypłaconych emerytur i rent z zagranicy), uczelnie (od wypłaconych stypendiów).

 

Zapraszamy na serwis PIT 2011 >> 

 

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która musi obliczyć i pobrać od podatnika podatek i wpłacić go fiskusowi.


Do urzędu według miejsca zamieszkania

REKLAMA

Informację PIT-11 należy przekazać zarówno podatnikowi, jak też urzędowi skarbowemu. Właściwość określa się według miejsca zamieszkania podatnika, a nie jego zameldowania. W sytuacji, gdy pracownik przeprowadzał się w trakcie roku, właściwość ustala się według ostatniego dnia roku podatkowego. Oznacza to, że decydujące jest miejsce zamieszkania w dniu 31 grudnia. Pamiętajmy, że warto rozliczać się w mieście, w którym faktycznie mieszkamy, bo z naszych podatków finansowane są lokalne inwestycje (drogi, szkoły, biblioteki, itp.). Tax Care podejmował tę tematykę w odrębnym raporcie.

Inaczej sytuacja wygląda z osobami, które wyjechały za granicę i 31 grudnia nie mieszkały w Polsce. Dla nich właściwym pozostanie urząd według ostatniego miejsca zamieszkania w kraju. Natomiast w przypadku osób, na których ciąży tzw. ograniczony obowiązek podatkowy (przebywają na stałe za granicą - patrz ramka poniżej -ale osiągają też dochód w Polsce), PIT-11 powinien trafić do urzędu obsługującego osoby zagraniczne.  

Ograniczony obowiązek podatkowy dotyczy tych osób, których miejsce zamieszkania znajduje się za granicą (czyli przebywają w innym państwie dłużej niż 183 dni w ciągu roku lub ich ośrodek interesów życiowych znajduje się w innym kraju). Podlegają one opodatkowaniu w Polsce tylko od uzyskanych tu dochodów.


Do końca lutego

Koniec lutego to podstawowy termin przekazania informacji PIT-11. Uwaga! Dochowany będzie jeśli do dnia 29 lutego PIT zostanie nadany w placówce Poczty Polskiej, nawet jeśli do urzędu faktycznie wpłynie później. Trzeba pamiętać, że terminu tego nie uda się przesunąć. Nawet jeśli właściciel małej firmy np. trafi do szpitala.

 

Zamów e-book: Przedsiębiorca w kontaktach z urzędem skarbowym >>

 

Ale uwaga! Jeżeli powstanie opóźnienie tzn. informacja zostanie wysłana lub przekazana po tym dniu  trzeba liczyć się z odpowiedzialnością za wykroczenie skarbowe. Jednak ponieść ją może tylko taka osoba, której można przypisać winę i przed wymierzeniem kary okoliczności opóźnienia powinny być dokładnie zbadane a wina udowodniona. W podanym przykładzie, można bronić się okolicznością pobytu w szpitalu.  

W 2012 r. najniższa grzywna za wykroczenie skarbowe wynosi 150 zł, a najwyższa 30 tysięcy złotych. Przy opóźnieniu w złożeniu informacji PIT-11 można liczyć na dolne granice kary. Górne dotyczą czynów o większej społecznej szkodliwości, jak np. niepłacenie podatków w terminie.

Termin ten może nie mieć zastosowania, gdy pracownik zmienił pracę w trakcie roku i złożył pisemny wniosek o sporządzenie informacji PIT. Wtedy czas na wywiązanie się z obowiązku to tylko 14 dni liczone od dnia złożenia wniosku. W tym samym czasie informacja musi trafić do urzędu skarbowego.


Można przez internet

Składanie dokumentów do urzędu przez internet to znaczna oszczędność czasu i pieniędzy. Koszt wysyłki to nie tylko opłata za list polecony (opłata za taką wysyłkę to 3,75 zł), ale także koszt materiałów biurowych. PIT-11 to kłopotliwy dokument, w szczególności dla tych pracodawców, którzy zatrudniają wielu pracowników. Muszą liczyć się z koniecznością wysłania wielu listów do wielu urzędów. Niestety PIT-11 mogą złożyć przez internet tylko te podmioty, które posiadają kwalifikowany podpis elektroniczny. Jeśli ktoś go jeszcze nie ma to za późno by w tym roku zdążył go uzyskać. Warto jednak pomyśleć nad tym rozwiązaniem na przyszłość gdyż pozwoli zdalnie załatwiać wiele spraw urzędowych. Poza PIT-11 kwalifikowanego podpisu wymagają także inne dokumenty np. deklaracje VAT. Oczywiście pracownikowi PIT-11 trzeba dostarczyć osobiście lub pocztą.


Błędy można skorygować

Błędy rachunkowe i inne pomyłki mogą zdarzyć się także w przekazywanej informacji PIT-11. Jeśli zostaną zauważone muszą być skorygowane. W tym celu wypełnia się ponownie formularz PIT-11, zaznacza okienko wskazujące, że cel składania tego dokumentu to korekta. Trzeba pamiętać żeby dołączyć pisemne wyjaśnienia przyczyny składania korekty. Nie trzeba obawiać się odpowiedzialności karnej, gdyż za złożenie korekty organ nie może karać. Korektę trzeba przekazać fiskusowi i pracownikowi.


Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA