REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obieg oleju w preselekcyjnej skrzyni biegów DSG

Obieg oleju w preselekcyjnej skrzynii biegów DSG
Obieg oleju w preselekcyjnej skrzynii biegów DSG
Volkswagen
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczna skrzynia biegów to jeden z najbardziej skomplikowanych układów mechanicznych w ówczesnych samochodach. Jak wygląda obieg oleju w nowoczesnej, dwusprzęgłowej przekładni DSG produkowanej przez koncern VW?

Automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia DSG posiada jeden obieg oleju, który odpowiada za wszystkie jej funkcje. Układ potrzebuje do swej pełnej sprawności 7,2 litra specjalnego oleju przekładniowego DSG, którego zadaniem jest smarowanie i chłodzenie podwójnego sprzęgła, wałków łożysk, kół zębatych oraz synchronizatorów skrzyni biegów. Co więcej, olej ten jest niezbędny do poruszania tłokami podwójnego sprzęgła, a także widełkami uruchamiającymi biegi. 

REKLAMA

Najważniejsze elementy skrzyni DSG odpowiedzialne za prawidłowy obieg oleju

Istotną rolę w konstrukcji skrzyni biegów oraz prawidłowym obiegu w niej oleju, odgrywa chłodnica oleju, która włączona jest w obieg chłodzenia silnika. Zabezpiecza ona olej przed jego nagrzaniem do temperatury wyższej niż 135°. Drugim bardzo istotnym elementem skrzyni DSG jest pompa oleju, która zasysa olej z miski olejowej i generuje ciśnienie 20 bar, niezbędne do poruszania hydraulicznymi elementami wykonawczyni. W jej budowie wyróżnia się stronę ssawną i stronę tłoczną. Pompa zasila sprzęgła wielopłytkowe, widełki uruchamiające biegi i rozpylacze, które smarują koła zębate. Pompowany przez nią olej, stanowi także ciecz chłodzącą dla obu sprzęgieł. Do zasilania pompy służy wałek pompy, który obraca się z prędkością obrotową silnika samochodu.

Zobacz też: System zmiennych faz rozrządu Valvelift

Obieg oleju w skrzyni DSG

Pompa pobiera olej z miski olejowej (poprzez filtr strony ssawnej), po czym tłoczy go do suwaka ciśnienia roboczego. Położenie suwaka ciśnienia roboczego jest uzależnione od zaworu regulacji ciśnienia 3, który sterując nim odpowiada za ciśnienie robocze, zasilające wszystkie układy wykonawcze preselekcyjnej skrzyni biegów DSG(m.in. sterowanie sprzęgłami wielopłytkowymi i przełączanie biegów).Nadmiar oleju, czyli tzw. przelew, odprowadzany jest z suwaka ciśnienia roboczego na stronę ssawną pompy.  Drugi kanał oleju, który wychodzi z suwaka, rozdziela się na dwa przewody. Pierwszy kieruje ciecz do chłodnicy oleju a dalej, poprzez filtr strony tłocznej, który zlokalizowany jest na obudowie skrzyni biegów, do miski olejowej. Za nim jednak do niej trafi, będąc już schłodzonym dociera on do rozpylaczy, które polewają nim koła zębate, zapewniając im smarowanie i obniżając ich temperaturę.  Drugi przewód kieruje olej do suwaka chłodzenia sprzęgieł.

Zobacz też: Mechanizm różnicowy – jak to działa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ciśnienie robocze oleju, doprowadzane do konkretnych zaworów, steruje w zależności od warunków jazdy pracą sprzęgieł K1 i K2 oraz widełek odpowiedzialnych za włączanie konkretnych biegów. Istotnym elementem skrzyni jest multiplekser i towarzyszące mu zawory. Multiplekser pozwala sterować ośmiorgiem widełek za pomocą tylko czterech zaworów.  W zależności od położenia suwaka multipleksera, włączone mogą  zostać biegi I,III, VI oraz R bądź II, IV, V i N.

Uruchamianie biegu w DSG

Podobnie jak ma to miejsce w skrzyni ręcznej także i w preselekcyjnej przekładni DSG, biegi włączane są za pomocą widełek, poruszanych hydraulicznie a nie jak w skrzyni manualnej za pomocą wodzików. Każde z ośmiu widełek są ułożyskowane kulkowo w dwóch cylindrach.Aby konkretny bieg został wybrany, moduł mechatroniczny wprowadza olej pod ciśnieniem do jednego z tych cylindrów.Widełki przesuną się tę stronę, po której znajduje się pusty cylinder (niewypełniony olejem). Wraz z przesunięciem się widełek, w tym samym kierunku co one przemieszczeniu ulega przesuwka. Powoduje to załączenie się konkretnego biegu.

Zobacz też: Turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek

Włączenie się biegu powoduje automatyczne przerwanie zasilania danego cylindra olejem.Utrzymywanie konkretnego przełożenia, umożliwia zaskoczenie specjalnego wielopustu oraz mechanizm, definiujący położenie widełek. O ich położeniu moduł mechatroniczny informowany jest za pomocą stałego magnesu, w który wyposażone są każde z widełek. 

Chłodzenie sprzęgieł w skrzyni DSG

REKLAMA

Praca skrzyni DSG wymaga od niej nieustannej kontroli prędkości auta i prawidłowego doboru przełożeń. Aby zapewnić optymalny bieg do warunków panujących na drodze, niezbędna jest częsta zmiana przełożeń. To powoduje nagrzewanie się w pierwszej kolejności sprzęgieł wielopłytkowych, które z kolei zwiększają temperaturę sprzęgła podwójnego.

Aby temu zapobiec przegrzaniu sprzęgieł, czujnik ich temperatury (nr. G509) mierzy temperaturę oleju, który wypływa ze sprzęgieł wielopłytkowych. Na podstawie wyników dokonanego pomiar, sterownik zarządza zaworem chłodzenia sprzęgieł. W obiegu oleju w skrzyni DSG, wyodrębniona została specjalna gałąź, która służy chłodzeniu sprzęgieł. Zawór chłodzenia sprzęgieł w zależności od temperatury, zwiększa lub zmniejsza ciśnienie, działające na suwak chłodzenia sprzęgieł. Ten z kolei dozuje przepływ oleju w układzie sprzęgieł, mogąc podnieść go maksymalnie do poziomu 20l/min i ciśnienia nie większego niż 2 bar.

Skrzynia DSG jest bardzo skomplikowanym zespołem hydrauliczno-mechanicznym. Wysoka precyzja montażu oraz duża liczba ruchomych jej elementów i czujników powoduje z jednej strony bardzo płynne jej działanie, a z drugiej komplikuje ewentualne jej naprawy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA