Kategorie

Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna

Kamil Fraszkiewicz
Alfa Romeo Giulietta to auto udane nie tylko stylistycznie. Mimo zaawansowanych technicznie rozwiązań, nie przysparza swym użytkownikom nader wielkich problemów.
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo Giulietta to jeden z najładniejszych kompaktów klasy premium. Oprócz stylistyki włoskie auto przyciąga także bardzo zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi. Czy używana Giulietta zda egzamin z niezawodności?

25 lat po zakończeniu produkcji ostatniej generacji Giulietty, Alfa Romeo ponownie wskrzesiła do życia swój legendarny model. Jej najnowsza wersja, oznaczona symbolem 940, zadebiutowała w 2010 roku jako 5-drzwiowy hatchback. Praktycznie od razu podbiła serca i umysły klientów, którzy z zapartym tchem wyczekiwali następczyni modelu 147. To czego włoska marka potrzebowała najbardziej, to odbudowanie zaufania, że samochód „made In Italy”, może być równie niezawodny, co auta projektowane przez niemieckich producentów. Krótki okres obecności na rynku nie daje jednoznacznej opinii na temat niezawodności włoskiego kompaktu, ale większość sygnałów płynących od właścicieli Giulietty, ma pozytywny wydźwięk.

Nadwozie

Reklama

Alfa Romeo Giulietta występuje tylko w jednej wersji nadwozia. Ten 5-drzwiowy hatchback klasy Premium, przekonuje do siebie przede wszystkim za sprawą dynamicznej linii nadwozia z nowocześnie zaprojektowanymi reflektorami, wyposażonymi w diody LED. Nadwozie odznacza się bardzo dobrym zabezpieczeniem przed rdzą oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa. W testach zderzeniowych przeprowadzonych przez organizację Euro NCAP, Alfa gwarantuje najwyższy, 5-gwiazdkowy stopień bezpieczeństwa.

Sporadycznie zdarza się, że w niektórych egzemplarzach Giulietty pojawiają się problemy z przednimi reflektorami. W okolicach diod LED mogą pojawić się charakterystyczne „pajączki”. Niskiej jakości są także znaczki AR umieszczone na masce i klapie bagażnika. W autach z początku produkcji były problemy z rdzewiejącymi ramkami przednich halogenów. W niektórych egzemplarzach łuszczy się lakier na klamkach drzwi. Wszystkie usterki podlegały naprawie gwarancyjnej.

Zobacz też: Używany Golf VI: lepszy z dieslem!

Wnętrze

Reklama

Z punktu widzenia funkcjonalności, AR Giulietta jest zadziwiająco praktycznym autem. Mimo przyciągającej wzrok stylistyki, udało się wygospodarować w jej wnętrzu sporo miejsca dla osób podróżujących w obu rzędach siedzeń. Także bagażnik nie ustępuje klasowych rywalom. Ma pojemność 350 litrów, czyli dokładnie tyle samo jak w przypadku Golfa VI. W odróżnieniu jednak od niemieckiego konkurenta, Giulietta może poszczycić znacznie ciekawiej zaprojektowanym kokpitem. Uwagę zwracają zarówno oryginalna tablica zegarów, jak i przyciski umieszczone w centralnej części kokpitu. Każda Alfa Romeo Giulietta posiada także na wyposażeniu przycisk D.N.A odpowiedzialny za wybór charakterystyki pracy silnika, układu kierowniczego czy nawet skrzyni biegów (wersja TCT).

Główne mankamenty o jakich wspominają użytkownicy włoskiego kompaktu, to trzeszcząca podsufitka, niskiej jakości lewarek skrzyni biegów, skrzypienia dochodzące z zawieszenia przy ujemnych temperaturach powietrza, sporadycznie pojawiające się trzaski dochodzące z deski rozdzielczej i problemy z zawieszającym się systemem Blue&Me.

Zobacz też: Używany Opel Insignia - z jakością na bakier!

Silniki

Warto zwrócić uwagę na to, że wszystkie silniki stosowane w AR Giuliett'cie to nowoczesne jednostki napędowe. Nie jest to regułą w tym segmencie, o czym przekona się każdy, kto spojrzy na gamę silników w Audi A3 czy VW Golfie.

Benzynowe

Wszystkie silniki benzynowe Giulietty posiadają turbodoładowanie. Najpopularniejszy motor 1.4 TB ma moc 120KM. Płynnie rozwijany moment obrotowy oraz bardzo dobre wyciszenie kabiny pasażerskiej sprawiają, że odczuwalne osiągi są gorsze niż jest to w rzeczywistości. Problemy z wyprzedzaniem na trasie nie powinny mieć jednak miejsca, dynamika auta jest naprawdę dobra. Od 2011 roku gama jednostek Giulietty została rozszerzona o silnik 1.4 TB o mocy 105KM. Osoby poszukującej większej dynamiki powinni zwrócić uwagę na jednostkę 1.4 TB z systemem MultiAir. Jest to jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie systemów sterowania fazami rozrządu. Rozwiązanie to optymalizuje pracę zaworów dolotowych, które mogą w sposób dynamiczny dostosowywać i regulować dopływ powietrza do silnika. W rezultacie silnik ma większą moc (170KM) i moment obrotowy (250Nm), a jednocześnie zużycie paliwa może być nawet mniejsze niż w przypadku słabszych odmianach silnika 1.4 TB.

Osoby poszukujące sportowego kompaktu, będącego rywalem dla np. Golfa GTI, powinni rozważyć zakup Giulietty w wersji Quadrifoglio Verde. Tę najmocniejszą odmianę włoskiego kompaktu napędza silnik 1.75 TBi o mocy 235KM. Jako jedyna jednostka w gamie Giulietty posiada bezpośredni wtrysk paliwa.

Zobacz też: Używany Citroen C4: nietuzinkowy Francuz

Warto zauważyć, że usterkowość benzynowych siników Giulietty jest niska. Najczęstsze problemy dotyczą podwyższającego się poziomu oleju w silniku. Zazwyczaj winę za to ponosi zawieszająca się centralka wtrysku. W rezultacie do komory spalania podawana jest za duża ilość paliwa, a jego nadmiar spływa po ściankach cylindra do miski olejowej. Sytuację ratuje wgranie nowego oprogramowania centralki. W silniku 1.75TBi problem sprawia turbosprężarka, której żywotność jest bardzo niska.

W 2011 roku Giuietta zyskała silnik przystosowany do spalania LPG. Jednostka 1.4 TB BiFuel zużywa średnio 8,3 litra gazu. Niewątpliwą zaletą tej odmiany jest fakt, że fabryczna instalacja gazu LPG nie pozbawia nas gwarancji producenta.

wersja

produkcja

moc

turbo

0-100km/h [s]

V-max [km/h]

spalanie śr. [l]

1.4 LPG

12.2011

120

tak

10,3

195

8,3 (LPG)

1.4 TB

04.2011-

105

tak

10,9

186

6,4

1.4 TB

04.2010 -

120

tak

9,4

195

6,4

1.4 TB MultiAir

04.2010 -

170

tak

7,8

218

5,9

1.4 TB MultiAir TCT

04. 2010 -

170

tak

7,7

218

5,2

1.75 TBi

04. 2010 -

235

tak

6,8

242

7,6

Diesel

Silniki diesla w Giuliett'cie to nowoczesne jednostki z serii MultiJet drugiej generacji (do ośmiu dawek paliwa w jednym cyklu). Najmniejszy z nich ma pojemność 1,6 litra i moc 105KM . Najmocniejsza odmiana 2.0 JTDm ma moc 170KM. Udany kompromis pomiędzy osiągami a niskim spalaniem zapewnia wersja 2.0 JTDm o mocy 140KM. Oba dwulitrowe silniki mają turbinę o zmiennej geometrii łopatek, czym nie może się pochwalić wersja 1.6 JTDm. Silniki nie cierpią na jakieś poważne usterki. Zużyciu podlegają typowe dla nowoczesnych diesli podzespoły takie jak: koło dwumasowe (częściej zużywa się w 1.6 JTDm), wtryskiwacze czy turbosprężarka.

Zobacz też: Zakup używanego diesla

wersja

produkcja

moc

turbo

0-100km/h [s]

V-max [km/h]

spalanie śr. [l]

1.6 JTDM

04. 2010 -

105

tak

11,3

185

4,4

2.0 JTDM

04. 2010 -

140

tak

9

205

4,5

2.0 JTDM

04. 2010 -

170

tal

8

218

4,7

2.0 JTDM TCT

04. 2011-

170

tak

7,9

218

4,5

Skrzynia biegów

Poważniejszy problem mechaniczny jakie pojawiał się w Giuliett'cie, zwłaszcza w egzemplarzach z pierwszego roku produkcji, to źle pracujący synchronizator 1-wszego i 2-go biegu skrzyni biegów współpracującej z silnikiem 1.4 TB. Trudność w wybieraniu tego przełożenia to popularny mankament włoskiego kompaktu. Z opinii użytkowników wynika, że defekt ten podlegał gwarancji, więc warto zwrócić uwagę na historię serwisową danego egzemplarza. Bardzo rzadko pojawiają się problemy z pompką pedału sprzęgła, której niedomagania objawiają się charakterystycznym popiskiwaniem w trakcie zmiany biegu. Świetne opinie zbiera dwusprzęgłowa skrzynia biegów TCT, która jest prawie tak dobra jak DSG Volkswagena. Zapewnia ona autu lepsze osiągi niż w przypadku klasycznej skrzyni biegów i pozwala ograniczyć spalania silnika.

Zawieszenie

Ogromną zaletą Alfy Romeo Giulietty są jej świetne właściwości jezdne. Auto pewnie trzyma się drogi i potrafi z dużą dynamiką pokonywać ciasne zakręty. Mankamentem zawieszenia jest jego przeciętna trwałość, choć skala problemu jest diametralnie mniejsza niż w przypadku modelu 147. Tylne zawieszenie potrafi wyraźnie skrzypieć przy niższych temperaturach powietrza. Jest to jednak zjawisko dość popularne w autach z układem wielowahaczowym (problem znany posiadaczom np. Golfa VI).

Zobacz też: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Układ kierowniczy/hamulcowy

Precyzyjnie działający układ kierowniczy to domena aut Alfy Romeo. Nie inaczej jest w przypadku Giulietty. Na chwilę obecną nie zostały zaobserwowane usterki tego układu, mające charakter powtarzalny. Włoski kompakt nieźle też radzi sobie z efektywnym wytracaniem prędkości. Hamulce są skuteczne i nie cierpią na przedwczesne zużycie.

Ceny części

W związku z tym, że Giulietta jest modelem występującym na rynku niespełna 3 lata, trudno o bogaty wybór do niej tzw. zamienników. Większość części dostępnych jest póki co tyko w ASO.

Wybrane ceny części do Alfy Romeo Giulietta 1.4 TB 120KM

- klocki hamulcowe kpl. : przednie/ tylne : 160/ 205 zł

- tarcza hamulcowe przednia/ tylna: 310 / 280 zł

- rozrząd kpl. (pasek + rolka + pompa wody) : 375 zł

Zobacz też: Kupić zamienniki czy części oryginalne?

Podsumowanie

Alfa Romeo Giulietta miała być najlepszą Alfą w historii marki. Nie można do końca zgodzić się z tą opinia, bo jednak nadal pewne braki w wykończeniu auta nadal się pojawiają. Trzeba jednak przyznać, że w porównaniu do jej poprzedniczka, modelu 147, nastąpiła ogromna poprawa. Co więcej, model ten nie cierpi na zbyt poważne usterki, poza synchronizatorem skrzyni biegów, pozostałe defekty mają charakter kosmetyczny. Zdarzają się co prawda większe usterki, ale mają charakter marginalny. Giulietta przekonuje do siebie sporym wnętrzem, piękną stylistyką, nowoczesnymi silnikami zarówno benzynowymi jak i diesla, dobrymi osiągami i pewnym prowadzeniem. Należy jednak pamiętać, że wybór części zamiennych jest ograniczony a samo auto aspiruje do klasy Premium, więc wydatki na jej eksploatacje teoretycznie mogą być trochę większe niż w spokrewnionym technologicznie Fiacie Bravo II. Skoro jednak polecają ją nawet użytkownicy VW Golfa VI, to chyba nie jest ona aż tak nieznośna.  

Alfa Romeo Giulietta
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo Giulietta
Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo Giulietta
Moto.wieszjak.pl
Panel automatycznej klimatyzacji
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    12 cze 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej?

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej? To pytanie, które dość często przewija się po nowelizacji przepisów. Jaka jest odpowiedź?

    Zakaz używania telefonu na pasach

    Zakaz używania telefonu na pasach zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2021 roku. Co oznacza dla pieszych? Chociażby mandat za komórkę.

    Dodatki do OC. Które warto wybrać?

    Dodatki do OC to nie zawsze sposób na powiększenie kwoty składki. Czasami to metoda na wybór ciekawej polisy, która może realnie pomóc kierowcy.

    Telefon na pasach. Odszkodowanie będzie mniejsze?

    Telefon na pasach a odszkodowanie. Czyli dziś opowiemy o tym, co nowe przepisy obowiązujące od 1 czerwca 2021 roku mogą oznaczać dla pieszych.

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen trafi do sprzedaży w roku 2021. Kompaktowy furgon dostawczy będzie zasilany ogniwem paliwowym.

    Test: Audi Q5 Sportback. SUV na sportowo? Pierwsza jazda.

    Audi Q5 Sportback oficjalnie pojawiło się w Polsce. Jakie są nasze pierwsze wrażenie z jazdy? To prawie zwykłe Q5. A prawie robi wielką różnicę!

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem to coraz częściej stosowana forma rozliczenia szkody. Co warto wiedzieć o niej i co tak właściwie oznacza?