REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przestępstwa komputerowe w czasach kryzysu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kroll Ontrack
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Masowe zwolnienia pracowników, zabrane przez nich firmowe dane, a w efekcie potencjalna utrata milionów dolarów to według ekspertów najbardziej prawdopodobny scenariusz, z jakim będzie musiało zmierzyć się wiele firm w nadchodzących miesiącach na całym świecie. Informatycy śledczy Kroll Ontrack ostrzegają, że panujący na świecie kryzys to również dla polskiego biznesu najbardziej newralgiczny okres, jeśli chodzi o bezpieczeństwo danych zapisanych na firmowych dyskach.

Według ekspertów Kroll Ontrack w wielu firmach nie posiadających właściwych zabezpieczeń osoby zwalniane mogą kopiować strategiczne dane takie jak bazy klientów, klauzule poufności czy strategie biznesowe. Takie informacje mogą stać się kartą przetargową przy poszukiwaniu pracy na przykład w firmie konkurencyjnej względem byłego pracodawcy.

REKLAMA

W czasach kryzysu, gdy każdego dnia liczba zwalnianych pracowników rośnie, firmy pozbawione zabezpieczeń stają w obliczu utraty swych kluczowych zasobów. Dodatkowym problemem staje się także ryzyko nadużyć, które popełniane mogą być przez pracowników, których wynagrodzenia zostają znacząco zmniejszone. W takich przypadkach przedsiębiorstwa narażone są nie tylko na utratę swych środków, lecz także budowanego przez lata wizerunku.

Nieuczciwy pracownik = duże straty

REKLAMA

Jak wskazuje najnowszy raport dotyczący nadużyć w biznesie, do których należeć mogą także przypadki wycieku strategicznych danych, na przestrzeni trzech ostatnich lat firmy z 10 największych sektorów gospodarki światowej straciły średnio 8,2 miliona dolarów w wyniku nieuczciwych zachowań pracowników własnych bądź konkurencji. W związku z panującym na międzynarodowych rynkach kryzysem straty te mogą wzrosnąć w bieżącym roku kilkakrotnie.

Musimy pamiętać, że poza przypadkami nadużyć pracowników, w związku z panującym kryzysem możemy spodziewać się także nasilenia zachowań w zakresie kradzieży własności intelektualnej, technologii, autorskich rozwiązań, strategii czy planów, jak i działań związanych ze szpiegostwem przemysłowym, przejmowaniem doświadczonych pracowników czy powstaniem układów gospodarczych łamiących prawo. Jest to dla środowisk biznesowych tym groźniejsze, iż nawet w okresie dobrej koniunktury sama tylko wzmianka o nadużyciach w firmie powoduje spadek wartości jej akcji. Oczywiście w czasach kryzysu spadek ten może przyjmować większe wartości - mówi Paweł Odor, główny specjalista polskiego oddziału firmy Kroll Ontrack.

Rozwiązaniem mogącym pomóc przedsiębiorstwom jest wprowadzenie procedur i odpowiedniej polityki bezpieczeństwa danych, która pozwala na odpowiednią reakcję, gdy incydent nastąpi. W przypadku podejrzenia nadużycia związanego z nieuczciwym zachowaniem pracowników, należy skorzystać z usług informatyków śledczych, którzy pomogą przeprowadzić wewnętrzne śledztwo analizując firmowe urządzenia, a następnie dostarczą elektroniczne środki dowodowe które firma będzie mogła wykorzystać w sądzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak się zabezpieczyć?

Porady specjalistów informatyki śledczej Kroll Ontrack, które pozwolą firmom na zminimalizowanie strat związanych z wyciekiem danych:

Stworzenie:
• reguł archiwizacji zdarzeń (np incydentów opuszczania przez pracowników firmy, a następnie przejęcia najlepszych z pozostałych w firmie współpracowników)
• polityki dotyczącej korzystania z pamięci i urządzeń przenośnych
• polityki korzystania z komunikatorów
• polityki tworzenia kopii zapasowych
• polityki bezpieczeństwa prywatnych danych na komputerze firmowym bądź danych firmowych na komputerze prywatnym
• stopniowania poufności danych (wiedzy dotyczącej tego, kto ma dostęp do ważnych informacji oraz jak może je wykorzystać)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA