| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zakup > Zakup używanego diesla

Zakup używanego diesla

Silnik Diesla według utartych przez lata opinii, to synonim trwałości oraz niskich osiągów. Wraz z nadejściem ery Common Raila, czyli zaprojektowanego przez koncern FIATA bezpośredniego wtrysku paliwa, w zapomnienie odszedł pogląd o słabej dynamice tego typu konstrukcji. Niestety, także niska awaryjność przestała być domeną wysokoprężnych silników. Dlaczego?

Jednym z kluczowych parametrów odróżniających starsze typy diesli od nowoczesnych konstrukcji, to ich wyjątkowy niski stopień wysilenia. Warto zwrócić uwagę na to, że pamiętający jeszcze lata kryzysu paliwowego na świecie, Mercedes W123 z 3-litrowym silnikiem wysokoprężnym, legitymował się mocą ok. 27KM z jednego litra pojemności skokowej. Dla porównania w jednostce napędowej zastosowanej w obecnie produkowanym Mercedesie W221 w wersji S350 BlueTEC, na każdy litr pojemności przypada ok. 86KM. Co więcej w parze ze zwiększeniem osiągów silników, znaczącej poprawie uległa kultura ich pracy oraz ich ekonomiczność. Aby osiągnąć takie parametry niezbędne było zastosowanie wielu nowoczesnych, bardzo precyzyjnych ale i delikatnych podzespołów.

Przed zakupem sprawdź wtryskiwacze

W celu poprawy kultury dieslowskiego silnika oraz przede wszystkim,  jego norm emisji spalin, nowoczesne wtryskiwacze, działające w systemie Common Rail, potrafią realizować wtrysk wielofazowy czyli „przedwtryski”( dawka pilotująca), wtrysk główny i „powtryski”(ostatnia dawka dopalająca). Dzięki temu główna mieszanka paliwa spala się łagodniej, katalizatory nagrzewają się szybciej oraz dochodzi do efektywniejszego wypalania sadzy z filtra cząstek stałych. W jednostkach opartych na pompowtryskiwaczach można było wyróżnić maksymalnie tylko dwie fazy: „przedwtryski” i wtrysk główny. Niestety, nowoczesne wtryskiwacze ze względu na swoją budowę są wrażliwe zwłaszcza na jakość paliwa. Poza tym, konstrukcje te, w zależności od producenta, bywają mniej lub bardziej zawodne. Honda w swoim pierwszym autorskim silniku 2.2 i-CTDi zastosowała rozwiązania, które okazują być bardzo solidne i wyjątkowo mało awaryjne. Niestety jest to raczej wyjątek od reguły, bowiem u większości konkurencyjnych producentów, dochodzi do znacznie częstszych ich awarii. Koszt jednego wtryskiwacza, w zależności od marki auta, waha się w przedziale od 1000zł do 2000zł. Należy pamiętać, że na każdy cylinder w silniku przypada po jednym wtryskiwaczu, co przy ewentualnej awarii, może spowodować konieczność wymiany wszystkich z nich.

Zobacz też: Obieg oleju w preselekcyjnej skrzyni biegów DSG

O niesprawności wtryskiwaczy świadczyć może dymienie z układu wydechowego, zwiększone zużycie paliwa, utrata mocy, szarpanie silnika, czy nawet problemy z jego odpaleniem(np. silniki TDI z wtryskiwaczami Siemensa). Na całe szczęście, niektóre typy wtrysków można poddać procesowi regeneracji, co znacząco obniża koszt ewentualnej naprawy. Jeśli wymianie podlegać będzie tylko końcówka wtryskiwacza to koszt spadnie do zaledwie 50zł/sztuka. Regeneracja całego wtryskiwacza pochłonie ok. 500zł.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

ChinskiRaport.pl

Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »