REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia socjalne dla pracowników - bez VAT

REKLAMA

Pracodawca, który za pieniądze z funduszu socjalnego kupuje i przekazuje pracownikom karnety na basen i siłownię albo bilety do kina czy teatru, nie płaci z tego tytułu VAT do urzędu skarbowego - poinformowała Izba Skarbowa w Łodzi.

Chodziło o spółkę, która tworzyła zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, a pieniądze z niego przeznaczała na finansowanie wypoczynku, sportu i rekreacji pracowników. Kupowała za nie m.in. wczasy dla pracowników i emerytów, kolonie i obozy dla dzieci pracowników, karnety na basen i basenów, siłownię, bilety do kina, teatru. Niektóre z nich finansowała w całości z środków funduszu socjalnego, do niektórych pracownicy częściowo dopłacali z własnej kieszeni.

REKLAMA

REKLAMA

Spółka miała wątpliwości, czy prowadząc działalność socjalną ma odprowadzać VAT do urzędu skarbowego i czy ma na to wpływ fakt, że pracownicy częściowo dopłacają do świadczeń. Nie wiedziała też, czy od podatku VAT płaconego z tytułu swojej bieżącej, podstawowej działalności może odliczać VAT zawarty w cenach towarów i usług kupowanych pracownikom za pieniądze z funduszu socjalnego.

Zdaniem łódzkiej Izby Skarbowej, kupując świadczenia za pieniądze z funduszu socjalnego i przekazując je pracownikom, spółka nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i nie odprowadza z tego tytułu VAT do urzędu skarbowego. Odnosi się to również do sytuacji, gdy pracownik dopłaca do świadczeń. Takie dofinansowanie nie jest - zdaniem izby - wynagrodzeniem dla pracodawcy, a więc nie jest odpłatnością, która mogłaby decydować o uznaniu świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs) za czynności opodatkowane VAT.

Skutkiem braku opodatkowania jest jednak brak prawa do odliczenia podatku zawartego w cenach towarów i usług kupowanych w celach socjalnych.

"Skoro działalność wnioskodawcy w zakresie administrowania funduszem socjalnym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (...), to nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych na rzecz osób uprawnionych sfinansowanych w części z zfśs" - stwierdziła Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 21 października 2011 r. (nr IPTPP2/443-381/11-2/AW).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Izba przypomniała, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, spółka ma prawo do odliczenia VAT tylko w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Takie prawo nie przysługuje jej zatem, gdy wykonuje czynności, które nie podlegają VAT.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA