Kategorie

Jak sprawdzić osiągi swojego samochodu?

Kamil Fraszkiewicz
Hamownia to jeden z dokładniejszych sposobów na zmierzenie osiągów naszego auta. fot. Newspress
Hamownia to jeden z dokładniejszych sposobów na zmierzenie osiągów naszego auta. fot. Newspress
Osiągi samochodu to jedne z najważniejszych parametrów, branych pod uwagę przez kierowcę w momencie zakupu auta. Problemu nie ma gdy kupujemy nowe auto, którego dane techniczne podane są w katalogu sprzedażowym. Co zrobić gdy chcemy zmierzyć osiągi używanego kilka lat samochodu i ocenić w ten sposób jego stan techniczny? Jest kilka sposobów by to zrobić.

Sprawdź osiągi swojego auta za pomocą telefonu komórkowego

Najtańszą metodą wykonania pomiaru osiągów własnego auta jest skorzystanie z jednej z wielu dostępnych do tego celu aplikacji, przeznaczonych dla telefonów z systemem operacyjnym Android lub iOS, posiadających wbudowany odbiornik sygnału GPS oraz akcelerometr. Program Torque PRO wykorzystujący do obliczeń akcelerometr telefonu oraz GPS to aplikacja, za pomocą której użytkownik sprawdzi takie dane jak przyspieszenie samochodu 0-100km/h (bądź 0-60mph), jego prędkość czy czas potrzeby na pokonanie wyścigowego dystansu ¼ mili. Urządzenie współpracuje z autami wyposażonymi w złącze komputerowe OBD2. Do komunikacji pomiędzy nim a telefonem niezbędny jest adapter Bluetooth (np. elm 327) oraz dedykowany do telefonu uchwyt samochodowy, zapewniający stabilne umocowanie go w kabinie pojazdu.

Zobacz też: Owiewki samochodowe – przydatny gadżet

Bezpośrednie połączenie telefonu z ECU(komputerem) auta pozwala wykorzystać aplikację Torque do odczytania parametrów pracy silnika pojazdu oraz danych zapisanych w pamięci jego komputera. Możliwe jest sprawdzenie mocy i momentu obrotowego silnika, zużycia paliwa, zweryfikowania ewentualnych błędów komputera czy wykasowanie niektórych jego komunikatów(np. tzw. CHECK ENGINE). Co więcej aplikację tę można wykorzystywać jako rejestrator trasy, który oprócz nagrywania przejazdu autem, pokazuje jego położenie geograficzne na półprzezroczystej mapie. W tym samym czasie można śledzić wszystkie wyżej wymienione parametry auta. Funkcja ta jest o tyle ciekawa, gdyż w razie ewentualnej kolizji zarejestrowane nagranie zostanie zapisane w pamięci telefonu i może zostać wykorzystane jako materiał dowody dla Policji. Koszt takiego rozwiązania to ok.15zł za program i ok. 100zł za prosty adapter Bluetooth z wejściem OBD2.

Sprawdź osiągi swojego samochodu za pomocą profesjonalnej aparatury pomiarowej

Znacznie bardziej kosztownym, ale i dokładniejszym sposobem zbadania dynamiki samochodu, jest wykorzystanie do tego celu przenośnej aparatury pomiarowej. Jednym z takich urządzeń jest Dirftbox (lub jego uproszczona wersja PerfomanceBox) firmy Racelogic, który do pomiarów osiągów auta wykorzystuje GPS o 10-hercowej częstotliwości (położenie geograficzne pojazdu jest aktualizowane dziesięć razy na sekundę). Urządzenie należy przymocować do przedniej szyby pojazdu za pomocą dostępnego w zestawie uchwytu. Oprócz pomiaru przyspieszeń i prędkości uzyskiwanych przez samochód, zarówno DriftBox jak i PerformanceBox potrafią określić czas przejazdu okrążenia na torze wyścigowym czy odcinka na trasie rajdu. Za pomocą dedykowanego oprogramowania dane te można zapisać na twardym dysku komputera i wykorzystać do wskazania miejsc na torze czy odcinku, w których kierowca popełnia błędy i nie wykorzystuje w pełni potencjału auta.

Zobacz też: Przygotowanie auta do wiosny - poradnik

To co odróżnia DriftBox od PerformanceBox to umiejętność określenia kąta wychylenia auta w zakręcie, prędkości wejścia i wyjścia z niego oraz przeciążeń działających na samochód w trakcie jego pokonywania. Rozwiązanie to będzie w zasadzie użyteczne tylko dla osób zajmujących się amatorsko lub profesjonalnie driftingiem. Wykorzystanie w pomiarach odbiornika GPS pozwala kierowy także na weryfikację stopnia rozbieżności pomiędzy prędkością rzeczywistą pojazdu (ustalaną za pomocą pomiaru GPS) a tą wskazywaną na jego prędkościomierzu. Koszt takiego urządzenia to ok. 2000 zł za PerformanceBox i 3000 zł za DriftBox.

Sprawdź osiągi swego auta na hamowni

Jeśli chcemy sprawdzić osiągi naszego samochodu, a nie jesteśmy zainteresowani zakupem specjalistycznego urządzenia pomiarowego, bądź telefon, z którego korzystamy, nie posiada zaawansowanego systemu operacyjnego typu Android czy iOS, możemy udać się autem na hamownię. Hamownia to specjalistyczne urządzenie służące do pomiaru mocy silnika oraz osiągów samochodu. Wyróżnia się dwa jej rodzaje: hamownia silnikowa i podwoziowa. Ta pierwsza mierzy rzeczywiste parametry jednostki napędowej, w tym jego moc, jednak wykonie pomiaru niesie za sobą konieczność wymontowania silnika z pojazdu. Hamownia podwoziowa (inercyjna bądź obciążeniowa) mierzy osiągi pojazdu (przyspieszenie, prędkość itd.) i dopiero na ich podstawie, uwzględniając masę pojazdu, opory toczenia, bezwładność skrzyni biegów czy rozmiar kół, wylicza parametry jednostki napędowej. Stałe udoskonalanie algorytmów przeliczeniowych pozwoliło uzyskiwać wyniki praktycznie identyczne, jak te osiągane na hamowni silnikowej. Zasadniczą zaletą korzystania z hamowni może okazać się znacznie niższy koszt tej usługi w porównaniu do dwóch wyżej wymienionych rozwiązań. Za sprawdzenie auta z napędem na jedną oś zapłacimy ok.150zł. W przypadku aut posiadających napęd AWD cena ta wzrasta do ok. 300zł.

Zobacz też: Komu powierzyć naprawę auta?

Podsumowanie

Warto podkreślić, że każda z wymienionych metod służąca określaniu dynamiki pojazdu ma swoje wady i zalety. Pomiar osiągów samochodu za pomocą telefonu komórkowego z wbudowanych akcelerometrem i odbiornikiem GPS będzie zależny od takich czynników jak m.in. czułość wbudowanego akcelerometru i dokładność odbiornika GPS, pogoda (GPS), temperatura oraz miejsce pomiaru. Pomiar musi być powtórzony kilkukrotnie, a ich wyniki uśrednione. Poza tym program Torque PRO współpracuje tylko z komputerami posiadającymi złącze OBD2. Korzystanie z urządzenia typu Driftbox czy PerformanceBox zapewnia większą dokładność samego pomiaru (choć również uzależniony jest on od pogody i temperatury), jednak koszt urządzenia jest znacznie większy. Obie metody pozwalają na nieograniczoną liczbę pomiarów bez ponoszenia dodatkowych kosztów z tego tytułu. Dla osób które chcą jedynie zweryfikować aktualne osiągi auta, najlepszą metodą wydaję się być skorzystanie z usług firmy posiadającej hamownie, jednak i w tym przypadku musimy liczyć się z pewnymi wadami. Jeśli chcemy mierzyć osiągi w pojeździe w sposób cykliczny, bowiem poddajemy go modyfikacjom, w celu poprawy jego parametrów, to każda weryfikacja wprowadzonych przez nas zmian w aucie (np. nowa turbosprężarka, inne opony, nowy układ wydechowy) będzie niosła za sobą konieczność uiszczenia stosowanej opłaty.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    3 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.