REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o sprzęgło?

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Trwałość sprzęgła można zwiększyć. Należy jednak odpowiednio z niego korzystać. Do bardzo częstych awarii sprzęgła dochodzi w wyniku nieumiejętnego posługiwania się nim przez kierowcę. Awarie mogą też być spowodowane amatorskimi naprawami pojazdu.

Podstawowym błędem jest ustawianie niewłaściwego skoku jałowego pedału sprzęgła. Sprawdza się go, lekko naciskając  ręką na pedał sprzęgła. Jeśli pierwszy wyraźny opór da się wyczuć po wciśnięciu pedału o co najmniej 2 cm i nie więcej niż o 5 cm, można uznać, że luz jest prawidłowy.

REKLAMA

Zobacz również: Jak sprawdzić stan sprzęgła bez wyjmowania skrzyni biegów

Jałowy skok pedału sprzęgła reguluje się różnie w różnych typach samochodów, dlatego do przeprowadzenia tej czynności niezbędne jest skorzystanie z instrukcji serwisowej lub z pomocy osoby znającej dany typ samochodu.

REKLAMA

Najpowszechniejszą przyczyną awarii sprzęgła, spośród tych spowodowanych przez kierowcę, jest ruszanie „na półsprzęgle”, aby uzyskać większe początkowe przyspieszenie. Okładziny sprzęgła są wówczas bardzo obciążone termicznie i w skrajnym wypadku mogą się nadpalić. Wówczas jedynym ratunkiem jest kosztowna wymiana tarczy sprzęgłowej oznaczająca konieczność wymontowania z samochodu silnika lub skrzyni biegów.

Przyspieszone zużycie okładzin sprzęgła następuje, gdy kierowca podczas jazdy cały czas trzyma nogę na pedale sprzęgła. Dzieje się tak w wyniku nieuzasadnionej obawy, iż w każdej chwili może zajść konieczność szybkiej zmiany biegu. Co więcej, zdarzają się kierowcy, którzy traktują pedał sprzęgła jak podpórkę pod lewą nogę. Te i tym podobne zachowania powodują przyspieszone zużycie łożyska wyciskowego sprzęgła oraz jego okładzin. Podczas dłuższej jazdy mogą nawet doprowadzić do ich nadpalenia się.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak zabezpieczyć silnik przed uszkodzeniami mechanicznymi?

Niektórzy kierowcy z nieznanych powodów traktują sprzęgło jak skrzynię biegów. Często gdy samochód jedzie wolniej niż jest to przewidziane na danym biegu, prowadzący pojazd zamiast zredukować bieg, wciska lekko sprzęgło i w ten sposób powoduje jego "ślizganie się". Podobny błąd również bardzo przyspiesza zużycie okładzin sprzęgła i znacznie skraca okres między jego wymianami.

REKLAMA

Podane wyżej wartości poprawnego jałowego skoku pedału sprzęgła są najczęściej spotykanymi. Jednak w poszczególnych typach i modelach samochodów mogą one się różnić, dlatego dla pewności należy posługiwać się fabryczną instrukcją obsługi lub instrukcją serwisową.

Warto pamiętać, że również nieumiejętna zmiana biegów powoduje szybsze zużycie okładzin tarczy sprzęgła. Pedał sprzęgła należy wciskać energicznie i szybko, zaś zwalniać po zmianie biegu spokojnie, z wyczuciem, ale też nie wolno przeciągać tej czynności. Zwykle wystarczy około 1 sekundy, aby uniknąć nieprzyjemnego szarpnięcia samochodem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA